Regionális eltérések a munkahelyi motiváció megítélésében
Szerző
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc
Copyright (c) 2025 Lejla Pelyák

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Hogyan hivatkozzuk
Elfogadott 2025-10-17
Publikált 2025-10-17
Absztrakt
A kiszámíthatatlan munkaerőpiaci környezet egyre több szervezetet késztet arra, hogy hosszú távon fenntartható megoldásokat keressen a munkaerő biztosítására. Kiemelt szerepet kap a munkavállalói elégedettség növelése, amely nagyrészt a megfelelő motivációs tényezők alkalmazásával érhető el. Kutatásom célja, hogy feltárjam van-e különbség a regionális különbségek tekitetében a munkavállalók munkahelyi motivációja, elvárásai szempontjából. Primer és szekunder módszerekkel vizsgáltam az egyes motivációs tényezők fontosságát, valamint azt, hogy tapasztalható-e regionális különbség a munkavállalói preferenciákban. A kérdőív módszerrel gyűjtött adatok (n=280) elemzése során leíró statisztikai módszereket, korreláció- és kereszttábla-elemzést alkalmaztam. Az eredmények alapján a Hunt-féle célmotiváció elméletben a tisztelet és megbecsülés bizonyult a legmeghatározóbb tényezőnek, főként nagyvárosi környezetben. Ezzel szemben Herzberg higiénés tényezői a kisebb településeken élő munkavállalók esetében játszanak nagyobb szerepet. A regionális különbségek azt mutatják, hogy a munkavállalói elvárások a környezeti sajátosságokhoz igazodnak. A regionális eltérések elsősorban abban mutatkoznak meg, hogy egyes tényezők hatása jelentősebb a kisebb települések esetén (valahova tartozás), ezzel szemben más faktorok a nagyvárosi környezetben élők számára a hangsúlyosak (stabilitás, önfejlesztés).
Hivatkozások
- Armstrong, M., Taylor, S. (2020): Armstrong’s Handbook of Human Resource Management Practice 15th Edition. Kogan Page Publishers, London
- Bäckström, M., Björklund F. (2024): Why forced-choice and Likert items provide the same information on personality, including social desirability. Educational and Psychological Measurement, 84(3), pp. 549–576. https://doi.org/10.1177/00131644231178721
- Balogh L. (2015): Sport-Kultúra-Sportkultúra. Dél-alföldi Ifjúsági Életmód és Szabadidő Alapítvány. Szeged
- Bakacsi Gy. (2010): A szervezeti magatartás alapjai. Aula Kiadó, Budapest
- Barizsné Hadházi E. (2020): Etikus vezetés, egy kutatás kezdetén. International Journal of Engineering and Management Sciences, 5(1), pp. 188–195. https://doi.org/10.21791/2020.1.16
- Bauer A., Mitev A. Z. (2016): Eladásmenedzsment. A személyes értékesítés folyamata és irányítása. Akadémiai Kiadó, Budapest. Elektronikus kiadvány. https://mersz.hu/mitev-bauer-eladasmenedzsment
- Berke S., Kőműves Zs. (2023): Munkaerő megtartás a hazai kkv szektorban Somogy megyében. Régiókutatás Szemle, 6(1), pp. 66-77. https://doi.org/10.30716/RSZ/21/1/6
- Cheremisova, I., Suvorova, O., Sorokoumova, S. (2020): Employee motivational structure as a factor of organizational commitment. In E3S Web of Conferences (Vol. 210, p. 18080), EDP Sciences. https://doi.org/10.1051/e3sconf/202021018080
- Chikán A. (2020): Vállalatgazdaságtan Akadémiai Kiadó, Budapest, Elektronikus Kiadvány. https://mersz.hu/chikan-vallalatgazdasagtan
- Cullinan, J., Flannery, D., Walsh, S., McCoy, S. (2013): Distance Effects, Social Class and the Decision to Participate in Higher Education in Ireland. The Economic and Social Review 44(1), pp. 19–51.
