Cikkek

Digitális érettség vizsgálata egy Hajdú-Bihar vármegyei könyvelőiroda ügyfélkörében

Megjelent:
2025-10-17
Szerzők
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc

Copyright (c) 2025 Mihály Bogdán, Péter Popovics

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Hogyan hivatkozzuk
Kiválasztott formátum: APA
Bogdán, M., & Popovics, P. (2025). Digitális érettség vizsgálata egy Hajdú-Bihar vármegyei könyvelőiroda ügyfélkörében. Régiókutatás Szemle, 9(2), 15-26. https://doi.org/10.30716/RSZ/24/2/2
Beküldött 2024-11-16
Elfogadott 2025-06-01
Publikált 2025-10-17
Absztrakt

A kis- és középvállalkozások fejlesztése nemzetgazdasági szempontból kiemelten fontos, különösen a digitalizáció területén, mivel jelentős szerepet töltenek be Magyarország gazdaságában. A kutatás fő célkitűzése, hogy felmérje egy Hajdú-Bihar vármegyei könyvelőiroda ügyfélkörében lévő kis- és középvállalkozások digitális érettségét, amelyből hasznos visszajelzést kaphatnak digitális fejlettségükről. Korábban kifejezetten a hajdúsági vállalkozásokra fókuszáló ilyen jellegű tanulmány nem került publikálásra. A felmérés során kérdőíves adatgyűjtést alkalmaztunk, amely a Digiméter kutatássorozat kérdéssorán alapult, ami hat dimenzió mentén értékelte a vállalkozásokat: digitális jelenlét, digitális mindennapok, vállalkozásvezetés, értékesítés és marketing, digitális pénzügyek és az informatikai biztonság. A kapott eredmények alapján kijelenthető, hogy a vizsgálatban részt vevő cégek alacsony digitális érettségi szinten állnak, egyedül a digitális pénzügyek területe mondható fejlettnek.

