Cikkek

A térségi turizmusfejlesztés szervezeti- és fogyasztói piaci aspektusai az Alsó-Ipoly mentén

Megjelent:
2023-03-20
Szerzők
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

How To Cite
Kiválasztott formátum: APA
Kóródi, M., Mondok, A., & Sánta, Ádám K. (2023). A térségi turizmusfejlesztés szervezeti- és fogyasztói piaci aspektusai az Alsó-Ipoly mentén. Régiókutatás Szemle, 7(1), 8-19. https://doi.org/10.30716/RSZ/22/1/1
Absztrakt

A turizmus makroszintű irányításától függően, akár top down, vagy akár bottom up, vagy integrált turizmusfejlesztési módszert követnek, a stratégiakészítést megalapozó helyzetelemzés szerves része a turizmus szervezeti és fogyasztói piacának felmérése. A turizmus szervezeti piaca érintettjeinek koordinálása egy desztinációmenedzsment szervezet feladata lehetne, azonban a vonalas kiterjedés és településhálózat, a sajátos elhelyezkedés, a kedvezőtlen demográfia számos problémát vet fel. Egy fejlesztési koncepció elkészítéséhez végzett vizsgálat eredményeit összegzi a tanulmány, beazonosítva a két érintetti csoport véleményének azonosságait és különbözőségeit a vizsgált térség turisztikai igényeit illetően. Ez kiterjed a preferált turizmusfajtákra, az egyes turisztikai terméket alkotó szolgáltatásokra vonatkozóan (abszolút érték, rangsor, átlaghoz való viszony). Az Alsó-Ipoly mente egyes aspektusok (vízi és vízparti, kerékpáros és ökoturizmus) tekintetében különleges pozíciót foglalhat el speciális termék- és desztinációfejlesztés, illetve élménymenedzsment, esetleg látogatómenedzsment elemek kombinálásával. Bár a szervezeti piac erőforrásainak korlátozottsága határt szab a fogyasztói elképzelések megvalósításának, azonban a fejlesztés sikerességét a határok kijelölése befolyásolja, ami inkább minőségi, mint mennyiségi kérdés, és a szegmentálással és a differenciált kínálattal függ össze. A desztinációmenedzsment szervezeti funkciókat pedig az aktuálisan megvalósításra kerülő projekt vezető szervezete látja el. Így a fenntartási időszakok átfedése miatt, amennyiben a projektek kellően összehangoltak, TDM szervezet hiányában is folyamatos turisztikai koordináció valósul meg. A fogyasztói piacra irányuló kutatás eredményei rámutatnak arra, hogy a korlátozott természeti erőforrásokból származó problémák megoldása nem csupán a turisztikai szolgáltatók és fenntartók oldaláról, de a turisták tekintetében is jelentős piaci magatartás-változtatást igényel.