- Dajnoki K., Ujhelyi M., Filep R. (2021): Motiváció vizsgálata Herzberg kéttényezős modellje és az öndeterminációs elmélet alapján. Studia Mundi – Economica, 8(2), pp. 2-12. https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2021.08.02.2-12
- Dajnoki K., Héder M. (2017): „Új szelek újnak”–a HR válasza a globalizáció és a változás kihívásaira. Hadtudomány: A Magyar Hadtudományi Társaság Folyóirata, 27(E-szám), pp. 84–93. https://doi.org/10.17047/HADTUD.2017.27.E.84
- Fenyves V., Bács Z., Karnai L., Nagy A., Tarnóczi T. (2018): Financial performance measurement of hungarian retail food companies. Contemporary Economics, 12(4 Special Issue), pp. 459–472. DOI: 10.5709/ce.1897-9254.290
- Fratričová, J., Kirchmayer, Z. (2018): Barriers to work motivation of generation Z. Journal of Human
- Resource Management, 21(2), pp. 28-39.
- Gibbons, S., Vignoles, A. (2012): Geography, choice and participation in higher education in England. Regional Science and Urban Economics, 42(1-2), pp. 98–113. https://doi.org/10.1016/j.regsciurbeco.2011.07.004
- Hattie, J., Hodis, F. A., Kang, S. H. K. (2020): Theories of motivation: Integration and ways forward. Contemporary Educational Psychology, Volume 61 101865, pp. 1-8. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2020.101865
- Heo, C. Y., Kim, B., Park, K., Back, R. M. (2022): A comparison of best-worst scaling and Likert scale methods on peer-to-peer accommodation attributes. Journal of Business Research - Turk, 148, pp. 368–377. DOI: 10.1016/j.jbusres.2022.04.064
- Herzberg, F. (1987): One more time: How do you motivate employees? Harvard Business Review, 65(5), pp. 109–120.
- Herzberg, F., Mausner, B., Snyderman, B. B. (1959): The Motivation to Work. John Wiley and Sons, New York
- Hunt, J. W. (1992): Managing People at Work: a manager’s guide to behaviour in organizations. McGraw Hill, London, Third Edition.
- Indra, M., Munadi, S., Widari, T. (2023): The Correlation of Motivation and Habit with Learning Outcomes in New Normal Era. Jurnal Iqra': Kajian Ilmu Pendidikan, 8(1), pp. 51-70. https://doi.org/10.25217/ji.v8i1.2749
- Jancsó T. – Szalkai G. (2017): A magyarországi felsőoktatási vonzáskörzetek jellemzői, az intézmények elérhetősége és a középiskolák szerepe a jelentkezésekben. Földrajzi Közlemények 141(4), pp. 370-385.
- Juhász I. – Matiscsákné L. M. (2013): Emberi erőforrás-gazdálkodás. Médiainformatikai Kiadványok, Eger, Eszterházy Károly Főiskola
- Kőműves Zs., Pálmai L., Hebeny-Fuchs O., Szabó-Szentgróti G. (2024): Az érzelmi intelligencia szerepe a vezetésben és hatása a beosztottakra. ÚJ MUNKAÜGYI SZEMLE 5(1), pp. 2-13. https://doi.org/10.58269/umsz.2024.1.4
- Kőműves Zs., Pálmai L., Kovács-Kósa P., Szabó-Szentgróti G. (2023): Generációs különbségek elemzése a versenyszférában. ÚJ MUNKAÜGYI SZEMLE 4(3), pp. 37-52. https://doi.org/10.58269/umsz.2023.3.1
- Layek, D., Koodamara, N. K. (2024): Motivation, work experience, and teacher performance: A comparative study. Acta Psychologica, 245, 104217 https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2024.104217
- Lorincová, S., Štarchoň, P., Weberová, D., Hitka, M., Lipoldová, M. (2019): Employee motivation as a tool to achieve sustainability of business processes. Sustainability, 11(13), 3509. DOI: 10.3390/su11133509
- Maslow, A. H. (1970): Motivation and Personality (2nd ed.). Harper & Row, New York
- Mohácsi R. (2015): Ösztönzés. Hadtudományi Szemle, 8(1), pp. 474-482. DOI: 10.18531/Studia.Mundi.2022.09.02.37-48
- Nicuță, E. G., Diaconu-Gherasim, L. R., Constantin, T. (2024): “Thank You for Your Good Work”: the Impact of Received Gratitude on Employees’ Work Motivation. The Journal of Psychology, 158(2), pp. 161-178. DOI: 10.1080/00223980.2023.2271637
- Pelyák L. (2021): Ösztönzési lehetőségek a generációs különbségek tükrében. Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Kari Tudományos Diákköri Konferencia, Debrecen
- Pelyák L. (2024): A munkahelyi jóllét dimenziói: az elégedettség és a munka-magánélet egyensúlyának összefüggései. Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Kari Tudományos Diákköri Konferencia, Debrecen
- Reinhardt Cs. (2017): Munkamotiváció. Hadtudományi Szemle X. évf. 1. szám, pp. 569-588.
