Articles

Exploring changes in employee competencies based on analysis of data from a job search page

Published:
2023-05-23
Author
View
Keywords
License
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

How To Cite
Selected Style: APA
Pirohov-Tóth, B. (2023). Exploring changes in employee competencies based on analysis of data from a job search page. Régiókutatás Szemle, 7(1), 102-113. https://doi.org/10.30716/RSZ/22/1/9
Abstract

By analyzing the job offers on the KarrierM job search portal, the research sheds light on the new competence needs appearing on the labor market. In order to successfully explore this, I performed a comparative analysis between the most important competencies during the first (Pirohov-Tóth-Kiss, 2021) (N=363) and the second (current) (N= 332) examination. Taking into account the employment data of the KSH with the help of analysis, we examine the development of the most important key competences and specialized areas based on the data of the second examination, and the regional results were presented. I also explored the role of foreign language knowledge as a workplace competency and other expectations appearing in advertisements. Based on the results of the research, the most important key competencies include working independently and in a team, as well as reliability.

References
  1. Antal L. (1976): Tartalomelemzés alapjai. Magvető Kiadó, Budapest. ISBN 963-270-403
  2. Ádám É., Láng L., Páthy-Dencső B., Nyitrai B. (2017): A legfontosabb munkahelyi készségek Magyarországon. Az International Business School (IBS) és a Profession.hu közös kutatása. https://docplayer.hu/106136038-Az-international-business-school-ibs-es-a-profession-hu-kozos-kutatasa.html 2021.12.28
  3. Bata M., Benedek A. (2020): Álláskeresési trendek Heves megye munkavállalói körében. Acta Carolus Robertus, 10 (1064-2020-1402), pp. 5-15. https://doi.org/10.33032/acr.2020.10.1.5
  4. Belényesi E. (2009): Közigazgatási továbbképzések – a kompetenciafejlesztés tükrében. Eötvös Lóránd Tudományegyetem Pedagógiai és Pszichológiai Kar Neveléstudományi Doktori Iskola Doktori (Phd) disszertáció. https://ppk.elte.hu/file/belenyesi_emese_dissz.pdf 2021.12.28.
  5. Boyatzis, R. E. (1982): The competent manager, A model for effective Performance. Wiley-Interscience Publication, New York
  6. Chomsky, N. (2003): Mondat-tani szerkezetek / Nyelv és elme. Osiris Kiadó, Budapest
  7. Czibik Á., Fazekas M., Németh N., Semjén A., Tóth I. (2013): Munkaerő-keresleti előrejelzés vállalati várakozások alapján: Két vállalati adatfelvétel tanulságai. Közgazdasági Szemle, 60 (2), pp. 189-223.
  8. Csiszárik-Kocsir Á., Fodor M., Szire Z., Varga E. (2009): A kompetenciák mérése az emberierőforrás menedzsmentbeb és az oktatásban. Humánpolitikai Szemle, 20 (7-8), pp. 132-140.
  9. Dajnoki, K., Héder, M. (2017): „Új szelek fújnak” – a HR válasza a globalizáció és a változás kihívásaira. Hadtudomány: a magyar hadtudományi társaság folyóirata, 27 (E-szám), pp. 84-93. https://doi.org/10.17047/HADTUD.2017.27.E.84
  10. Educatio és az Universitas Press Felsőoktatás Műhely (2007): Munkaerő-piaci elvárások a diplomás munkakeresőkkel szemben álláshirdetések elemzése alapján. http://cdn.felvi.hu/bin/content/dload/felsooktatasimuhely/hirdeteselemzes_2007.pdf 2022.06.12.
