Cikkek

Teljesítménymenedzsment-fókuszú társadalmi innováció a közszférában

Megjelent:
2023-05-23
Szerző
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

How To Cite
Kiválasztott formátum: APA
Kucsma, D. (2023). Teljesítménymenedzsment-fókuszú társadalmi innováció a közszférában. Régiókutatás Szemle, 4(1), 30-39. https://doi.org/10.30716/RSZ/2019/1/3
Absztrakt

Manapság egyre jelentősebb szerepet kap a teljesítménymenedzsment minden vállalat, szervezet életében. Kutatásom elsősorban a közszolgáltató szektorra fókuszál, hiszen ezen a területen is meg kell felelni számos elvárásnak mind a szervezet érdekeinek, mind a vevők igényeinek vizsgálatakor. Napjainkban a társadalmi innovációs tevékenységnek is jelentős szerepe van, hiszen minden közszolgáltató vállalat szeretne olyan szolgáltatást nyújtani, ami a társadalom elvárásainak megfelel, illetve olyan fejlesztéseket bevezetni, ami a köz érdekeit képviseli. Arra a kérdésre keresem a választ, hogy miért jó, ha egy közszolgáltató szervezet társadalmi innovációs tevékenységet folytat és ez hogyan lehet hatással a szervezet teljesítménymenedzsment rendszerére. A válasz erre a kérdésre egyszerű, hiszen versenyképességet, hatékonyságot, olcsóbb szolgáltatást és társadalmi kohézióerősítést eredményez. Azonban érdemes azt is megvizsgálni, hogy ezen elemek beépítése mellett hogyan lehet a szervezet teljesítményének mérhetőségére is összpontosítani,. Munkámban megjelenik, hogy milyen teljesítménymenedzsment módszerek vannak és melyik az, amit a vizsgált egészségügyi szervezetek a gyakorlatban alkalmaznak. A fő célom ezen területek vizsgálatával, hogy közelebb kerüljek az általam megfogalmazott kutatási kérdések tisztázásához, ami a közszolgáltató szervezek teljesítménymenedzsmentjéhez kapcsolható elsősorban.

