Évf. 8 szám 1 (2025) Aktuális szám
issue.tableOfContents69326fccc1164
Cikkek
-
A SPORT MENTÁLIS KEMÉNYSÉG ÖSSZEHASONLÍTÓ ELEMZÉSE NEMZETKÖZI ÉS MAGYAR KOSÁRLABDÁZÓKNÁL
Megtekintések száma:317Kutatásunk során hazai, magyar kosárlabdázók mentális eredményeit hasonlítottuk össze a nemzetközi átlagokhoz képest. Megvizsgáltuk, hogy az SMTQ kérdőívet kitöltő sportolók milyen fokú mentális keménységet mutatnak, rendelkeznek-e motivációval a siker eléréshez, megfelelő-e az önbizalmuk fenntartása (akár az alkalmi kudarcok ellenére is). Célunk, hogy kimutassuk a magyar mentális sportolói erősségeket és gyengeségeket, segítve ezzel a sportolók felkészülését és eredményességét. A mentális keménység összesített pontszámai arra következtetnek, hogy a kérdőívet kitöltő magyar kosárlabdázók mentális keménysége nemzetközi átlag feletti, kontroll tekintetében azonban bizonyos korosztályoknál átlag alatti. A nagykorú (18 év feletti) korosztály fejlesztésre javasolt autonómia és felelősségvállalás, valamint az önuralmuk megőrzése terén. Javítani szükséges a viselkedésük és érzelmeik befolyásolását, ugyanakkor az önszabályozásukat is. A magabiztossági pontszámok feltételezik, hogy a kitöltők hisznek magukban és sikereikben. Pozitív hozzáállással és kudarckerülő magatartással rendelkeznek. A kitartási eredmények céltudatos sportolókat valószínűsítenek, akik nem adják fel és képesek fenntartani motivációjukat.
PDF14 -
JÁTÉKOSJOGOK VAGYONI SZEREPE HAZAI ÉS KÜLFÖLDI FUTBALLKLUBOK BESZÁMOLÓI ALAPJÁN
Megtekintések száma:154A sport – különösen a labdarúgás – napjainkra a globális gazdaság stratégiai jelentőségű ágazatává vált. A professzionális futball ma már nem csupán szórakoztatóipari termék, hanem komplex üzleti modell, amely jelentős értékteremtő képességgel rendelkezik. A sportágba áramló tőke volumene folyamatosan növekszik, amit a transzferpiaci aktivitás, az emelkedő átigazolási díjak és a klubok gazdasági mozgásterének bővülése is tükröz. Ezzel párhuzamosan a játékospiac stratégiai jelentősége is felértékelődött: a labdarúgók játékjogai napjainkra a klubok egyik legfontosabb vagyoni elemeivé váltak. Mint immateriális javak, a játékosjogok számviteli nyilvántartása és értékelése nem pusztán technikai kérdés, hanem a sportgazdasági tervezés és stratégiaalkotás kulcseleme. A transzferösszegek növekedése közvetlen hatással van a klubok vagyonstruktúrájára és hosszú távú pénzügyi stratégiájára.
Jelen tanulmány három európai futballklub – a Borussia Dortmund, a Juventus FC és az FTC Labdarúgó Zrt. – 2020 és 2024 közötti pénzügyi beszámolóinak összehasonlító elemzésén keresztül vizsgálja a játékosjogok értékének, arányának és szerepének alakulását. A cél annak feltárása, hogy ezek a változások miként jelennek meg a klubok vagyonszerkezetében, és hogyan értelmezhetők a sportstratégiai és tőkepiaci környezet összefüggéseiben. A kutatás középpontjában annak elemzése áll, hogy mutatkozik-e összefüggés a futballágazatba áramló növekvő tőke és a játékosjogok eszközértékének emelkedése között, valamint, hogy e vagyonelemek a teljes eszközállományon belül milyen arányt képviselnek, és ezen arányok milyen tendenciákat jeleznek az egyes klubok gazdálkodásában.
PDF90 -
ELTÉRŐ FEJLŐDÉSI ÜTEMET MUTATÓ NAGYCSOPORTOS ÓVODÁSOK FELMÉRÉSI ÉRTÉKEINEK ELOSZLÁSA
Megtekintések száma:169Az elmúlt két évtizedben egy erős negatív tendencia figyelhető meg az óvodás korú gyermekek képességeinek alakulásában. Az iskolaérettség kritériumainak egyre kevesebb gyermek felel meg hatéves korára. Azok a gyermekek, akiknél magas az idegrendszeri éretlenség szintje, még el sem kezdik az iskolát, de már lemaradásban vannak. Olyan mértékű a részképességek fejlődési deficitje, hogy már óvodás kor végén előre vetíthetők bizonyos tanulási nehézségek. Ez a nagymértékű lemaradás ugyan behozható, de mind a szülő, mind a pedagógus részéről extra erőfeszítéseket igényel.
