Articles

The situation of pálinka in Hungary. Problems and opportunities

Published:
2023-05-23
Author
View
Keywords
License
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

How To Cite
Selected Style: APA
Harcsa, I. M. (2023). The situation of pálinka in Hungary. Problems and opportunities. Régiókutatás Szemle, 5(1), 75-87. https://doi.org/10.30716/RSZ/20/1/7
Abstract

Distillation has centuries-old traditions in Hungary. A brief international outlook will also present the private distillation practices of the surrounding countries. Pálinka is a Hungaricum product produced by exclusively in commercial distilleries. In our country it is possible to make in subcontractdistilleries or at home, however, the product made in this way can only be called distillate and cannot be marketed. Over the last ten years, the legal framework governing the production of pálinka has changed very often, affecting the operators in the sector in different ways. Statistical information on each type of distilling will be presented, with special emphasis on the tax exemption period. Using known data from subcontract distilling, it was found that a HUF 52.1 billion deficit arose from the abolition of excise duty. The 0% excise tax resulted in a boom in subcontract distillation, with a neutral, partly negative effect on commercial distilling. The number of home distillers started to grow extraordinarily, and after the tax was restored, about 50,000 to 70,000 people disappeared from the ranks of subcontractors. Based on secondary sources, I have identified problems in the sector that need to be resolved. Furthermore, I outline the opportunities that are available but are not being used enough.

