HUNGARIAN ELEKTRA: THE CHOREOGRAPHER AND THE DANCER MAKE MAGIC TOGETHER
Szerző
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc
Copyright (c) 2023 Macedón Tudományos és Kulturális Közlemények
Licencfeltételek / License Terms
Copyright Transfer: The author(s) transfer the copyright of the article to the journal. This includes the right to publish, distribute, and promote the article in both electronic and print formats.
Usage Rights: The journal has full rights to use, distribute, and republish the article.
Consent to Publish: The authors consent to the article being published by the journal and agree to the journal's copyright policy.
Ethical Statement and Permissions: The authors confirm that their article adheres to ethical standards of scholarly research and that they have obtained necessary permissions, including institutional approvals and copyright permissions.
Open Access Statement (optional): If the journal is open access, the journal ensures that the article is freely accessible to readers and accepts the terms of open access publication.
License: This work is licensed under a .
Licencfeltételek
Szerzői jogok átruházása: A szerző(k) átruházzák a cikk szerzői jogait a folyóiratra. Ez magában foglalja a cikk elektronikus és nyomtatott formában történő közzétételének, terjesztésének és promóciójának jogát.
Felhasználási jogok: A folyóirat teljes körű rendelkezési joggal bír a cikk felett, beleértve annak újra publikálását, terjesztését és promócióját.
Hozzájárulás a közzétételhez: A szerzők hozzájárulnak ahhoz, hogy a cikket a folyóirat közzétegye, és elfogadják a folyóirat szerzői jogi politikáját.
Etikai nyilatkozat és engedélyek: A szerzők megerősítik, hogy a cikkük megfelel a tudományos kutatás etikai normáinak, és rendelkeznek a szükséges engedélyekkel, beleértve az intézményi jóváhagyásokat és szerzői jogi engedélyeket.
Nyilatkozat a nyílt hozzáférésről (opcionális): Ha a folyóirat nyílt hozzáférésű, a folyóirat biztosítja, hogy a cikk szabadon elérhető legyen az olvasók számára, és elfogadják a nyílt hozzáférésű közzététel feltételeit.
Licenc: Ez a mű a alatt licencelt.
Hogyan hivatkozzuk
Absztrakt
Absztrakt
A balkáni lánctánckultúra különleges helyet foglal el a tradíciót kiváló művészi tehetséggel feldolgozó, iskolaalapító koreográfusok életművében. Ennek egyik legszebb példája Novák Ferenc Magyar Elektra című filmalkotása. A Magyar Elektra kivételes lehetőséget biztosított Fülöp Viktornak, a kivételes balett-táncosnak. A szerepet megtestesítő Fülöp Viktor a mű leglényegesebb aspektusát később figyelemre méltó tisztasággal fogalmazta meg: „A folklór számomra olyan, mint egy gyönyörű terebélyes fa, amelynek a gyökere jó mélyen a földben található, s ami onnan kinő, az is földszagú, tehát maga az élet. Ugyanakkor az ágakra leszállnak a madarak – és ez már költészet. A Magyar Elektra azért jó táncmű, mert »földszagú«, ugyanakkor sokkal több az egyszerű néptáncnál. Az egész fa képviselve van benne: megkomponált dráma, érzelmileg és gondolatilag erősen ható színház született, de nem szakadt ki a földből.” A cikk a tradíció feldolgozásának színházelmléleti kérdéseit vizsgálja.
Abstract
The Balkan chain dance culture has a special place in the oeuvre of school-founding choreographers who have worked with the tradition with outstanding artistic talent. One of the best examples of this is Ferenc Novák's film work Hungarian Elektra. Hungarian Elektra provided an extraordinary opportunity for Viktor Fülöp, an exceptional ballet dancer. Viktor Fülöp, who embodied the role, later expressed the most important aspect of the work with remarkable clarity: "For me, folklore is like a beautiful tree with a large canopy, whose roots are deep in the earth, and what grows out of it smells of earth, that is, of life itself. At the same time, birds land on its branches - and that is poetry. Hungarian Elektra is a good dance piece because it smells of earth, but it is also much more than a simple folk dance. The whole tree is represented: it is a composed drama, a theatre that is emotionally and intellectually powerful, but not torn out of the ground". The article explores the issue of adapting tradition from the perspective of theatre theory.
Hivatkozások
- Faragó József. “A néptánc hitelessége a színpadon” Művelődés, 24-25, 1982.
- Fuchs Lívia. “Mit nevezzünk fizikai színháznak?” Színház, (April 2011).
- Könczei Csongor. “Táncos (ellen)pontok III.” Művelődés, 2006. 10.
- Maácz László. “Fülöp Viktor halálára.” Tánctudományi Tanulmányok, (1998–1999): 26-27.
- Novák Ferenc. A tánc az életem. Novák Ferenccel beszélget Fazekas Valéria. Budapest: Kairosz Kiadó, 2008.
- Novák Ferenc. Tánc, élet, varázslat. Budapest: Hagyományok Háza, 2016.
- Pavis, Patrice. Dictionary of Theatre. Paris: L’Harmattan Publishers, 2006.
- Pór Anna. Változatok Magyar Electra-témára. Színház. 17, no. 7. (1984): 24–27.
- Szabó Balázs. “A szamuráj.” In A kiválasztott – A magyar tánckultúra Nizsinszkij-öröksége, edited by Anna Maria Bólya, Ákos Windhager, 87-96. Budapest: Magyar Művészeti Akadémia Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézet, 2022.
- “Tánc.” In A magyar folklór, edited by Ortutay Gyula, 477–540. Budapest: Tankönyvkiadó, 1979.
- Zorándi Mária: A Magyar Iskola. DLA Disszertáció. Budapest: Színház- és Filmművészeti Egyetem, 2009.