Cikkek

A munkavállalói kompetenciák változásainak feltárása egy álláskeresési oldal adatainak elemzése alapján

Megjelent:
May 23, 2023
Szerző
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

How To Cite
Kiválasztott formátum: APA
Pirohov-Tóth, B. (2023). A munkavállalói kompetenciák változásainak feltárása egy álláskeresési oldal adatainak elemzése alapján. Régiókutatás Szemle, 7(1), 102-113. https://doi.org/10.30716/RSZ/22/1/9
Absztrakt

A kutatás a KarrierM álláskereső portálon található munkaajánlatok elemzésével rávilágít a munkaerőpiacon megjelenő új kompetencia igényekre. Ennek sikeres feltárása érdekében összehasonlító elemzést végeztem az első (Pirohov-Tóth-Kiss, 2021) (N=363) és a második (jelenlegi) (N= 332) vizsgálat során az álláshirdetésekben megjelenő legfontosabb kompetenciák között. A KSH foglalkoztatottsági adatait figyelembe véve kereszttábla elemzés segítségével megvizsgáltam a legfontosabb kulcskompetenciák és a szakterületek alakulását a második vizsgálat adatain, valamint a regionális eredmények is bemutatásra kerültek. Továbbá feltártam az idegennyelv-tudás, mint munkahelyi kompetencia szerepét és a hirdetésekben megjelenő egyéb elvárásokat is. A kutatás eredményei alapján, a legfontosabb kulcskompetenciák közé az önállóan és csapatban történő munkavégzés, valamint a megbízhatóság sorolható.

