Cikkek

Sikeres üzleti kapcsolatok kialakítása és fenntartása a Debreceni Egyetemnél: az intézmények közötti kommunikáció jelentősége

Megjelent:
2025-10-17
Szerzők
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc

Copyright (c) 2025 Anikó Ilona Kiss, Mihály Soós

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Hogyan hivatkozzuk
Kiválasztott formátum: APA
Kiss, A. I., & Soós, M. (2025). Sikeres üzleti kapcsolatok kialakítása és fenntartása a Debreceni Egyetemnél: az intézmények közötti kommunikáció jelentősége. Régiókutatás Szemle, 9(2), 27-34. https://doi.org/10.30716/RSZ/24/2/3
Beküldött 2025-05-20
Elfogadott 2025-08-07
Publikált 2025-10-17
Absztrakt

A B2B szektorban az egyes szervezetek közötti kommunikációnak kétséget kizáróan mindig is jelentős szerepe volt. Az elmúlt évek változásai azonban egyes felsőoktatási intézmények szerkezetét és működését is jelentősen megváltoztatták, ami magával hozta az üzleti világ felé nyitás felerősödését. A sikeres üzleti kapcsolatok kialakításának pedig egyik alappillére a kommunikáció, azonban hagyományos kommunikációs modellek nem mindig képesek megfelelni a modern üzleti környezet dinamikus igényeinek. Ezen elvárásokhoz adaptált kommunikációs folyamatok és eszközök tökéletesítéséből nem csak az egyetemek profitálhatnak, hanem a felsőoktatásban részt vevő hallgatók számára is előnyös lehet. Jelen kutatás során célkitűzésként fogalmaztuk meg, hogy feltárjuk, milyen kommunikációs folyamatok zajlanak jelenleg az intézmények között. Annak érdekében, hogy célunkat megvalósítsuk, kvalitatív kutatást folytattunk le, hiszen ebből kifolyólag mélyebb betekintést nyerhettünk a vállalatok által képviselt álláspontba a témával kapcsolatban. A félig strukturált mélyinterjúkat a Debreceni Egyetem partnerintézményeivel folytattuk le, 2024 második felében, illetve 2025 januárjában. A beszélgetések során feltárásra kerültek a kommunikációs felületek hatékonysága az egyetemmel, illetve más üzleti szereplőkkel való kapcsolattartás szempontjából. A beszélgetések rávilágítottak arra, hogy a partnerek elsődlegesen a weboldalt és az emailt tartják a legmegbízhatóbb információforrásnak, miközben a közösségi média felületek (például a Facebook és a LinkedIn) is jelentős szerepet kapnak a napi szintű kapcsolattartásban. Emellett a személyes találkozók és networking események továbbra is nélkülözhetetlenek a bizalomépítés szempontjából, míg az új partnerek elérése során a szakkiállításokon és ajánlásokon alapuló kapcsolatok fontossága is megerősítést nyert. Az eredmények alapján egyértelműen kirajzolódik az igény és a nyitottság olyan új, többcsatornás és célzott kommunikációs modellek kidolgozására, amelyek a hazai és nemzetközi B2B szektor sajátosságaihoz igazodnak. A hagyományos eszközök (pl. telefon, email) mellett a modern digitális platformok tudatosabb, stratégiai használata járulhat hozzá a jövőbeni kapcsolatok hatékonyabb menedzseléséhez és az intézményi imázs erősítéséhez.

Hivatkozások
  1. Batra, R., Keller, K. L. (2016): Integrating Marketing Communications: New Findings, New Lessons and New Ideas. Journal of Marketing, Volume 80, pp. 122-145. https://doi.org/10.1509/jm.15.0419
  2. Bond, M., Buntins, K., Bedenlier, S., Zawacki-Richter, O., Kerres, M. (2021): Mapping research in student engagement and educational technology in higher education: A systematic evidence map. International Journal of Educational Technology in Higher Education, Volume 18, Issue 1, pp. 1-30. https://doi.org/10.1186/s41239-019-0176-8
  3. Chatterjee, S., Chaudhuri, R. R., Vrontis, D. (2022): AI and digitalization inrelationship management: Impact of adopting AI-embedded CRM system. Journal ofBusiness Research, Volume 150, pp. 437-450. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2022.06.033
  4. Coviello, N. E., Milley, R., Marcolin, B. (2001): Understanding IT-enabled Interactivity in Contemporary Marketing. Journal of Interactive Marketing, Volume 15, Issue 4, pp. 18-33. DOI:10.1002/dir.1020
  5. Crane, G. E. (2016): Leveraging digital communications technology in higher education: Exploring URI’s adoption of Google apps for education 2015 (pp. 1–75).
  6. Deés, Sz. (2013): Vége az elefántcsonttorony korszaknak - Vállalati kommunikációs modell kialakítása a magyar felsőoktatásban. Marketing & Management. Volume 2, pp. 37-51. https://journals.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/630
  7. Dwyer, F. R., Schurr, P. H., Oh, S. (1987): Developing Buyer-Seller Relationships. Journal of Marketing, Volume 51, Issue 2, pp. 11-27. https://doi.org/10.2307/1251126
  8. Ellis, N. (2010): Business to Business Marketing: Relationships, Networks and Strategies. Oxford University Press, ISBN: 9780199551682
  9. Hetesi E. (2010): A marketing információs rendszer és a felsőoktatási elégedettségi kutatások módszertani problémái, In: Törőcsik, M., Kuráth, G. (szerk.): Egyetemi marketing, marketing a felsőoktatásban, PTE, Pécs
  10. Järvinen, J., Tollinen, A., Karjaluoto, H., & Jayawardhena, C. (2012): Digital and social media marketing usage in B2B industrial section. Marketing Management Journal, Volume 22, Issue 2, pp. 102-117. DOI: 10.4236/ojbm.2022.101005
  11. Knight, J. (2020): Knowledge diplomacy in action: 2020 review. International Higher Education, Volume 102, pp. 12-14. DOI:10.13140/RG.2.2.30285.97769
  12. Kuráth G. (2007): A beiskolázási marketing szerepe a hazaifelsőoktatási intézmények vonzerőfejlesztésében. Doktori értekezés. PTE. Regionális Politika és Gazdaságtan Doktori Iskola. Pécs.
  13. Leek, S., Turnbull, P. W., Naudé, P. (2003): How is information technology affecting business relationships? Results from a UK survey. Infustrial Marketing Management, Volume 32, Issue 2, pp. 119-126. DOI:10.1016/S0019-8501(02)00226-2
  14. Luxton, S., Reid, M. Mavondo, F. (2015): Integrated Marketing Communication Capability and Brand Performance. Journal of Advertising, Volume 44, Issue 1, pp. 37-46 https://doi.org/10.1080/00913367.2014.934938.
  15. Mason, K., Leek, S. (2012): Communication practices in a business relationship: Creating, relating and adapting communication artifacts through time. Industrial Marketing Management. Volume 41, Issue 2, pp. 319-332. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2012.01.010
  16. Mohr, J., Nevin, J. (1990): Communication strategies in marketing channels: a theoretical perspective. Journal of Marketing, Volume 54, Issue 4, pp. 36-51. DOI:10.1177/002224299005400404
  17. Mohr, J., Spekman, R. (1994): Characteristics of Partnership success: Partnership attributes. Strategic Management Journal, Volume 15, Issue 2, pp. 135-152. DOI:10.1002/smj.4250150205
Adatbázis logók