Kutatásunkkal arra a kérdésre kerestük a választ, hogy az óvodás korú gyermekek évről évre romló iskolaérettségi teljesítménye minden részképességre kiterjed-e, vagy megállapíthatók kiemelten negatív tendenciát mutató területek?
A gyermekek idegrendszeri érettségének ellenőrzésére a motoros- és szenzomotoros funkciók mérése a legkézenfekvőbb eszköz. 58, eltérő fejlődési ütemet mutató nagycsoportos óvodás (6 ± 1 év) Komplex Mozgásterápia (KULCSÁR, 2012) tesztjével felvett mérési eredményei alapján vizsgáltuk a leginkább fejlesztésre szoruló, a tanulási nehézségek előfordulását legerősebben előrevetítő képességek értékeit a vizsgált mintában.
Az érzékszervi- és szenzomotoros funkciók (18 teszt) csoportban az 58 vizsgált gyermek közül 40-nél szorul fejlesztésre a gestalt látás. Az elemi mozgások (12 teszt) vizsgálatánál az 58 gyermekből 39-nél mutatkozott fejlesztendő területként a külső talpélen járás. A testérzékelés (6 teszt) vizsgált területei között az egyensúlyérzék és a keresztsémák értékei lettek a legmagasabbak 31 ponttal. A finommotorika és kézhasználat (3 teszt) területének sajátossága, hogy minden vizsgálati szegmens 30 pont feletti értéket kapott.
PDF108 -
YOUTH SPORT SPECIALIZATION AND PARENTAL INFLUENCE: A TWO-CITY SURVEY FROM HUNGARY
Megtekintések száma:150This study explores the role of parental influence in youth sport selection, motivation, and specialization. Parents of young athletes from two Hungarian county seats were surveyed to identify regional differences. Results indicate that parental influence is generally moderate or low but stronger in families with higher financial investment. Specialization increases in adolescence, while younger participants are more likely to try multiple sports. There is a discrepancy between participants and their parents’ competitive aspirations: participants more often aim for the professional level than parents expect. The findings contribute to developing youth sports talent management and parental education in Hungary.
PDF (Angol)85 -
THE ROLE OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE (AI) IN SUPPORTING THE PERSONALIZED DEVELOPMENT OF STUDENTS AND THE POSSIBILITIES OF ITS APPLICATION IN EDUCATION
Megtekintések száma:267Artificial Intelligence (AI)-based systems are constantly expanding, so it is not surprising that it has now reached the field of education. From the teachers' perspective, they saw potential in supporting teaching, while from the students' perspective, they saw potential in helping learning. In our research, we tested two hypotheses. First, how important do the teachers surveyed consider the role of artificial intelligence (AI) in supporting the personalized development of students, and how much potential do they see in the application of AI in education? We used a questionnaire method in the research. Three hundred seventy-four teachers participated in the study (N=374). 67.37 percent of the sample were PE (Physical Education) teachers, and 32.62 percent were SEN (Special Educational Needs) teachers. The results showed that special education teachers generally consider AI more essential than physical education teachers and support personalized development and practical and theoretical curricula. The differences are statistically significant, supported by low p-values (<0.05) and high t-values. The results may indicate that SEN teachers are more aware of the possibilities of using AI in education, especially in adapting it to students' individual needs. In contrast, physical education teachers are less optimistic and homogeneous in this regard.
PDF (Angol)99 -
PERCEPTION OF GENDER DIFFERENCES IN COMBAT SPORTS
Megtekintések száma:191For a long time, relatively few studies have investigated sports from a gender perspective. Male dominance was prevalent until the 1960s. By the 1960s, women had already been present in sports, where male dominance and their achievements were unquestionable. At the same time, most research has been prompted to take a more critical view, condemning women's sports as inferior. The most typical reason for excluding women from sports is that they are less physically capable than men. Female athletes may have suffered injuries that make them unable to perform various social tasks. These social tasks may include aesthetic appearance, childbirth, and proper household care. Metheny explored these ideologies, theories, and articles in her work 'Connotations of the Sport and Dance Movements,' published in 1965. The researcher attempted to divide sports into three gender categories. Several Hungarian studies have recently been carried out regarding sports and gender perception. This research investigates the perception of gender-related issues in combat sport athletes. What is considered a distinctly masculine sport, and how does gender determine this?
PDF (Angol)118 -
APPLICATION OF NEUROFEEDBACK DEVICES IN COGNITIVE PERFORMANCE ENHANCEMENT AND TRACKING LEARNING PATTERNS IN SPORTS
Megtekintések száma:203We examined the current research and studies regarding the neurofeedback trainings, including neurofeedback protocols and available technologies and devices. The results show that neurofeedback training can enhance effectively the cognitive abilities of athletes such as, attention, concentration, reaction time, stress tolerance, and mental toughness. The results may provide helpful information for practitioner specialists and researchers in the applied field.
PDF (Angol)127