Hivatkozások
  1. Antal L. (1976): Tartalomelemzés alapjai. Magvető Kiadó, Budapest. ISBN 963-270-403
  2. Ádám É., Láng L., Páthy-Dencső B., Nyitrai B. (2017): A legfontosabb munkahelyi készségek Magyarországon. Az International Business School (IBS) és a Profession.hu közös kutatása. https://docplayer.hu/106136038-Az-international-business-school-ibs-es-a-profession-hu-kozos-kutatasa.html 2021.12.28
  3. Bata M., Benedek A. (2020): Álláskeresési trendek Heves megye munkavállalói körében. Acta Carolus Robertus, 10 (1064-2020-1402), pp. 5-15. https://doi.org/10.33032/acr.2020.10.1.5
  4. Belényesi E. (2009): Közigazgatási továbbképzések – a kompetenciafejlesztés tükrében. Eötvös Lóránd Tudományegyetem Pedagógiai és Pszichológiai Kar Neveléstudományi Doktori Iskola Doktori (Phd) disszertáció. https://ppk.elte.hu/file/belenyesi_emese_dissz.pdf 2021.12.28.
  5. Boyatzis, R. E. (1982): The competent manager, A model for effective Performance. Wiley-Interscience Publication, New York
  6. Chomsky, N. (2003): Mondat-tani szerkezetek / Nyelv és elme. Osiris Kiadó, Budapest
  7. Czibik Á., Fazekas M., Németh N., Semjén A., Tóth I. (2013): Munkaerő-keresleti előrejelzés vállalati várakozások alapján: Két vállalati adatfelvétel tanulságai. Közgazdasági Szemle, 60 (2), pp. 189-223.
  8. Csiszárik-Kocsir Á., Fodor M., Szire Z., Varga E. (2009): A kompetenciák mérése az emberierőforrás menedzsmentbeb és az oktatásban. Humánpolitikai Szemle, 20 (7-8), pp. 132-140.
  9. Dajnoki, K., Héder, M. (2017): „Új szelek fújnak” – a HR válasza a globalizáció és a változás kihívásaira. Hadtudomány: a magyar hadtudományi társaság folyóirata, 27 (E-szám), pp. 84-93. https://doi.org/10.17047/HADTUD.2017.27.E.84
  10. Educatio és az Universitas Press Felsőoktatás Műhely (2007): Munkaerő-piaci elvárások a diplomás munkakeresőkkel szemben álláshirdetések elemzése alapján. http://cdn.felvi.hu/bin/content/dload/felsooktatasimuhely/hirdeteselemzes_2007.pdf 2022.06.12.
  11. Falus I. (2005): Képesítési követelmények – kompetenciák – sztenderdek. Pedagógusképzés, 1, pp. 5-16.
  12. Földi K., László É., Szűcs, R., Máté Z. (2013): A munkaerőpiacon szükséges nyelvi kompetenciák feltérképezése kvalitatív eszközökkel. Szolnoki Tudományos Közlemények, 17 (17), pp. 140-152.
  13. Fülöp G. (2008): Vállalati tapasztalatok és elvárások a fiatal diplomások foglalkoztatásánál. Az Eszterházy Károly Főiskola tudományos közleményei (Új sorozat 35. köt.). Tanulmányok a gazdaságtudomány köréből= Acta Oeconomica, pp. 105-144.
  14. Garai O., Horváth T., Kiss L., Szép L., Veroszta Zs. (2011): Diplomás Pályakövetés IV. Frissdiplomások 2011. Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft., Budapest.
  15. Gerek, I. H., Efeoglu, I. E. (2015): What qualifications and skills are important for civil engineers? A job advertisement analysis. In: Proceedings of the MakeLearn and TIIM: oint International Conference, pp. 689-695.
  16. Hajdú G., Szretykó Gy. (2017): Innovatív eszközök a toborzásban és a kiválasztásban. Tér gazdaság ember, 2 (5), pp. 92-109.
  17. Hamel, G., Prahalad, C.K. (1990): The core competence of corporation. Harvard Business Review, May – June, pp. 79–91. https://doi.org/10.1007/3-540-30763-x_14%20%20Actions
  18. Henczi L., Zöllei K. (2007): Kompetenciamenedzsment. Perfekt Gazdasági Tanácsadó, Oktató és Kiadó Zrt., Budapest, pp. 16–17. ISBN 978-963-394-710-4
  19. Híves T. (2006): Munkaadói elvárások megjelenése az álláshirdetésekben. In: Berde et al. (2006). Felsőoktatás és munkaerőpiac-Diplomával a munkaerőpiacon. Felsőoktatási Kutatóintézet, pp. 73-88.
  20. Juhász K. (2018): A hazai SSC szektor humán erőforrás kérdései= HR questions of the Hungarian SSC sector. Taylor, 10 (1), pp. 25-33.
  21. Karcsics É. (2003): A versenyképes közgazdász. Tudományos Közlemények, 8, pp 7-27.
  22. Kiss Zs. (2014): Job search time: the indicator of employability. Journal of Research in Business and Management, 2 (4), pp. 1-9.
  23. Kiss Zs., Máté D. (2016): Frissdiplomások foglalkoztathatósága vállalati szemszögből, Avagy Mit preferálnak a munkaadók? = Analysis of Young Graduates Employability in Corporate Perspective, What Kind of Preferences Employer Have? TAYLOR, 8 (2), pp. 11-18.
  24. Koncz K. (2007): Kompetenciák az emberierõforrás-menedzsment szolgálatában. Munkaügyi Szemle, 51 (5), pp. 29-33.