References
  1. Anghel, R. (2003): Informal economy in communism and postcommunism. Apples and palinka in a northern village of Transylvania. 203-223 p. Renegotiating Socio-Cultural Identities in the PostSocialist Eastern Europe. Faculty of European Studies, Babes-Bolyai University, Cluj. 28th-30th June, 2003.
  2. Bakos J. (2010): A Zsindelyes Pálinka német piacra történő bevezetési lehetőségének vizsgálata. Szakdolgozat. Budapesti Corvinus Egyetem, 64 p.
  3. Balázs G. (1998): A magyar pálinka. Aula Kiadó Kft., Budapest. 167 p.
  4. Balázs G. (2008): A magyar pálinka folklórja és névkincse. In: A vörös postakocsi. 2008/tavasz p. 23- 32
  5. Bánvölgyi Sz. – Galambos I. – Márki E. – Vatai Gy. (2013): A pálinkakészítés műveletei és berendezései. Budapesti Corvinus Egyetem, Budapest, p. 107-114.
  6. Békési Z. – Csarnai E. (2010): Házi pálinkafőzés. Mezőgazda Kiadó, Budapest. 157 p.
  7. Bihari T. (2014): Financiális gondok a pálinkából https://nepszava.hu/1016895_financialis-gondok-apalinkabol 2019.12.13.
  8. Börcsök V. (1979): Adatok a pálinkafőzéshez és a pálinka fogyasztásához Szegeden és környékén. 95- 112 o. In: Trogmayer O. (szerk, 1980): A Móra Ferenc Múzeum Évkönyve 1978-79/1. Szegedi Nyomda, Szeged 459 p.
  9. Csendes Zs. – Dúl U. (2016): „Fából koronát”. 177-217.o. In: Takács L. (szerk., 2016): Quintessence – a pálinka világa 2016. Ongai Kulturális Egyesület, Onga. 253 p.
  10. Enghy B. (2019): Pálinkát külföldre! A pálinka külpiaci bevezetésének problematikája a Panyolai Szilvórium Zrt. példáján. Budapesti Corvinus Egyetem, Budapest, 90 p.
  11. Faragó J. (2016): Pálinkatúra. Alinea Kiadó, Budapest, 208 p.
  12. Földes B. (1885): Magyarország statisztikája összehasonlítva egyéb államokkal, különös tekintettel Ausztriára. Eggenberger-féle könyvkereskedés. Budapest. 404 p.
  13. Harcsa I. M. (2018): A pálinkafőzés gazdasági hatásai. Gazdálkodás- és szervezéstudományi elemzések, javaslatok. PhD értekezés, Debrecen, 157 p.
  14. Ignácz T. J. 2015: Hármas-Körös Pálinka Manufaktúra Reklámkampány 2015. Budapesti Corvinus Egyetem Élelmiszertudományi Kar Élelmiszeripari Gazdaságtan Tanszék 41 p.
  15. Jakubász T. (2019): Egyre népszerűbb az otthoni pálinkafőzés. Magyar Idők, 2019.01.30. https://www.magyaridok.hu/gazdasag/sok-helyen-rotyogott-a-gyumolcs-volt-keletje-tavaly-apalinkanak-3900092/ 2019.12.12.
  16. Jónás J. (2006): Mesterpálinkák, pálinkamesterek. Korona Kiadó Kft. Budapest. 235 p.
  17. Kádár K. – Tímár K. (2008): “-S ezt a rengeteg pálinkát ki issza meg? -Há én, s te.” Társadalomnéprajz dolgozat a pálinka társadalomformáló hatásairól, valamint az ebben betöltött szerepekről. XI. Erdélyi Tudományos Diákköri Konferencia. Kolozsvár, 2008. május 23-24.
  18. Kassai Zs. – Káposzta J. – Ritter K. – Dávid L. – Nagy H. – Farkas T. (2016): The territorial significance of food hungaricums: the case of pálinka. In: Romanian Journal of Regional Science. Vol 10. No. 2., pp. 64-84.
  19. Kasza Gy. – Szabó-Bódi B. – Szakos D. – Szegedyné Fricz Á. (2018): Pálinka: fogyasztói ismeretek, preferenciák, fogyasztási szokások, marketing lehetőségek. „Hungarikumok: múltunk és jövőnk” I. Országos Pálinkakonferencia. Budapesti Gazdasági Egyetem. 2018. november 14.
  20. Kekesz L. (1955): Gyümölcspálinkafőzés. Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 98 p.
  21. Keller M. (szerk, 1977): Borpárlat és gyümölcspálinka. Mezőgazdasági Kiadó, Budapest. 210 p.
  22. Kielmayer K. – Szöllősi E. (eds). Pálinkakiválóságok könyve 2018. Agrárminisztérium, Bp. 148 p.
  23. Kláben T. (2012): A pálinkagyártók marketingkommunikációs stratégiái. A kereskedelmi főzdék márkaépítési és kommunikációs tevékenységének elemzése. Budapesti Gazdasági Főiskola. Budapest. 89 p.
