Cikkek

Fenntartható-e egy társadalmi innováción alapuló oktatási program?

Megjelent:
2023-05-23
Szerzők
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

How To Cite
Kiválasztott formátum: APA
Varga, K., & Kucsma, D. (2023). Fenntartható-e egy társadalmi innováción alapuló oktatási program?. Régiókutatás Szemle, 7(1), 114-124. https://doi.org/10.30716/RSZ/22/1/10
Absztrakt

A társadalmi fenntarthatóság kulcsfontosságú fogalom, amely hangsúlyos tényezőként azonosítható az emberiség jelen szükségleteinek kielégítését, a környezet és természeti erőforrások jövő generációja számára történő megőrzését támogató folyamatokban. A társadalmi innovációs kezdeményezések a fenntartható jövőt támogató olyan megoldások, amelyek alkalmasak lehetnek a regionális szintű különbségek mérséklésére, a területi versenyképesség növelésére, valamint a felzárkóztatás segítésére. Az oktatási egyenlőtlenségek csökkentése, megszüntetése olyan hosszútávú megoldásokat kíván, amely szükségessé teszi a társadalom szereplői közötti újszerű együttműködéseket. A tanulmány keretei között a társadalmi innovációs törekvések oktatásban megjelenő példáit és ezen gyakorlatok hatásait vizsgáljuk, amely során kiemelt figyelmet fordítunk a társadalmi fenntarthatóság kérdéseire. Célunk olyan társadalmi innovációs programok, jó gyakorlatok bemutatása, amelyek oktatás kiegyenlítő megoldásokként azonosíthatók, és a helyi szükségletek és igények, valamint az adott közösség sajátosságainak figyelembevétele mellett adaptálhatók és fenntarthatók a jóllét növelése érdekében. A tanulmány keretei között a vizsgált jó gyakorlatokat strukturált formában jelenítjük meg, hangsúlyozva a társadalmi fenntarthatóságot biztosító kulcselemeket.

Hivatkozások
  1. Babbie, E. (2008): A társadalomtudományi kutatás gyakorlata, Balassi Kiadó, Budapest. 564, [151]. (ISBN-978-963-506-764-0)
  2. Bosworth, G. – Annibal, I. – Carroll, T. – Price, L. – Sellick, J. – Shepherd, J. (2015): Empowering Local Action through Neo-Endogenous Development, The Case of LEADER in England, Sociologoia Ruralis, 56, pp. 427-449.
  3. Bulut, C. – Eren, H. – Halac, DS. (2013): Social Innovation and Psychometric Analysis, Procedia – Social and Behavioral Sciences 82, pp. 122-130.
  4. Csedő, Z. (2006): Szervezeti változás és változásvezetés a folyamatos differenciálódás és integráció tükrében: az innovatív gyógyszeripar példája, PhD disszertáció, Budapest: BCE, Vezetéstudományi Intézet, Vezetés és Szervezés Tanszék
  5. Drucker, P. (1985): Innovation and entrepreneurship, Harper & Row, Publishers, New York
  6. EC (2014): Az EU kutatási és innovációs keretprogramja, Európai Unió, https://ec.europa.eu/programmes/horizon2020/sites/horizon2020/files/H2020_HU_KI0213413HUN.pdf
  7. Farkas J. (1984): Az innováció társadalmi-gazdasági akadályai, Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest
  8. Freeman, C. (1988): Japan: A new national innovation system? In: Dosi, G. et al. (eds.): Technology and Economy Theory, London, Printer
  9. Glaser, B. – Strauss, A. (1967): The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research, New York, Aldine de Gruyter
  10. Kengyel, Á. (2010): Az Európai Unió közös politikái, Budapest, Akadémia Kiadó, pp. 416−426.
  11. Kocziszky Gy. – Veresné Somosi, M. – Balaton, K. (2015): Társadalmi innováció mérésének sajátosságai, In: „Mérleg és Kihívások” IX. Nemzetközi Tudományos Konferencia, Konferencia Kiadvány (szerk.: Lipták Katalin), pp. 288-301.
  12. Marjainé Szerényi, Zs. – Zsóka, Á. – Kocsis, T. –Széchy, A. (2012): A fiatalok fogyasztási és életmódbeli szokásai a környezetinevelés tükrében, Új Pedagógiai Szemle 62, 11–12. sz., pp. 15–36.
  13. Novotni, B. (2017): Oktatás a fenntartható fejlődésért, Acta Carolus Robertus pp. 189-202.
  14. Szabó, B. – Nagy F. P. (2014): Jó gyakorlat koncepció kidolgozása, a jó gyakorlat kiválasztás kritériumainak meghatározása, Regionális Forrásközpontok Országos Egyesülete
  15. The World Bank – EC (2015): Kézikönyv – A roma közösségek életkörülményeinek javítása helyi szinten, IBRD – IDA, WORLD BANK GROUP
  16. Varga, A. (2006): Tanulás a fenntarthatóságéért, Budapest, OKI
  17. Varga, K. (2017): Társadalmi innováció az önkormányzatok működésében, In: (szerk. Lipták K.): Társadalmi innováció és felelősségvállalás Észak-Magyarországon, Miskolc, pp. 7-15.
  18. Veresné Somosi M. – Varga K. (2018): How does social innovation contribute to solving social problems? – A processoriented framework for measuring social innovation, European Journal of Social Sciences, Education and Research, Volume 12, Nr. 1, pp. 68-83.
Adatbázis logók