A szervezeti kultúraváltás jellemzői
Szerző
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Hogyan hivatkozzuk
Absztrakt
Napjainkban a változás általános jelenséggé vált. A szervezeteket is érik változások, amelyeknek meg kell felelniük a hosszú távú fennmaradás érdekében. A szervezeti kultúra az egyik olyan fontos tényező, amely hozzájárulhat a sikeres és időben történő reakcióhoz. Azonban a külső környezeti hatások következtében sok esetben a változás a szervezeti kultúrára is kihat. Ilyen esetben tervezetten és tudatosan szükséges beavatkozni. A kultúraváltás bonyolult, komplex feladat. Számos megközelítés létezik, amelyek a sikeres kultúraváltás tényezőit sorakoztatják fel. Ezek eltérő jellemzők mentén fogalmazzák meg a siker kulcsát, azonban néhány egyezőség megfigyelhető. A legfontosabb szerep a vezetőnek jut egy ilyen helyzetben. Cikkemben bemutatom a változás, szervezeti kultúra és a kultúraváltás alapvető összefüggéseit, szakirodalmi hátterét és kialakulását.
Hivatkozások
- Barakonyi A. (2000): Stratégiai Menedzsment, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest
- Bate P. (1995): Strategies for Cultural Change. Taylor & Francois Group
- Berde Cs. (2015): Vezetési feladatok In: Bácsné B. É. – Berde Cs. – Dajnoki K. (szerk.) (2015): A vezetés alapjai, Debreceni Egyetem, ISSN 2416-1969, ISBN 978-615- 80290-2-5 p.5-28.
- Csath M. (2004): Stratégiai tervezés és vezetés a 21. században Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest
- Farkas F. (2013): A változásmenedzsment elmélete és gyakorlata, Budapest, Akadémia Kiadó
- Csedő Z. (2006): Szervezeti változás és változásvezetés a folyamatos differenciálódás és integráció tükrében: az innovatív gyógyszeripar példája. PhD értekezés, Budapesti Corvinus egyetem http://phd.lib.uni-corvinus.hu/34/1/csedo_zoltan.pdf Letöltve: 2020.01.15.
- Groysberg B. – Lee J. – Price J. – Cheng J.C. (2018): The Leader’s Guide to Corporate Culture, Harvard Business Review letöltve: 2020.01.15. https://www.egn.com/sites/default/files/files/Articles/HBR/HBR%20- %20The%20Leader's%20guide%20to%20Corporate%20Culture.pdf
- Hair, M. – Ghiselli, E.E. – Porter, L.W. (1966): Managerial Thinking. An International Study. New York
- Kocsis, É. – Szabó, K. (2000): A posztmodern vállalat (Oktatási Minisztérium)
- Kovács Z. (2006): Kultúrák versengése a globalizáció korszakában. Doktori értekezés, Pannon Egyetem, Veszprém
- Krivtsov A. – Ludmila V. – Polinova C. – Irina C. (2016): Managing Change in the Holding Company as a Factor in Solving Strategic Problems of the Region in: INTERNATIONAL JOURNAL OF ENVIRONMENTAL & SCIENCE EDUCATION 2016, vol.11, no 15.
- Málovics Éva (2004) Szervezeti kultúra és identitás in:Czagány L. – Garai L. (2004) A szociális identitás, információ és a piac, SZTE Gazdaságtudományi Kar Közleményei 2004. JATEPress, Szeged
- Peters T.J. – Waterman, R.H. (1986): A siker nyomában, Kossuth Könyvkiadó, Budapest
- Poór J. (2004): Menedzsment-tanácsadási kézikönyv, Akadémia Kiadó Zrt. pp.115-120
- Riley, J. (2014). Organisational culture: The reason for changes in organisational culture. https://www.tutor2u.net/business/blog/organisational-culture-the-reasons-for-changesinorganisational-culture Letöltve: 2020.01.14.
- Saunders, R. M. (1999). Communicating change: A dozen tips from the experts. Harvard Management Communication Letter, 2(8), 1.
- Schein, E. H. (1985): Organisational Culture and Leadership. Jossey-Bass, San-Fransisco