Articles

Employment during the Coronavirus crisis, experiences from the Northern Great Plain Region

Published:
2023-05-23
Authors
View
Keywords
License
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

How To Cite
Selected Style: APA
Barizsné Hadházi, E., Ujhelyi, M., & Filep, R. (2023). Employment during the Coronavirus crisis, experiences from the Northern Great Plain Region. Régiókutatás Szemle, 6(1), 48-57. https://doi.org/10.30716/RSZ/21/1/4
Abstract

The impact of the pandemic crisis was particularly significant on the labour market. In our study, we sought the answer to what percentage of workers were brought into precarious conditions by the epidemic. Another question was in which industries were the organizations able to use the Home Office option and their practical experience. Based on secondary data, different economic sectors have been affected to different degrees by the viral situation, with low, medium and high levels separated by the literature according to the impact on emissions. Compared to the global average (50%), Hungary has a higher proportion of employees (60%) in the “high” or “medium high” sectors. According to German regional results, education, finance and telecommunications within the service are the areas where teleworking is most applicable to maintain continuous operation and employment. As part of primary research, we interviewed the head of an organization operating in a low-, medium- and high-impact sector in the Northern Great Plain Region. There was no significant change in the “low” category, in the case of “medium” the acquisition activity was pushed into the background, in the case of “high” there was a downsizing. Based on this, it can be said that the Pandemic catalyzed the digitization processes, the Home Office, which was introduced or expanded by force, presumably had a developmental effect on organizations, which effect cannot be left without a trace after the virus situation. The organization’s experience can be utilized if it returns to the “normal” wheelbase by eliminating the disadvantages and strengthening the advantages.

References
  1. Bakacsi, G. (2015): A szervezeti magatartás alapjai. Alaptankönyv bachelor hallgatók számára. Semmelweis Kiadó, Budapest, ISBN 978-963-331-313-8.
  2. Bartsch, S., Weber, E., Büttgen, M., Huber, A. (2020): Leadership matters in crisis-induced digital transformation: how to lead service employees effectively during the COVID-19 pandemic, Journal of Service Management. Emerald Group Publishing Ltd. doi: 10.1108/JOSM-05-2020-0160.
  3. Csizmadia, P., Illéssy, M. (2020): A nagy leállás : a magyar munkahelyek közel fele került veszélybe. MTA. https://szociologia.tk.mta.hu/uploads/files/Csizmadia-Illessy_A_virus_es_a_munka-F.pdf. 2020.11.30.
  4. Dajnoki, K. (2010): Kommunikáció az esélyegyenlőségi emberi erőforrás menedzsmentben. Jelenkori társadalom és gazdasági folyamatok, IV., pp. 65–70.
  5. Dajnoki, K., Héder, M. (2017): „Új szelek fújnak” – a HR válasza a globalizáció és a változás kihívásaira, Hadtudomány: A Magyar Hadtudományi Társaság Folyóirata. 27(E-szám), pp. 84–93. doi: 10.17047/HADTUD.2017.27.E.84.
  6. Dajnoki, K., Kun, A. (2016): Frissdiplomások foglalkoztatásának jellemzői az agrárgazdaságban, Gazdálkodás, 60(4), pp. 289–304.
  7. Evans, S., Dromey, J. (2020): Coronavirus and the Labour Market: Impacts and Challenges. Learning and Work Institute.
  8. Fadinger, H., Schymik, J. (2020): The costs and benefits of home office during the Covid-19 pandemic: Evidence from infections and an input-output model for Germany, Covid Economics Vetted and RealTime Papers, Centre for Economic Policy Research, (9), pp. 107–134.
  9. Fenyves, V., Kondorosi, F., Kerezsi, D., Dajnoki, K. (2016): Vezetői döntést segítő információk a munkaerővándorlás sajátosságai alapján, Controller Info, 4(3), pp. 42–51.
  10. Gaudecker, H.-M., Holler, R., Janys, L., Siflinger, B., Zimpelmann, C. (2020): Labour supply in the early stages of the CoViD-19 Pandemic: Empirical Evidence on hours, home office, and expectations, IZA Discussion Paper Series, (131).
  11. Gergely, É., Pierog, A. (2016): Motivációs tényezők feltárása civil és profitorientált szervezeteknél, Gradus, 3(1), pp. 368–373.
  12. Hajdú Z., Rácz Sz. (2020): Államhatár-politi-kák az Európai Unióban és Magyarországon a globális koronavírus-válság kezdeti idősza-kában. Tér és Társadalom, 2., pp. 202–210.
  13. ILO (2020a): COVID-19 and the world of work. Fourth edition.
  14. ILO (2020b): COVID-19 and the world of work. Second edition.
  15. ILO (2020c): COVID-19 and the world of work. Sixth edition.
  16. Koós B., Kovács S., Páger B., Uzzoli Annamária (2020): Az új koronavírus-járvány társadalmigazdasági hatásai és ezek területi következményei. Tér és Társadalom 34:(2) pp. 123–131. (2020)
  17. Krzywdzinski, M. (2020): Die COVID-19-Krise beschleunigt den Strukturwandel in der Arbeitswelt. https://www.wzb.eu/de/forschung/corona-und-die-folgen/die-covid-19-krise-beschleunigt-denstrukturwandel-in-der-arbeitswelt 2020.11.30.
  18. KSH (2020): A foglalkoztatottak száma nemzetgazdasági ágak, ágazatok szerint, nemenként (2008- 2019) frissítve 2020.03.13. Available at: http://www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_eves/i_qlf005a.html. 2020.11.30.
  19. Pierog, A., Szabados, G. (2015): Civil szervezetek vezetési szempontból, Vezetéstudomány - Budapest Management Review, 46(2), pp. 35–46.
  20. Pierog, A., Vörös, P., Dajnoki, K. (2014): Civil szervezetek megítélése a munkaerőpiac tükrében, Acta Scientiarum Socialium, 17(40), pp. 111–120.
  21. Pierog, A., Vörös, P., Dajnoki, K. (2015): Civil szervezetek szerepe a foglalkoztatásban és képzésben – Egy sikeres debreceni együttműködés, Acta Scientiarum Socialium, pp. 47–56.
  22. Strielkowski, W. (2020): COVID-19 pandemic and the digital revolution in academia and higher education, Preprints, (April), pp. 1–6. doi: 10.20944/preprints202004.0290.v1.
Database Logos