  24. Kmetty Gy. (1965): Gyümölcsszeszipari kézikönyv. Műszaki Könyvkiadó, Budapest. 269 p. Kohut Z. (2018): Lehet-e világsiker a magyar pálinka? Agrárágazat, 2018.12.24 https://agraragazat.hu/hir/lehet-e-vilagsiker-magyar-palinka 2019.12.03. Kopcsay L. (2008): A területileg differenciált italkultúra szerepe a magyar turizmusban. Doktori (PhD) értekezés, Pécsi Tudományegyetem. link: old.foldrajz.ttk.pte.hu/phd/phdkoord/nv/disszert/disszertacio_kopcsay_nv.pdf
  25. Lippmann, E. O. (1906): Abhandlungen und Vorträge zur Geschichte der Naturwissenschaft. 1. Bd. Leipzig, pp. 203–215.
  26. Marik S. (szerk, 1997): Ahol a gyümölcs lelkét itallá varázsolják. Ardlea Kiadó, Nyíregyháza. 116 p.
  27. Martin A. (2012): Pálinka védjegy megfelelőségtanúsító rendszer működési szabályzata. http://www.palinkavedjegy.hu/documents/szabalyzat_palinkavedjegy_2012_04_10.pdf 2019.12.13.
  28. Osztróvszky A. (1943): Ipari likőrgyártás. Királyi Magyar Egyetemi Nyomda, Budapest, 207 p.
  29. Panyik G. – Béli G. (2008), Gyümölcspálinka gyártása, jövedéki ismeretek. FVM Vidékfejlesztési, Képzési és Szaktanácsadási Intézet, Budapest. 112 p.
  30. Remete Farkas L. (2017): Magyaros és tájjellegű házi pálinkafélék készítése. Kárpát-medencei magyaros konyha... sorozat (XII. kötet). Kézirat, Budapest. 43 p.
  31. Réth S. (1958): A gyümölcsszeszipar távlati fejlesztése. In: Szeszipar. 1958. március. p. 168-173.
  32. Rigó N. (2016): Bérfőzés keretében előállított pálinka adóztatása és a gazdaság szereplőire gyakorolt hatásai. Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar, Miskolc. 60 p.
  33. Sipos E. (2018): A (tiszteletbeli) pálinkamesternő http://www.borsmenta.hu/beszelgetunk/atiszteletbeli-palinkamesterno 2019.11.17.
  34. Sólyom L. (1986): Pálinkafőzés Kézikönyv kisüzemek számára. Mezőgazdasági Kiadó, Budapest.
  35. Soós I. – Rakcsányi L. (1948): Borpárlat és pálinkafőzés. Máté Ernő könyvnyomdája, Budapest, 191 p.
  36. Torbágyi-Novák L. (1948): Az égetett szeszesitalok gyártása, vizsgálata és minősítése. Hernádi Árpád adó-, illetékügyi és közigazgatási szakkönyvkiadó, Budapest, 573 p.
  37. Totth G. – Zarándné Vámosi K. – Mezőné Oravecz T. (2018): A pálinka pozitív élettani hatásai a fogyasztói percepciók tükrében. In: Józsa L. – Korcsmáros E. – Seres Huszárik E. (szerk.) (2018): A hatékony marketing. EMOK 2018 Nemzetközi Tudományos Konferencia konferenciakötete. Selye János Egyetem: Komárom. ISBN: 978-80-8122-2. 839-846. p
  38. Török Á. (2011): Az eredetvédelem jelentősége a magyar pálinka ágazatban. LIV. Georgikon napok. p. 505-511
  39. Varga G. G. (2008): Mit érnek az érmek? In: Pálinkavilág I. évf. 2. szám, 2008 október, 7-9 p. Vass M. (2008): Gyógyszer és valuta. Az oroszhegyi szilvapálinka. ÖRÖKSÉGÜNK II. évfolyam (2008) 4. szám 12-13. p.
  40. Zsótér B. – Molnár A. (2015): A pálinka előállításával kapcsolatos jogszabályváltozások (2010) – előállítási feltételek, adózási kötelezettségek – hatásainak vizsgálata a gyakorlatban. In: Jelenkori társadalmi és gazdasági folyamatok, (2015) X. évfolyam, 2. szám, pp. 35-52.
  41. I1: https://demokrata.hu/magyarorszag/szabadsagot-a-palinkanak-78540/ 2019.10.11.
  42. I2: https://www.palinkafozes.com/hirek/20190527_palinka-szabadsagharc-2019 2019.10.09.
  43. I3: https://www.nak.hu/szolgaltatasok/praktikus-informaciok/elelmiszeripari-hirlevel/2017/1174-nakelip-hirlevel-februar/file 2019.10.09.
  44. I4: https://www.palinkanemzetitanacs.hu/hu/aktualitasok/42 2019.10.11.
  45. I5: https://www.palinkafozes.com/hirek/20160720_meg-az-iden-megkezdodhet-nemzetipalinkastrategia-kidolgozasa 2019.10.11.
  46. I6: https://www.foodandwine.hu/2018/04/19/palinka-a-balaton-open-palinkaverseny-eredmenyei/ 2019.11.02.
  47. I7: http://hu.wessling-group.com/hu/szolgaltatasok/termekmegfeleloseg/palinkavedjegy/ 2019.11.10.
  48. I8: http://www.origo.hu/tafelspicc/hirdetes/20121122-palinkavedjeggyel-a-garantalt-minosegert.html 2019.11.13.
  49. I9: https://szicsekpalinka.co.uk/palinka-promotion-and-the-national-palinka-excellence-program/
Database Logos