  11. Falus I. (2005): Képesítési követelmények – kompetenciák – sztenderdek. Pedagógusképzés, 1, pp. 5-16.
  12. Földi K., László É., Szűcs, R., Máté Z. (2013): A munkaerőpiacon szükséges nyelvi kompetenciák feltérképezése kvalitatív eszközökkel. Szolnoki Tudományos Közlemények, 17 (17), pp. 140-152.
  13. Fülöp G. (2008): Vállalati tapasztalatok és elvárások a fiatal diplomások foglalkoztatásánál. Az Eszterházy Károly Főiskola tudományos közleményei (Új sorozat 35. köt.). Tanulmányok a gazdaságtudomány köréből= Acta Oeconomica, pp. 105-144.
  14. Garai O., Horváth T., Kiss L., Szép L., Veroszta Zs. (2011): Diplomás Pályakövetés IV. Frissdiplomások 2011. Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft., Budapest.
  15. Gerek, I. H., Efeoglu, I. E. (2015): What qualifications and skills are important for civil engineers? A job advertisement analysis. In: Proceedings of the MakeLearn and TIIM: oint International Conference, pp. 689-695.
  16. Hajdú G., Szretykó Gy. (2017): Innovatív eszközök a toborzásban és a kiválasztásban. Tér gazdaság ember, 2 (5), pp. 92-109.
  17. Hamel, G., Prahalad, C.K. (1990): The core competence of corporation. Harvard Business Review, May – June, pp. 79–91. https://doi.org/10.1007/3-540-30763-x_14%20%20Actions
  18. Henczi L., Zöllei K. (2007): Kompetenciamenedzsment. Perfekt Gazdasági Tanácsadó, Oktató és Kiadó Zrt., Budapest, pp. 16–17. ISBN 978-963-394-710-4
  19. Híves T. (2006): Munkaadói elvárások megjelenése az álláshirdetésekben. In: Berde et al. (2006). Felsőoktatás és munkaerőpiac-Diplomával a munkaerőpiacon. Felsőoktatási Kutatóintézet, pp. 73-88.
  20. Juhász K. (2018): A hazai SSC szektor humán erőforrás kérdései= HR questions of the Hungarian SSC sector. Taylor, 10 (1), pp. 25-33.
  21. Karcsics É. (2003): A versenyképes közgazdász. Tudományos Közlemények, 8, pp 7-27.
  22. Kiss Zs. (2014): Job search time: the indicator of employability. Journal of Research in Business and Management, 2 (4), pp. 1-9.
  23. Kiss Zs., Máté D. (2016): Frissdiplomások foglalkoztathatósága vállalati szemszögből, Avagy Mit preferálnak a munkaadók? = Analysis of Young Graduates Employability in Corporate Perspective, What Kind of Preferences Employer Have? TAYLOR, 8 (2), pp. 11-18.
  24. Koncz K. (2007): Kompetenciák az emberierõforrás-menedzsment szolgálatában. Munkaügyi Szemle, 51 (5), pp. 29-33.
  25. Kópházi, A. (2020): A covid-19 szervezetekre gyakorolt hatásának HR aspektusai és szervezetfejlesztési lehetőségei. In: Kovács T.-Szóka K. (szerk.): XIV. Soproni Pénzügyi Napok „Gazdaságvédelem és pénzügyi kiutak” pénzügyi, adózási és számviteli szakmai és tudományos konferenciakötet, Sopron 2020. október 1-2.
  26. KSH (2021): A foglalkoztatottak száma nemzetgazdasági ágak, ágazatok szerint, nemenként, negyedévente. https://www.ksh.hu/stadat_files/mun/hu/mun0112.html 2021.12.27.
  27. Makainé Patay, A., Mommertz, S. (2020): Nyelvi kompetenciák és munkaerőpiac: Munkáltatói elvárások és a Szolnoki Főiskola hallgatóinak idegennyelv-oktatásra és -tudásra vonatkozó (ön)értékelése. Economica, 7 (4), pp. 51–60. https://doi.org/10.47282/ECONOMICA/2014/7/4/4373
  28. McClelland, D. C (1973): Testing for competence rather than for „intelligence. American Psychologist, 28 (1), pp. 1-14. https://doi.org/10.1037/h0034092