- Sipos N. (2016): A munkaelégedettség Herzberg-modelljének továbbfejlesztése a frissdiplomások 2011-2014 adatbázisok alapján. Vezetéstudomány – Budapest Management Review, 47(12), pp. 97-108. DOI 10.14267/VEZTUD.2016.12.09
- Rouwendal, H. J., Rouwendal, J. (2024): Are urban labour markets more dynamic? Vacancies and urban scaling. Urban Studies, 62(7), pp. 1293-1315. https://doi.org/10.1177/00420980241280887
- Török-Kmoskó J., Dajnoki K. (2023): A" job hopping" jelenség hatásai. Új Munkaügyi Szemle, 4(3), pp. 30-42. https://doi.org/10.58269/umsz.2023.3.3
- Warren, J. R., LePore, P. C., Mare, R. D. (2000): Employment during high school: Consequences for students' grades in academic courses. American educational research journal, 37(4), pp. 943-969. DOI: 10.3102/00028312037004943
- 2003. CXXV. egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőségről szóló törvény Magyarország Alaptörvénye XV. cikk (4) bekezdés 2017.10.26.
- Dobák M. (1999): Szervezeti formák és vezetés. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest
- Egyenlő Bánásmód Hatóság: http://www.egyenlobanasmod.hu/app/webroot/jogesetek/hu/79-2013.pdf. Letöltés ideje: 2015. 05. 8.
- Chikán, A., Tátrai, T. (2003): Developments in global inventory investment. International Journal of Production Economics, Volumes 81-82, 11 January, pp. 13-26, ISSN 0925-5273, DOI: 10.1016/S0925-5273(02)00348-1.
- Hamilton, D. L., Rose, T. L. (1984): Illusory correlation and maintenance of stereotypic beliefs. Journal Personality and Social Psychology, 39, pp. 832-845.
- Huitfeldt, T., Dietrichson, J.E., Drangsholt, O. M., Rieber-Mohn, C. (1993): Korszerű Vezetés. EDE-Hungary, Budapest
- Pierog A, Bácsné Bába É, Dajnoki K. (2017): Sikeres vezetők tulajdonságainak feltárása a Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Kar hallgatói körében végzett kutatás eredményei alapján. Taylor: Gazdálkodás- és Szervezéstudományi Folyóirat: A Virtuális Intézet Közép-Európa Kutatására Közleményei IX. évf. 1. szám: (No. 27.) pp. 94-100. 2017
- Erős I., Jobbágy M. (2002): A Myers-Briggs Típus Indikátor (MBTI) Magyarországon. http://www.sikeres-fengshui.hu/mbti.pdf. Letöltés ideje: 2015.10.10.
- Szabados Gy. N. (2005): Csoportmenedzsment. In: Berde Cs., Láczay M. (szerk) (2005): Menedzsment. Nyíregyházi Főiskola, Nyíregyháza
https://doi.org/10.30716/RSZ/24/2/4