Hivatkozások
  1. Bugat Pal Korhaz (2019). Quality Policy and Mission Statement (In Hungarian: Minőségpolitika és küldetésnyilatkozat), [Online]. Available at http://www.bugatpal.hu/index.php/magunkrol/minosegpolitika-es-kuldetesi-nyilatkozat [cited 19- 02-2019].
  2. Csath, M. (2016). ‘Közintézmények stratégiai menedzsmentje‘. Államtudományi Műhelytanulmányok, 14, pp. 2-9.
  3. Czegled, L. (2011). Minőségmenedzsment, [Online]. Available at: http://www.tankonyvtar.hu/hu [cited 20-10-2018].
  4. Davis, S. and Albright, T. (2004). ‘An investigation of the effect of Balanced Scorecard implementation on financial performance‘. Management Accounting Research, 15(2), pp. 135-153.
  5. Govindarajan, V. and St Gupta, A. K. (1985). ‘Linking Control Systems to Business Unit Strategy: Impact on Performance‘. Accounting, Organizations and Society, 10(1), pp. 5 l-66.
  6. Horvath, L. (2016). ‘Az innováció-kutatás általános tudáshátterének áttekintése’. Budapest: ELTE PPK. pp. 6-22.
  7. Kaplan, R. S. and Norton, D. (2002). ‘A Stratégia Központú Szervezet – Hogyan lesznek sikeresek a Balanced Scorecard vállalatok az új üzleti környezetben? ‘Budapest: Panem.
  8. Kattel, R., Cepilovs, A., Drechsler, W., Kalvet, T., Lember, V. and Tonurist, P. (2013). ‘Can we measure public sector innovation?’ LIPSE Project paper. WP 6 Social innovation indicators. pp. 1-15.
  9. Kazmer, T. (2018). Szent Janos Hospital and North-Buda Joint Hospitals – Organizational and Operational Ruls (In Hungarian: Szent János Kórház és Észak-budai Egyesített Kórházak – Szervezeti és Működési Szabályzat), [Online]. http://www.janoskorhaz.hu/assets/2_1_szmsz.pd [cited 06-11-2018].
  10. Kelly, A. E., Lesh, R. A. and Baek, J. Y. (2008). ‘Handbook of Design Research Methods in Education. Innovations in Science, Technology, Engineering and Mathematics Learning and Teaching.’ New York: Routledge, Taylor & Francis.
  11. Kocziszky, Gy., Veres-Somosi, M. and Balaton, K. (2015). Characteristics of Measuring Social Innovation (In Hungarian: Társadalmi innováció mérésének sajátosságai). ‘Proceedings of ‘Balance and Challenges’ 9th International Scientific Conference’, Miskolc, Hungary, pp. 288-302.
  12. Kocziszky, Gy. and Veres-Somosi, M. (2016). ‘Közszolgálattó szervezetek hatékonyság növelésének lehetőségei.’ Észak- Magyarországi Stratégiai Füzetek, 13(2), pp. 41-56.
  13. Meszaros, L. (2014). Szent Pantaleon Hospital / Clinic Dunaujvaros – Organizational and Operational Rules (In Hungarian: Szent Pantaleon Kórház- Rendelőintézet Dunaújváros – Szervezeti És Működési Szabályzat), [Online]. Available at http://www.pantaleon.hu/kozerdeku/SZMSZ%20- %202014.pdf [cited 10-02-2019].
  14. Molnar, V. and Kerchner, A. (2016). ‘Application Possibilities of Mean Management in the Public Sector‘(In Hungarian: ‘A lean menedzsment alkalmazási lehetőségei a közszférában’). Proceedings of the conference ‘Technical Science in the Nothern Hungarian Region, Miskolc, Hungary, pp.425- 432.
  15. Musinszki, Z. (2016). ‘Innovations and cost systems trends and ways in the cost accounting’. In: Bezpartochnyi, M. (ed.) Organizational and economic mechanisms of development of the financial system. Riga, Latvia: ISMA University, pp. 209-219.
  16. Nagy, L. (2015). The Dr. Albert Kenessey Clinic – Strategic Document 2016-2022 (In Hungarian: A Dr. Kenessey Albert Rendelőintézet – stratégiai dokumentum 2016-2022), [Online]. Available at: http://kenessey.hu/kozadatok/strategia [cited 15-10-2018].
  17. Pol, E. and Ville, S. (2009). ‘Social innovation: buzz word or enduring term?’ The Journal of SocioEconomics, 38 (6), pp. 878-885.
  18. State Audit Office of Hungary. (2015). Jelentés a központi alrendszer egyes intézményei pénzügyi és vagyongazdálkodásának ellenőrzéséről – Zala Megyei Kórház, [Online]. available at http://www.zmkorhaz.hu/doc/nyilvadat/aszellenorzes2015.pdf [cited 21-10-2018] State Audit Office of Hungary. (2011). Jelentés Miskolc Megyei Jogú város Önkormányzata pénzügyi helyzetének ellenőrzéséről (43/3), [Online]. Available at: https://asz.hu/storage/files/files/%C3%96sszes%20jelent%C3%A9s/2011/1139j000.pdf?ctid=730 [cited 16-10-2018].
  19. URBACT II Capitalisation (2015): Social innovation in cities. Apr. 2015
  20. Veres-Somosi, M. and Hogya, O. (2011). ‘Teljesítménymenedzsment.’ Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.
  21. Vermes, T., Varsanyi, A., Valler, I. and Horvath, S. (2015). Zirc Erzsebet Hospital / Clinic – Development Plan 2015-2020 (In Hungarian: Zirci Erzsébet Kórház / Rendelőintézet – Fejlesztési terv 2015-2020). [Online]. Available at https://www.zirckorhaz.hu/?page_id=1000 [cited 12-10- 2018].
  22. Voelker, K. E. , Rakich. J. S. and French. G. R. (2001). ‘The Balanced Scorecard in Healthcare Organizations: A Performance Measurement and Strategic Planning Methodology’. Hospital Topics, 79(3), pp. 13-24.
  23. Winiczai, Z., Abraham, P. and Nemeth-Borsodi, I. (2017). Strategic Goals for the Year 2018 in the Csornai Margit Hospital (In Hungarian: 2018. évi stratégiai célok a Csornai Margit Kórházban), [Online], Available at: http://www.margitkorhaz.hu/pdf/2018_evi%20strategia_terv.pdf [cited 16- 10-2018].
  24. Wimmer, A. (2000). ‘A vállalati teljesítménymérés az értékteremtés szolgálatában, a működési és a pénzügyi teljesítmény kapcsolatának vizsgálatában’, [Online]. Available at: http://unipub.lib.unicorvinus.hu/32/1/10_mht_wimmer.pdf [cited 25-05-2018].
  25. Whitley, R. (1999). ‘Firms, institutions and management control: the comparative analysis of coordination and control systems’. Accounting, Organisations and Society, 24(5/6): 507–524.
Adatbázis logók