  29. Milicz Á., Jenővári M. (2015): Kontroller-feladatkörök a hazai álláshirdetések tükrében. Vezetéstudomány-Budapest Management Review, 46 (12), pp. 22-33. https://doi.org/10.14267/veztud.2015.12.03
  30. Musinszki, Z., Nácsa, C. (2021): Kontroller feladatok és kompetenciák–egy munkaerőpiaci felmérés eredményei. Észak-magyarországi stratégiai füzetek, 18 (Különszám), pp. 126-135. https://doi.org/10.32976/stratfuz.2021.11
  31. Nagy J. (2000): A XXI. Századi pedagógia alapozása. Osiris Kiadó, Budapest, pp. 34- 42.
  32. Nemeskéri Gy. (2014): A foglalkoztathatóság általános kompetencia követelményei. Munkaügyi Szemle, 57 (2), pp. 65–71.
  33. Páll Gy. (2009): A siker kulcsa a kompetencia fejlesztése. Közgazdász Fórum, 12 (4), pp. 51-54.
  34. Patóné Sz. B. (2006): Kompetenciák, feladatok logisztikai rendszerekben (Competences, tasks in logistics systems) (Doktori értekezés). Pannon Egyetem, Veszprém.
  35. Suarta, I. M., Suwintana, I. K., Sudhana, I. F. P., & Hariyanti, N. K. D. (2018): Employability skills for entry level workers: a content analysis of job advertisements in Indonesia. Journal of Technical Education and Training, 10 (2), pp. 49-61. https://10.30880/jtet.2018.10.02.005
  36. Sveiby, K.-E. (2001): Szervezetek új gazdasága: a menedzselt tudás. KJK KERSZÖV, Budapest
  37. Szakács G. (2013): Munkaköralapú rendszer, javadalmazási alternatívák, integritás. Pro Publico Bono, Magyar Közigazgatás, 2013/4. szám pp. 25-35.
  38. Száraz P., Halász G., Havas P., Falus I., Varga A., Pála K., Horváth Zs. (2006): A kompetencia. Kihívások és értelmezések. Országos Közoktatási Intézet, Budapest. ISBN: 963 682 584 X
  39. Szini R. (2018): A munkanélküliségi rátát befolyásoló pro-és kontraciklikus változók vizsgálata SVAR-modellel. Statisztikai Szemle, 96 (8-9), pp. 841-861. https://doi.org/10.20311/stat2018.08-09.hu0841
  40. The Hague Security Delta (2018): Wanted Security Professionals. An Analysis of Job Advertisement. https://securitydelta.nl/media/com_hsd/report/193/document/Wanted-Security-Professionals-An-Analysis-of-Job-Advertisements.pdf 2022.06.24.
  41. Tóthné S. G. (2004): Humán erőforrások gazdaságtana. Bíbor Kiadó, Miskolc. ISBN: 963-946-6824
  42. Tóthné T. T. (2016): Kompetencia vállalati, munkavállalói és felsőoktatási szemmel. In: Csiszárik-Kocsir Á. (szerk.): Tanulmánykötet – Vállalkozásfejlesztés a XXI. században VI. Óbudai Egyetem Keleti Károly Gazdasági Kara, Budapest, pp. 413–432.
  43. Tóthné T. T., Hlédik E. (2014): Mit várnak el a nagyvállalatok a pályakezdőktől? Nagy I. Z. (szerk.): Vállalkozásfejlesztés a XXI. században, IV. tanulmánykötet. Óbudai Egyetem Keleti Károly Gazdasági Kar, pp. 387-408.
  44. Tóthné T. T., Kelemen-Erdős A. (2020): Pályakezdőkkel szembeni kompetenciaelvárások és mérésük. Marketing & Menedzsment, 54 (1), pp. 43-54. https://doi.org/10.15170/MM.2020.54.01.04
  45. Varga E., Szira Z., Boda H., Hajós L. (2017): A munkaerőpiacon elvárt kompetenciák relevanciájának öszszehasonlító elemzése a munkáltatók és a felsőoktatásban végzős fiatal munkavállalók aspektusából. Studia Mundi – Economica, 4 (1), pp. 82-93. https://doi.org/10.18531/studia.mundi.2017.04.01.82- 93%20%20Actions
  46. Vincze Sz. (2013): A felsőoktatás és a munkaerőpiac inkongruenciája. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest
Database Logos