Articles

Is an education programme based on social innovation sustainable?

Published:
May 23, 2023
Authors
View
Keywords
License
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

How To Cite
Selected Style: APA
Varga, K., & Kucsma, D. (2023). Is an education programme based on social innovation sustainable?. Régiókutatás Szemle, 7(1), 114-124. https://doi.org/10.30716/RSZ/22/1/10
Abstract

Social sustainability is a key concept that can be identified as an important factor in the processes supporting the satisfaction of the current needs of humanity and the preservation of the environment and natural resources for future generations. Social innovation initiatives are solutions that support a sustainable future and can be suitable for mitigating differences at the regional level, increasing regional competitiveness, and helping to catch up. The reduction and elimination of educational inequalities requires long-term solutions that require innovative cooperation between the actors of society. Within the framework of the study, we examine the examples of social innovation efforts in education and the effects of these practices, during which we pay special attention to issues of social sustainability. Our goal is to present social innovation programs and good practices that can be identified as equalizing education solutions and can be adapted and sustained in order to increase well-being while taking into account local needs and demands as well as the characteristics of the given community. Within the framework of the study, the examined good practices are presented in a structured form, emphasizing the key elements that ensure social sustainability.

References
  1. Babbie, E. (2008): A társadalomtudományi kutatás gyakorlata, Balassi Kiadó, Budapest. 564, [151]. (ISBN-978-963-506-764-0)
  2. Bosworth, G. – Annibal, I. – Carroll, T. – Price, L. – Sellick, J. – Shepherd, J. (2015): Empowering Local Action through Neo-Endogenous Development, The Case of LEADER in England, Sociologoia Ruralis, 56, pp. 427-449.
  3. Bulut, C. – Eren, H. – Halac, DS. (2013): Social Innovation and Psychometric Analysis, Procedia – Social and Behavioral Sciences 82, pp. 122-130.
  4. Csedő, Z. (2006): Szervezeti változás és változásvezetés a folyamatos differenciálódás és integráció tükrében: az innovatív gyógyszeripar példája, PhD disszertáció, Budapest: BCE, Vezetéstudományi Intézet, Vezetés és Szervezés Tanszék
  5. Drucker, P. (1985): Innovation and entrepreneurship, Harper & Row, Publishers, New York
  6. EC (2014): Az EU kutatási és innovációs keretprogramja, Európai Unió, https://ec.europa.eu/programmes/horizon2020/sites/horizon2020/files/H2020_HU_KI0213413HUN.pdf
  7. Farkas J. (1984): Az innováció társadalmi-gazdasági akadályai, Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest
  8. Freeman, C. (1988): Japan: A new national innovation system? In: Dosi, G. et al. (eds.): Technology and Economy Theory, London, Printer
  9. Glaser, B. – Strauss, A. (1967): The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research, New York, Aldine de Gruyter
  10. Kengyel, Á. (2010): Az Európai Unió közös politikái, Budapest, Akadémia Kiadó, pp. 416−426.
  11. Kocziszky Gy. – Veresné Somosi, M. – Balaton, K. (2015): Társadalmi innováció mérésének sajátosságai, In: „Mérleg és Kihívások” IX. Nemzetközi Tudományos Konferencia, Konferencia Kiadvány (szerk.: Lipták Katalin), pp. 288-301.
  12. Marjainé Szerényi, Zs. – Zsóka, Á. – Kocsis, T. –Széchy, A. (2012): A fiatalok fogyasztási és életmódbeli szokásai a környezetinevelés tükrében, Új Pedagógiai Szemle 62, 11–12. sz., pp. 15–36.
  13. Novotni, B. (2017): Oktatás a fenntartható fejlődésért, Acta Carolus Robertus pp. 189-202.
  14. Szabó, B. – Nagy F. P. (2014): Jó gyakorlat koncepció kidolgozása, a jó gyakorlat kiválasztás kritériumainak meghatározása, Regionális Forrásközpontok Országos Egyesülete
  15. The World Bank – EC (2015): Kézikönyv – A roma közösségek életkörülményeinek javítása helyi szinten, IBRD – IDA, WORLD BANK GROUP
  16. Varga, A. (2006): Tanulás a fenntarthatóságéért, Budapest, OKI
  17. Varga, K. (2017): Társadalmi innováció az önkormányzatok működésében, In: (szerk. Lipták K.): Társadalmi innováció és felelősségvállalás Észak-Magyarországon, Miskolc, pp. 7-15.
  18. Veresné Somosi M. – Varga K. (2018): How does social innovation contribute to solving social problems? – A processoriented framework for measuring social innovation, European Journal of Social Sciences, Education and Research, Volume 12, Nr. 1, pp. 68-83.
Database Logos