Cikkek

A negyedik ipari forradalom oktatásra és munkaerőpiacra gyakorolt hatása

Megjelent:
May 23, 2023
Szerzők
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

How To Cite
Kiválasztott formátum: APA
Pirohov-Tóth, B., & Kiss, Z. (2023). A negyedik ipari forradalom oktatásra és munkaerőpiacra gyakorolt hatása. Régiókutatás Szemle, 5(2), 27-34. https://doi.org/10.30716/RSZ/20/2/3
Absztrakt

Az ipar és a munkaerőpiac jelenével és jövőjével foglalkozó szakirodalmak jelentős része kijelenti, hogy napjainkban a negyedik ipari forradalom zajlik. Tanulmányunkban arra vállalkozunk, hogy feltárjuk a digitális transzformáció oktatásra és munkaerőpiacra gyakorolt hatását, valamint megvizsgáljuk, hogy az elmúlt évtizedekben milyen változások mentek végbe a magyar lakosság legmagasabb iskolai végzettsége tekintetébe. Célunk, hogy rávilágítsunk a megszerzett képzettségek és az ipar 4.0. megjelenése közötti összefüggésekre. A Központi Statisztikai Hivatal népszámlálási adatai segítségével bemutatjuk, hogy hogyan alakult a magyar népesség iskolázottsága az elmúlt évtizedekben. Arra a következtetésre jutottunk, hogy a rendkívüli gyorsaságú digitális fejlődés hatására a társadalmi és a gazdasági környezet egyaránt jelentős változáson ment keresztül. A magyar népesség iskolázottsága az elmúlt évtizedekben folyamatosan növekszik, drasztikusan csökken az iskolázatlanok aránya, ezzel párhuzamosan nő a közép- és felsőfokú végzettséget szerzők aránya. Ez egy nagyon pozitív trend, hiszen felgyorsult világunkban a jövő munkavállalóinak ahhoz, hogy sikeresek legyenek a munkaerőpiacon, új készségeket kell elsajátítaniuk. A gyors technológiai fejlődés hatására az oktatási rendszerben számos megoldandó, eddig ismeretlen probléma kell majd megoldást találni. Annak érdekében pedig, hogy gazdaságunk a legnagyobb előnyt profitálhassa a jelenleg is zajló negyedik ipari forradalomból, az ipar, az oktatás és a munkaerőpiac minden eddiginél összehangoltabb működésére van szükség.