Hivatkozások
  1. Adeyinka-Ojo, S.F., Khoo-Lattimorea, C., Nair, V (2014): A framework for rural tourism destination management and marketing organisations. Procedia - Social and Behavioral Sciences Vol. 144. pp. 151 – 163 https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042814042128 2022. 03. 22.
  2. Bhat, S., Gaur, S.S. (2012): Managing diverse stakeholders in context of destination marketing, Worldwide Hospitality and Tourism Themes, Vol. 4 No. 2, pp. 185-202. https://doi.org/10.1108/17554211211217352 2022. 03. 05.
  3. Béki, P., Gál, A. (2012): A Tisza-tó, mint a hazai vízi sportturizmus fellegvára. Kalokagathia, 50-51 (1), pp. 87-99. https://lib.tf.hu:443/liberty/OpacLogin?mode=BASIC&openDetail=true&corporation=HU_TF&action=search&queryTerm=uuid%3D%2215c8a903c0a80868655b4797002a2ae9%22&operator=OR&url=%2Fopac%2Fsearch.do 2022. 09. 14.
  4. Bornhorst, T., Ritchie, J.R.B., Sheehan, L. (2010): Determinants of tourism success for DMOs and destinations: an empirical examination of stakeholders’ perspectives. Tourism Management, 51 (5), pp. 572-589 https://doi.org/10.1016/j.tourman. 2022. 03. 07.
  5. Czimmer, J. A. (2008): A piac fogalma, elemei, a piac mérőszámai, a piaci változások elemzése. Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet, Budapest. pp. 6-8 https://www.nive.hu/Downloads/Szakkepzesi_dokumentumok/Bemeneti_kompetenciak_meresi_ertekelesi_eszkozrendszerenek_kialakitasa/17_0062_tartalomelem_001_munkaanyag_100331.pdf 2022. 03. 21.
  6. Enright, M. J., Newton, J. (2004): Tourism destination competitiveness: a quantitative approach, Tourism Management, 25(6), pp. 777-788.
  7. Fehér, I., Medina V. (2015): A Börzsöny- Duna- Ipoly térség természeti erőforrásainak jellemzői, és az itt található értékekben rejlő lehetőségek Börzsöny-Duna-Ipoly Vidékfejlesztési Egyesület, pp. 10-11. http://borzsonyleader.hu/userfiles/document/207-18szm-feher-medina.pdf 2022.09.14.
  8. Horner, S., Swarbrooke, J. (2007): Consumer behaviour in tourism. Butterworth-Heinemann, Linacre House, Oxford, GB, p. 440
  9. Kiss M. (2016): Alapmarketing. III. fejezet, Akadémiai Kiadó, Budapest, ISBN 978 963 05 9827 9. http://mersz.hu/dokumentum/dj152a__20/ 2022. 03. 21.
  10. Michalkó, G. (2016): Turizmológia. Elméleti alapok. Akadémiai Kiadó, Budapest. pp. 116. ISBN 978 963 05 9717 3 https://mersz.hu/dokumentum/dj59t__116 DOI:10.1556/9789630597173 2022. 09. 14.
  11. Rekettye, G ., Törőcsik, M., Hetesi, E. (szerk.) (2015): Bevezetés a marketingbe Budapest, Akadémiai Kiadó, ISBN: 978 963 05 9759 3 https://mersz.hu/hivatkozas/dj81bam_book1#dj81bam_book1 2022.02.24.
  12. Ritchie, J.R.B., Crouch, G.I. (2003): The competitive destination: a sustainable tourism perspective. CABI Publishing, Oxon, GB, p. 304. http://dx.doi.org/10.1079/9780851996646.0000 2022. 03. 25.
  13. Ruzsinné Tilesch, J., G-Tóth, L. (2013): A kedvező ökológiai állapot és az integrált gazdaságfejlesztés megvalósításának lehetséges irányai az Ipoly völgyében In: A falutipológiától a marketingföldrajzig: tanulmányok Sikos T. Tamás tiszteletére. Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Regionális Gazdasági és Vidékfejlesztési Intézet, Gödöllő, pp. 149-168. ISBN 978-963-269-364-4 http://mek.oszk.hu/11900/11912/11912.pdf 2022.09.14.
  14. Samu, I. (2014): Az Ipoly menti típustáj társadalmi történéseinek, folyamatainak a gazdaságra gyakorolt hatása közvetlen a rendszerváltozás „elő napjaitól” napjainkig. In: Makrogazdasági döntések– hálózati szinergiák = MACROECONOMIC DECISIONS – NETWORK SYNERGIES. Nyugat-magyarországi Egyetem, Sopron, pp. 469-481. ISBN 978-963-334-203-9 http://publicatio.uni-sopron.hu/id/eprint/1449 2022.09.14.
  15. Sheehan, L.R., Ritchie, J.R.B. (2005): Destination stakeholders: exploring identity and salience. Annals of Tourism Research, 32(3), 711-734 https://doi.org/10.1016/j.annals. 2022. 03. 12.
  16. Volgger, M., Pechlaner, H. (2014): Requirements for destination management organisations in destination governance: understanding DMO success. Tourism Management, Vol. 41(2014), pp. 64-75 https://doi.org/10.1016/j.tourman.2013.09.001 2022. 03. 22.
  17. Wang Y. (2008): Collaborative destination marketing: roles and strategies of convention and visitors bureaus. Journal of Vacation Marketing, 14 (3) (2008), pp. 191-209 https://doi.org/10.1177/1356766708090582 2022. 03. 18.
Adatbázis logók