The social media’s influence on hungarian women’s health-consciousness
Authors
View
Keywords
License
Copyright (c) 2023 Tünde Erzsébet Buglyó-Nyakas, Tímea Gál
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
How To Cite
Abstract
Online media marketing is getting greater influence on the daily life, on the consumer and purchasing habits and on our health consciousness. The main goal of the research is to explore what the Hungarian women associate with health-consciousness on different social platforms, how their consumer activity look like and what kind of special groups can be formed. First of all, the posts appearing on the topic of health-consciousness on different platforms were analysed through a netnographic research. Then, with the involvement of 409 women, the influencing factors were measured to the participants on these pages in terms of health consciousness via questionnaire survey. As a result, special consumer groups appearing in the social platform were quantified and recommendations were formulated for companies who base their marketing strategy on online arenas.
References
- Ahadzadeh, A.S., Pahlevan Sharif, S. and Sim Ong, F. (2018): Online health information seeking among women: the moderating role of health consciousness, Online Information Review, Vol. 42 No. 1, pp. 58-72. DOI: https://doi.org/10.1108/OIR-02-2016-0066
- Cliff, H. (2020): The effects of Social Media on Health. Carb-Appropriate Research Review, Health Tips, Life Purpose, Patrons Only (2023.) https://cliffharvey.com/the-effects-of-social-media-on-health/
- Dörnyei, K. (2008). Bioélelmiszer-fogyasztási szokások: Szegmentálás és a bizalom. Marketing &Menedzsment, 42(4), pp. 34–42. DOI: https://journals.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/517/412
- Dörnyei, K., Mitev, A. (2010): Netnográfia avagy on-line karosszék-etnográfia a marketingkutatásban. Vezetéstudomány, 2010. 4. szám. pp. 55-68. DOI 10.14267/VEZTUD.2010.04.06
- Fábián, N. (2019): A közösségi oldalak hatása az egészségtudatos táplálkozásra a Z generáció körében. TDK dolgozat, BCE, Marketingkutatás és Fogyasztói Magatartás szekció.
- Fleming-Milici F., Harris JL. (2019): Adolescents’ engagement with unhealthy food and beverage brands on social media. Appetite (146) 104501 DOI: 10.1016/j.appet.2019.104501
- Földi, K. (2011): A nők élelmiszer vásárlási magatartása. Economica a Szolnoki Főiskola Tudományos Közleményei 2011/1. p. 73-81. ISSN 1585-6216
- Földi, K. (2012): A fogyasztói üzletválasztási döntések az élelmiszerorientált kiskereskedelemben. Doktori Értekezés Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar Regionális Politika és Gazdaságtan Doktori Iskola
- Gál, T., Soós, M., Szakály, Z. (2017): Egészségtudatos táplálkozással kapcsolatos fogyasztói insightok feltárása netnográfiával. Vezetéstudomány - Budapest Management Review, 48 (4). pp. 46-54. DOI: 10.14267/VEZTUD.2017.04.07
- Iglesias, C. (2007): Etnografia Virtual. Revista AMAI, (1)4. pp. 62.
- Iversen, A. C., Kraft, P. (2006): Does socio-economic status and health consciousness influence how women respond to health related messages in media? Health Education Research, (21) 5, pp. 601–610. DOI: 10.1093/her/cyl014
- Kiss, V., Szakály, Z. (2016): A szülők hatása a középiskolás diákok egészségtudatos táplálkozására. EMOK – XXII. Országos Konferencia– Hitelesség és értékorientáció a marketingben, pp. 659-668.
- Kozinets, R. V. (2006). Netnography 2.0. In: Russel W. Belk (ed.): Handbook of Qualitative Research Methods in Marketing. Edward Elgar, Cheltenham, pp. 129–142. ISBN-13: 978 1 84542 100 7
- Lajos, A. (2005): Az egészségtudatosság sajátos vonásai a 14-18 éves korosztályban, különös tekintettel az élelmiszerfogyasztásra. PhD értekezés, Szent István Egyetem, Gödöllő
- Malota, E., Gyulavári, T. and Bogáromi, E. (2019): „Az vagy, amit megeszel” - a hazai fogyasztók egészséges táplálkozással kapcsolatos percepciói és attitűdjei. Vezetéstudomány - Budapest Management Review, 50 (1). pp. 80-88. DOI https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.01.08
- Murphy, G., Corcoran, C., Tatlow-Golden, M. Boyland, E. Rooney, B. (2020). See, Like, Share, Remember: Adolescents, Responses to Unhealthy-, Healthy- and Non-Food Advertising in Social Media. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(7). pp. 1-25. DOI:10.3390/ijerph17072181
- Pető, D., Prónay, Sz., Buzás P., (2017): A közösségi média hatása a fiatalok táplálkozási szokásaira, Tükröződés, társtudományok, trendek, fogyasztás. In: Tükröződés, társtudományok, trendek, fogyasztás. Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar (PTE KTK), Pécs, Magyarország, pp. 369-379. http://publicatio.bibl.u-szeged.hu/14698 ISBN: 9789634291466
- Popcorn F., Marigold L. (2002). Éva-marketing. Geomédia, 2001 Marketing&Menedzsment, 2002/1. https://journals.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/1611/1450
- Quinton S., Wilson, D. (2015): Tensions and ties in social media networks: Towards a model of understanding business relationship development and performance enhancement through the use of LinkedIn. Industrial Marketing Management, Vol. 54, pp. 15-24. DOI: https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2015.12.001
- Törőcsik, M. (2016): A fogyasztói magatartás új tendenciái. Vezetéstudomány, különszám, pp. 19-25. ISSN 0133-0179
- Törőcsik, M., Szűcs, K., Kehl, D. (2014): Generációs gondolkodás - A Z és az Y generáció életstílus csoportjai. Marketing & Management, 48. különszám. 2, pp. 3-15. https://journals.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/861/732
- Wang, W. Y. C., Pauleen, D. J., & Zhang, T. (2016): How social media applications affect B2B communication and improve business performance in SMEs. Industrial Marketing Management, Vol. 54, pp. 4-14. DOI: 10.1016/j.indmarman.2015.12.004