  25. Kópházi, A. (2020): A covid-19 szervezetekre gyakorolt hatásának HR aspektusai és szervezetfejlesztési lehetőségei. In: Kovács T.-Szóka K. (szerk.): XIV. Soproni Pénzügyi Napok „Gazdaságvédelem és pénzügyi kiutak” pénzügyi, adózási és számviteli szakmai és tudományos konferenciakötet, Sopron 2020. október 1-2.
  26. KSH (2021): A foglalkoztatottak száma nemzetgazdasági ágak, ágazatok szerint, nemenként, negyedévente. https://www.ksh.hu/stadat_files/mun/hu/mun0112.html 2021.12.27.
  27. Makainé Patay, A., Mommertz, S. (2020): Nyelvi kompetenciák és munkaerőpiac: Munkáltatói elvárások és a Szolnoki Főiskola hallgatóinak idegennyelv-oktatásra és -tudásra vonatkozó (ön)értékelése. Economica, 7 (4), pp. 51–60. https://doi.org/10.47282/ECONOMICA/2014/7/4/4373
  28. McClelland, D. C (1973): Testing for competence rather than for „intelligence. American Psychologist, 28 (1), pp. 1-14. https://doi.org/10.1037/h0034092
  29. Milicz Á., Jenővári M. (2015): Kontroller-feladatkörök a hazai álláshirdetések tükrében. Vezetéstudomány-Budapest Management Review, 46 (12), pp. 22-33. https://doi.org/10.14267/veztud.2015.12.03
  30. Musinszki, Z., Nácsa, C. (2021): Kontroller feladatok és kompetenciák–egy munkaerőpiaci felmérés eredményei. Észak-magyarországi stratégiai füzetek, 18 (Különszám), pp. 126-135. https://doi.org/10.32976/stratfuz.2021.11
  31. Nagy J. (2000): A XXI. Századi pedagógia alapozása. Osiris Kiadó, Budapest, pp. 34- 42.
  32. Nemeskéri Gy. (2014): A foglalkoztathatóság általános kompetencia követelményei. Munkaügyi Szemle, 57 (2), pp. 65–71.
  33. Páll Gy. (2009): A siker kulcsa a kompetencia fejlesztése. Közgazdász Fórum, 12 (4), pp. 51-54.
  34. Patóné Sz. B. (2006): Kompetenciák, feladatok logisztikai rendszerekben (Competences, tasks in logistics systems) (Doktori értekezés). Pannon Egyetem, Veszprém.
  35. Suarta, I. M., Suwintana, I. K., Sudhana, I. F. P., & Hariyanti, N. K. D. (2018): Employability skills for entry level workers: a content analysis of job advertisements in Indonesia. Journal of Technical Education and Training, 10 (2), pp. 49-61. https://10.30880/jtet.2018.10.02.005
  36. Sveiby, K.-E. (2001): Szervezetek új gazdasága: a menedzselt tudás. KJK KERSZÖV, Budapest
  37. Szakács G. (2013): Munkaköralapú rendszer, javadalmazási alternatívák, integritás. Pro Publico Bono, Magyar Közigazgatás, 2013/4. szám pp. 25-35.
  38. Száraz P., Halász G., Havas P., Falus I., Varga A., Pála K., Horváth Zs. (2006): A kompetencia. Kihívások és értelmezések. Országos Közoktatási Intézet, Budapest. ISBN: 963 682 584 X
  39. Szini R. (2018): A munkanélküliségi rátát befolyásoló pro-és kontraciklikus változók vizsgálata SVAR-modellel. Statisztikai Szemle, 96 (8-9), pp. 841-861. https://doi.org/10.20311/stat2018.08-09.hu0841
  40. The Hague Security Delta (2018): Wanted Security Professionals. An Analysis of Job Advertisement. https://securitydelta.nl/media/com_hsd/report/193/document/Wanted-Security-Professionals-An-Analysis-of-Job-Advertisements.pdf 2022.06.24.
  41. Tóthné S. G. (2004): Humán erőforrások gazdaságtana. Bíbor Kiadó, Miskolc. ISBN: 963-946-6824
  42. Tóthné T. T. (2016): Kompetencia vállalati, munkavállalói és felsőoktatási szemmel. In: Csiszárik-Kocsir Á. (szerk.): Tanulmánykötet – Vállalkozásfejlesztés a XXI. században VI. Óbudai Egyetem Keleti Károly Gazdasági Kara, Budapest, pp. 413–432.
  43. Tóthné T. T., Hlédik E. (2014): Mit várnak el a nagyvállalatok a pályakezdőktől? Nagy I. Z. (szerk.): Vállalkozásfejlesztés a XXI. században, IV. tanulmánykötet. Óbudai Egyetem Keleti Károly Gazdasági Kar, pp. 387-408.
  44. Tóthné T. T., Kelemen-Erdős A. (2020): Pályakezdőkkel szembeni kompetenciaelvárások és mérésük. Marketing & Menedzsment, 54 (1), pp. 43-54. https://doi.org/10.15170/MM.2020.54.01.04
  45. Varga E., Szira Z., Boda H., Hajós L. (2017): A munkaerőpiacon elvárt kompetenciák relevanciájának öszszehasonlító elemzése a munkáltatók és a felsőoktatásban végzős fiatal munkavállalók aspektusából. Studia Mundi – Economica, 4 (1), pp. 82-93. https://doi.org/10.18531/studia.mundi.2017.04.01.82- 93%20%20Actions
  46. Vincze Sz. (2013): A felsőoktatás és a munkaerőpiac inkongruenciája. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest
Adatbázis logók