Hivatkozások
  1. Acemoglu, D., Restrepo, P. (2015): The Race Between Man and Machine: Implications of Technology for Growth, Factor Shares and Employment. American Economic Review, Volume 108, No. 6, pp.1488- 1542. http://pascual.scripts.mit.edu/research/02/ManVsMachine.pdf (2019.10.17.)
  2. Barizsné Hadházi Edit (2004): 44 hazai vállalat oktatáspolitikája. Vezetéstudomány, Volume 35, No. 11, pp. 36-41.
  3. Brettel, M., Friederichsen, N., Keller, M., Rosenberg, M. (2014): How virtualization, decentralization and network building change the manufacturing landscape: An Industry 4.0 Perspective. International Journal of Mechanical, Industrial Science and Engineering, Volume 8, No. 1, pp. 37−44.
  4. Dajnoki K., Héder M. (2017): „Új szelek fújnak”–a HR válasza a globalizáció és a változás kihívásaira. Hadtudomány, No. 27,pp. 84–93.
  5. Gergely É., Pierog A. (2018): A tehetség megtartásának lehetőségei a karrierigények tükrében. International Journal Of Engineering an Management Sciences, Volume 3, No. 3. pp. 31-43.
  6. Goos, M., Manning, A., Salomons, A. (2014): Explaining Job Polarization: Routine-Biased Technological Change and Offshoring: Dataset. American Economic Review, Volume 104, No. 8, pp. 2509-2526. http://dx.doi.org/10.1257/aer.104.8.2509 (2019.10.20.)
  7. Hermann, M., Pentek, T., Otto, B. (2016): Design principles for industrie 4.0 scenarios. In System Sciences (HICSS), 2016 49th Hawaii International Conference on (p. 3928-3937). IEEE.
  8. Hershbein, B., Kahn, L. (2016): Do Recessions Accelerate Routine-Biased Technological Change? Evidence from Vacancy Postings. National Bureau of Economic Research Working, Paper 22762.
  9. IFR (2013): Positive Impact of Industrial Robotics on Employment. International Federation of Robotics. London. http://www.ifr.org/uploads/media/Update_Study_Robot_creates_Jobs_2013.pdf (2019.11.14)
  10. Juhász Cs. (2016): Kommunikációs elvárások a szervezetben. Közép-Európai Közlemények, Volume 9, No. 2, pp. 124-133.
  11. Kagermann, H., Helbig, J., Hellinger, A., Wahlster, W. (2013): Recommendations for Implementing the Strategic Initiative INDUSTRIE 4.0: Securing the Future of German Manufacturing Industry; Final Report of the Industrie 4.0 Working Group. Forschungsunion. http://www.acatech.de/fileadmin/user_upload/Baumstruktur_nach_Website/Acatech/root/de/ Material_fuer_Sonderseiten/Industrie_4.0/Final_report__Industrie_4.0_accessible.pdf (2019.10.14.)
  12. Kovács O. (2013): An International IT Service Firm: A Case Study on Workplace Innovation. In: Kreis, M. (2013): Innovationsfelder der digitalen Welt: Bedürfnisse von übermorgen. Zukunftsstudie Münchner Kreis Band V, Munich.
  13. KSH (2019a): A 7 éves és idősebb népesség száma és megoszlása legmagasabb iskolai végzettség szerint, nemenként. http://www.ksh.hu/nepszamlalas/tablak_iskolazottsag (2019. 11.15.)
  14. KSH (2019b): A 15 éves és idősebb népesség száma és megoszlása legmagasabb befejezett iskolai végzettség, családi állapot és korcsoport szerint. http://www.ksh.hu/nepszamlalas/tablak_iskolazottsag (2019. 11. 08.)
  15. Makó Cs., Polónyi I., Szanyi M.,–Ujhelyi M. (2013): Organizational and Institutional Innovation and Enterprise Clusters as Sources of Competitiveness. Competitio Books, No. 13, pp. 25–57.
  16. Kőmíves P., Héder M., Dajnoki K. (2018): Validation – A meteting point between higher education and the labour market. Cross-Cultural Management Journal, Volume 20, No. 1. pp. 17-22
  17. Nagy J. (2017): Az ipar 4.0 fogalma, összetevői és hatása az értékláncra. Budapest. http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/3115/1/Nagy_167.pdf (2019.10.12.)
  18. Palcsok D.V. (2018): Hogyan alakítja át a negyedik ipari forradalom az oktatást? https://autopro.hu/techtogether/Hogyan-alakitja-a-negyedik-ipari-forradalom-az-oktatast/28064/ (2019.10.13.)
  19. Picot, A., Neuburger, R. (2014): Arbeit in der digitalen Welt: Zusammenfassung der Ergebnisse der AG 1-Projektgruppe anlässlich der IT-Gipfelprozesse 2013 und 2014. Hamburg: Fraunhofer IAO
  20. Porter M. E., Heppelmann J.E. (2014): How smart, connected products are transforming competition. Harvard Business, Volume 92, No. 11, pp. 64−88.
  21. PwC (2016): Industry 4.0 - Building the digital enterprise. London: PWC. Strategic Policy Forum (2015): Digital Transformation of European Industry and Enterprises. Report by the Strategic Policy Forum on Digital Entrepreneurship. http://ec.europa.eu/growth/toolsdatabases/newsroom/cf/itemdetail.cfm?item_id=8188&lang=en&title= %27DigitalTransformation-of-European-Industry-and-Enterprises%27-%E2%80%93-report-fromtheStrategic-Policy-Forum-on-Digital-Entrepreneurship (2019.10.14)
  22. http://fastfuture.com/wp-content/uploads/2010/01/FastFuture_Shapeofjobstocome_PR_V11.pdf (2019.10.30.)
  23. Schuh, G. et al. (2015): Promoting work-based learning through Industry 4.0. Procedia CIRP, Volume 32, pp. 82–87. doi: 10.1016/j.procir. (2019.11.02.)
  24. Schwab, K. (2016): Fourth industrial revolution: what it means, how to respond. World Economic Forum, pp. 1-8.
  25. Szalavetz A. (2018): Ipari fejlődés és munka a tudásalapú társadalomban. Magyar Tudomány, Volume 179, No. 1, pp. 55-60.
  26. Talwar, R. (2010): Butcher, baker, body part maker – futurists vote on tomorrow’s jobs. Troly Media, London
  27. Tassey, G. (2014): Competing in advanced manufacturing: The need for improved growth models and policies. The Journal of Economic Perspectives,Volume 28, No. 1, pp. 27−48.
  28. World Economic Forum (2016): The Future of Jobs. Employment, Skills and Workforce Strategy for the Fourth Industrial Revolution. Geneva, Beijing, New York: World Economic Forum.
Adatbázis logók