Cikkek

Összehasonlító tanulmány: a catvertising hatása az online vásárlásra az Észak- és Dél-Alföld régiókban

Megjelent:
2025-02-25
Szerzők
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc

Copyright (c) 2025 Janka Szabó, András Fehér

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Hogyan hivatkozzuk
Kiválasztott formátum: APA
Szabó, J., & Fehér, A. (2025). Összehasonlító tanulmány: a catvertising hatása az online vásárlásra az Észak- és Dél-Alföld régiókban. Régiókutatás Szemle. https://doi.org/10.30716/
Absztrakt

A cikk a catvertising online vásárlási magatartásra gyakorolt hatását vizsgálja az Észak- és Dél-Alföld régiókban. A catvertising a „cat” (macska) és az „advertising” (reklám) angol kifejezésekből alkotott fogalom, amely azt takarja, hogy a marketingszakemberek a reklámkampányokban macskákat szerepeltetnek. A szakirodalmi háttérkutatás így a catvertisingra és az online marketingre, valamint az online vásárlási szokásokra fókuszált elsősorban, mindezt hazai és nemzetközi szakirodalom feldolgozásával. Továbbá törekedtünk a catvertising érzelmi hatásainak megértése céljából a szekunder kutatás során külföldi pszichológiai és neurológiai kutatásokat is tanulmányozni. A primer kutatás kvantitatív módszerrel, egy online kérdőív segítségével történt, melynek eredményeit 342 válasz alapján elemeztük. A válaszadók válaszai alapján elemeztük az online vásárlási szokásokkal kapcsolatos különbségeket annak alapján, hogy a reklámban szerepel-e macska vagy sem, a tanulmány összehasonlító jellege ebben nyilvánult meg. Az eredmények arra utalnak, hogy a macskákat bemutató reklámok fokozzák a márka felidézésének sikerességét, elsősorban olyan termékkategóriák esetén, amelyek az állattartáshoz kapcsolódnak.

Hivatkozások
  1. Baltas, G. (2003), Determinants of Internet Advertising Effectiveness: An Empirical Study. International Journal of Market Research. 45(4), 1-9, https://doi.org/10.1177/147078530304500403
  2. Bányai E. – Novák P. (2016): Online üzlet és marketing. Akadémiai Kiadó, Budapest,. https://doi.org/10.1556/9789630597258
  3. Bauer A., Berács J. & Kenesei Zs. (2007): Marketing alapismeretek. Aula kiadó, Budapest, https://doi.org/10.1556/9789630597364
  4. Földi, K. – Pénzes, I. R. (2023): Online vásárlói magatartás az Észak- és Dél-Alföld régiókban. Régiókutatás Szemle, 8(2) 13-24, https://doi.org/10.30716/RSZ/23/2/2
  5. Gyulavári T., Mitev A. Z., Neulinger Á., Neumann-Bódi E., Simon J., Szűcs K. (2017). A marketingkutatás alapjai. Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789630598880.
  6. HRENKO Digital Agency (2019): 2020-as online marketing trendek https://www.hrenko.hu/blog/2020-online-marketing-trendek/
  7. Ingham, E. (2015): 4B Vs. 7B: Can Facebook Overtake YouTube As No. 1 For Video Views And Advertisers? Forbes: https://www.forbes.com/sites/edmundingham/2015/04/28/4-billion-vs-7-billion-can-facebook-overtake-youtube-as-no-1-for-video-views-and-advertisers/#133bcdb82969748d7dab2969
  8. Kardos, M. V., & Gál, T. (2023). A közösségi média hatása a médiafogyasztásra és a reklámpiacra. Régiókutatás Szemle, 6(1), 121-132. https://doi.org/10.30716/RSZ/21/1/11
  9. Kinsta (2020): 10 Best Video Hosting Solutions to Consider in 2020 (Free vs Paid) https://kinsta.com/blog/video-hosting/
  10. Maurer C. – Wiegmann, R (2011): Effectiveness of Advertising on Social Network Sites.A Case Study on Facebook. https://www.researchgate.net/profile/Christian_Maurer3/publication/221357477_Effectiveness_of_Advertising_on_Social_Network_Sites_A_Case_Study_on_Facebook/links/55ea917e08ae21d099c45757.pdf
  11. NMHH (2018): Lakossági internethasználat online piackutatás 2018. http://nmhh.hu/dokumentum/202180/lakossagi_internethasznalat_2018.pdf
  12. NMHH (2019): Az elektronikus hírközlési piac fogyasztóinak vizsgálata. http://nmhh.hu/dokumentum/212534/internet_2019_tanulmany.pdf
  13. NMHH (2020): Csökken a hagyományos média fogyasztóinak aránya az internethez képest. http://nmhh.hu/cikk/213676/NMHHfelmeres_csokken_a_hagyomanyos_media_fogyasztoinak_aranya_az_internethez_kepest
  14. Nudd, J. (2011): Soon, your life will be nothing but Facebook. Adweek http://www.adweek.com/adfreak/soon-your-life-will-be-nothing-facebook-11710
  15. Rekettye G. – Törőcsik M. – Hetesi E. (2016): Bevezetés a marketingbe. Akadémiai Kiadó, Budapest, https://doi.org/10.1556/9789630597593
  16. Stone, S. M. (2014): The Psychology of Using Animals in Advertising, Hawaii University International Conferences. Arts, Humanities & Social Sciences, Honolulu, https://huichawaii.org/assets/stone_sherril_the_psychology_of_using_animals_in_advertising_ahs2014.pdf
  17. Simay, A. E. – Gáti, M. (2017): A fogyasztói jelenlét és a nyilvánosság iránti attitűdök a mobil és a közösségi médiában. Vezetéstudomány 48. évf, 1. sz
  18. SimilarWeb (2020): https://www.similarweb.com/website/youtube.com
  19. Statista (2019): Online advertising metrics - Statistics & Facts. https://www.statista.com/topics/5063/online-advertising-metrics/
  20. Statista (2024a): Number of TikTok users worldwide from 2020 to 2025. https://www.statista.com/statistics/1327116/number-of-global-tiktok-users/
  21. Statista (2024b): Most popular social networks worldwide as of April 2024, ranked by number of monthly active users. https://www.statista.com/statistics/272014/global-social-networks-ranked-by-number-of-users/
Adatbázis logók