Hivatkozások
  1. Aslanova, I. V., Kulichkina, A. I. (2020): Digital maturity: Definition and model. In 2nd International Scientific and Practical Conference “Modern Management Trends and the Digital Economy: from Regional Development to Global Economic Growth” (MTDE 2020) pp. 443-449. Atlantis Press.
  2. Bajnai, P., Fenyves, V. (2022): A controllerek szervezetben betöltött szerepének hatása a controlling funkció és a teljes vállalat digitalizációjára. In: 3. Farkas Ferenc Nemzetközi Tudományos Konferencia: „Menedzsment forradalmak”: Konferenciakötet 208 p.
  3. Bharadwaj, A., El Sawy, O., Pavlou, P., Venkatraman, N. (2013): Digital business strategy: toward a next generation of insights. MIS Quarterly, 37(2), pp. 471–482. https://doi.org/10.25300/MISQ/2013/37:2.3
  4. Bititci, U. S., Garengo, P., Ates, A., Nudurupati, S. S. (2015): Value of maturity models in performance measurement. International Journal of Production Research, 53(10), pp. 3062-3085. https://doi.org/10.1080/00207543.2014.970709
  5. Bogdán, M., Popovics, P. (2023): The diverse lean areas of application in business life. Cross-Cultural Management Journal, XXV, 1, pp. 41-47.
  6. Bonnet, D., Westerman, G. (2021): The New Elements of Digital Transformation. MIT Sloan Management Review, 62(2), 83–89. https://sloanreview.mit.edu/article/the-new-elements-of-digital-transformation/ 2024.09.18.
  7. Caralli, R., Knight, M., Montgomery, A. (2012): Maturity models 101: a primer for applying maturity models to smart grid security, resilience, and interoperability. Pittsburgh, PA: Carnegie Mellon University, 12 p. https://doi.org/10.1111/j.1744-7429.2009.00516.x
  8. Deloitte (2018): Digital Maturity Model - Achieving digital maturity to drive growth. https://s16705.pcdn. co/wp-content/uploads/2018/08/Deloitte-DMM.pdf, 2024.09.14.
  9. Eurostat (2023). Digitalisation in Europe – 2023 edition. https://ec.europa.eu/eurostat/web/interactive-publications/digitalisation-2023 2024.09.15.
  10. Fehér, P., Szabó, Z., Varga, K. (2017): Analysing digital transformation among hungarian organizations. In 30th Bled EConference: Digital Transformation - From Connecting Things to Transforming Our Lives (pp. 139-150). Bled. https://doi.org/10.18690/978-961-286-043-1.11
  11. Fischer, M., Imgrund, F., Janiesch, C., Winkelmann, A. (2020): Strategy archetypes for digital transformation: Defining meta objectives using business process management. Information and Management, 57(5), pp. 1–13. https://doi.org/10.1016/j.im.2019.103262
  12. Gobble, M. M. (2018): Digitalization, Digitization, and Innovation. Research Technology Management, 61(4), pp. 56–57. https://doi.org/10.1080/08956308.2018.1471280
  13. Gubán, Á., Sándor, Á. (2021): A KKV-k digitálisérettség-mérésének lehetőségei. Vezetéstudomány-Budapest Management Review, 52(3), pp. 13-28. DOI: 10.14267/VEZTUD.2021.03.02
  14. Kane, G. C., Palmer, D., Phillips, N. A., Kiron, D., Buckley, N. (2015): Strategy, not technology, drives transformation. MIT Sloan Management Review/ Deloitte 2015 Digital Business Global Executive Study. https://sloanreview.mit.edu/projects/strategy-drives-digital-transformation/ 2024.09.22.
  15. Kane, G. C., Palmer, D., Phillips, N. A., Kiron, D., Buckley, N. (2017): Achieving Digital Maturity. MIT Sloan Management Review. https://sloanreview.mit.edu/projects/achieving-digital-maturity/ 2024.09.20.
  16. Kane, G. C., Phillips, N. A., Copulsky, J. R. & Andrus, G. R. (2019). The Technology Fallacy: How People Are the Real Key to Digital Transformation. Cambridge, MASS: MIT Press.
  17. Kidschun, F., Hecklau, F., Orth, R., Wackernagel, J. P., Singer, K. (2019): Development of an Organizational Structure Model as a Basis for the Assessment of the Digital Transformation of Organizations. Proceedings of the European Conference on Management, Leadership & Governance, pp. 217–226. https://doi.org/10.34190/MLG.19.107
  18. Kincses Á. (2024): Statisztikák és várakozások – a vállalkozások világa a számok tükrében. https://www.vg.hu/velemeny/2024/02/statisztikak-es-varakozasok-a-vallalkozasok-vilaga-a-szamok-tukreben 2024.09.29.
  19. Kuusisto, O., Kääriäinen, J., Hänninen, K., Saarela, M. (2020): Towards a Micro-Enterprise–Focused Digital Maturity Framework. International Journal of Innovation in the Digital Economy, 12(1), pp. 72–85. https://doi.org/10.4018/ijide.2021010105
  20. Laposa, T., Nyikos, G. (2018): Az e-kohézió elméleti háttere és megvalósítása. Nemzeti Közszolgálati Egyetem, Budapest, 135 p. ISBN: 978-963-498-000-1
  21. Lipsmeier, A., Kühn, A., Joppen, R., Dumitrescu, R. (2020): Process for the development of a digital strategy. Procedia CIRP, Volumes 88, pp. 173-178. https://doi.org/10.1016/j.procir.2020.05.031
  22. Marciniak R., Móricz P., Baksa M. (2020): Lépések a kognitív automatizáció felé: Digitális átalakulás egy magyarországi üzleti szolgáltatóközpontban. Vezetéstudomány /Budapest Management Review, Volumes 51. Issue 6. pp. 42-55. https://doi.org/10.14267/veztud.2020.06.05
  23. Matarazzo, M., Penco, L., Profumo, G., Quaglia, R. (2021): Digital transformation and customer value creation in Made in Italy SMEs: A dynamic capabilities perspective. Journal of Business Research, 123, pp. 642–656. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.10.033
  24. Mullaly, M. (2014). If maturity is the answer, then exactly what was the question? International Journal of Managing Projects in Business, 7(2), 169–185. https://doi.org/10.1108/IJMPB-09-2013-0047
  25. North, K., Aramburu, N., Lorenzo, O. J. (2019): Promot ing digitally enabled growth in SMEs: a framework proposal. Journal of Enterprise Information Manage ment, 33(1), 238–262.0 https://doi.org/10.1108/JEIM-04-2019-0103
  26. Pintér, R. (2023a): A magyar kis- és középvállalkozások digitális érettsége: A Digiméter index: elméleti megalapozás. Vezetéstudomány Budapest Management Review, 54(9), pp. 16–26. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.09.02
  27. Pintér, R. (2023b): A magyar kis-és középvállalkozások digitális érettsége: A Digiméter index: az eredmények ismertetése. Vezetéstudomány Budapest Management Review, 54(10), pp. 66–75. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.10.06
  28. Rafael, L. D., Jaione, G. E., Cristina, L., Ibon, S. L. (2020): An Industry 4.0 maturity model for machine tool companies. Technological Forecasting and Social Change, Vol. 159, 120203. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2020.120203
  29. Rekettye G., Rekettye Jr. G. (2020): The Changing Role of Customer Experience in the Age of Industry 4.0. Marketing & Menedzsment, Volumes 54. Issue 1. pp. 17-27. https://doi.org/10.15170/mm.2020.54.01.02
  30. Thordsen T, Murawski M, Bick M. (2020): How to Measure Digitalization? A Critical Evaluation of Digital Maturity Models. Responsible Design, Implementation and Use of Information and Communication Technology. 2020 Mar 6; 12066:358–69. doi: 10.1007/978-3-030-44999-5_30
  31. Vial, G (2019): Understanding digital transformation: A review and a research agenda. Journal of Strategic Information Systems, 28(2), pp. 118–144. https://doi.org/10.1016/j.jsis.2019.01.003
Adatbázis logók