Cikkek

Jövőbiztos készségek – Várhatóan mire lesz szükség a jövő munkahelyein?

Megjelent:
2024-04-16
Szerző
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc

Copyright (c) 2023 József Boros

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

How To Cite
Kiválasztott formátum: APA
Boros, J. (2024). Jövőbiztos készségek – Várhatóan mire lesz szükség a jövő munkahelyein?. Régiókutatás Szemle, 8(2), 36-45. https://doi.org/10.30716/RSZ/23/2/4
Absztrakt

A Mesterséges Intelligencia és a robotika fejlődésének köszönhetően számos magas szintű kognitív készség automatizálható, azonban különböző állásokat és munkaköröket eltérő mértékben érinthet a technológiai fejlődés. A magasan képzett szakmákat kevésbé fenyegeti az automatizálás veszélye, mivel ezek olyan készségeket és képességeket is igényelnek, amelyek továbbra is fontos szűk keresztmetszetei az automatizálásnak. Az OECD 2022-es eredményei szerint az automatizálás által leginkább veszélyeztetett munkakörök azonban nem fognak teljesen eltűnni, mivel az ezekben a foglalkozásokban szükséges készségeknek és képességeknek csak 18-27%-a automatizálható nagymértékben. Várhatóan inkább a munkaszervezést kell majd radikálisan átalakítani, és az ilyen munkakörökben dolgozóknak át kell majd képezniük magukat, mivel a technológiák számos feladatban felváltják a munkavállalókat.

Tanulmányomban célom az elmúlt évek szakirodalmi eredményei alapján összegezni azokat a legfontosabb készségeket, amelyek potenciálisan alkalmassá teszik a munkavállalókat a közeljövő – technológiai fejlődésből származó változatos – munkahelyi elvárásaira.

Vizsgálatom során a Scopus adatbázisában kulcsszavas keresést végeztem a jövő munkájának, munkahelyének, foglalkozásának, illetve a készségek, képességek, kompetenciák tekintetében. A keresési találatokat a 2021-2023 időszakra, az angol nyelvű folyóiratcikkekre, a gazdasági és üzleti területekre és releváns – a szerzők által cikkekhez társított – kulcsszavakra szűkítettem. Ezen cikkeken túl további releváns szakmai szervezetek (OECD, World Economic Forum) beszámoló anyagait is áttekintettem az említett időszakra. A feldolgozás során szempont volt a vizsgálatok földrajzi területi, regionális megkülönböztetése.

Eredményeim között kitérek az egyetemek és egyéb oktatási intézmények szerepére a negyedik ipari forradalom jelentette elvárások foglalkoztathatósági elvárásainak szempontjából, hogy a piaci elvárásoknak minél megfelelőbb készségek elsajátítását tudják biztosítani.  Kiemelten ismertetem a vendéglátóiparban azonosított top 69 készséget és azok csoportosítását, továbbá a könyvelő szakemberekkel kapcsolatban azonosított 4 fontos készségcsoport elemeit. Ezen felül kitérek a vállalkozók oldaláról elvárhatónak tekintett jövőbiztos készségekre. Általánosságban ismertetem a soft skill-ek felértékelődését az elmúlt évek tudományos eredményei alapján.

Az összegyűjtött eredmények hasznos információként szolgálhatnak az egyéni humán tőke befektetési döntések, a szervezeti tréningek és akár az oktatási intézmények képzési keretrendszerének alakítása során is.

Hivatkozások
  1. Aliu, J., Aigbavboa, C. (2023): Reviewing the roles of extracurricular activities in developing employability skills: a bibliometric review. International Journal of Construction Management, 23:10, 1623-1632, DOI: 10.1080/15623599.2021.1995807
  2. Barbosa, C. E., de Lima, Y. O., Costa, L. F. C., dos Santos, H. S., Lyra, A., Argôlo, M., da Silva, J. A., de Souza, J. M. (2022): Future of work in 2050: thinking beyond the COVID-19 pandemic. European Journal of Futures Research 10, 25. DOI: 10.1186/s40309-022-00210-w
  3. Bottrill, C. (2022): Human capital futures: an educational perspective. Journal of Tourism Futures, Vol. 8 No. 2, pp. 254-258. DOI: 10.1108/JTF-04-2021-0101
  4. Bremer, K. F., Maertens, S. U. (2021): Future Skills of Flight Attendants in Times of COVID-19-Related Job Uncertainty - The Case of Germany. Administrative Sciences 11: 154. DOI: 10.3390/admsci11040154
  5. Castells, M. (1996): The information age: economy, society, and culture. Volume I: The rise of the network society. Blackwell, Oxford
  6. Citi GPS (2016): Technology at work V 2.0: the future is not what it used to be. https://ir.citi.com/SoiiomxJowYvYpFa1KTpn7V05l4VgBSro2jS3ph6NJm%2BPyDfgjXValG%2FF%2FM3i9XVkHnekzJNiHI%3D. 2023.09.08.
  7. Derwik, P., Hellström, D. (2023): Successful competence development for retail professionals: investigation of key mechanisms in informal learning. International Journal of Retail & Distribution Management, Vol. 51 No. 13, pp. 33-46. DOI: 10.1108/IJRDM-09-2022-0321
  8. Dobrowolski, Z., Drozdowski, G., Ledzianowski, J. (2021): The Competency Niche: An Exploratory Study. Risks 9: 187. DOI: 10.3390/risks9110187
  9. Duháček Šebestová, J., Kowala, R., Vodă, A. I., Bercu, A.-M. (2022): Competency models in business students and business owners: a cross-national case study of Czechia and Romania. Business, Management and Economics Engineering, 20(1), 59–78. DOI: 10.3846/bmee.2022.15300
  10. Eurofound (2020): European Working Conditions Survey 2020. https://www.eurofound.europa.eu/data/european-working-conditions-survey. 2023.09.08.
  11. Galanti, T., De Vincenzi, C., Buonomo, I., Benevene, P. (2023): Digital Transformation: Inevitable Change or Sizable Opportunity? The Strategic Role of HR Management in Industry 4.0. Administrative Sciences 13: 30. DOI: 10.3390/admsci13020030
  12. Gill, R. J. (2020): Graduate Employability Skills Through Online Internships and Projects During the COVID-19 Pandemic: An Australian Example. Journal of Teaching & Learning for Graduate Employability 11: 146–58. DOI: 10.21153/jtlge2020vol11no1art946
  13. Gilli, K., Lettner, N., Guettel, W. (2023): The future of leadership: new digital skills or old analog virtues?. Journal of Business Strategy, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. DOI: 10.1108/JBS-06-2022-0093
  14. Gomez, M. S., de Luna, A. B. M., Avila, M. J. L. (2023). Importance of sustainable training for the employment of the future. Intangible Capital, 19(1), 25-41. DOI: 10.3926/ic.2100
  15. Grenčiková, A., Kordoš M., Navickas, V. (2021): The impact of Industry 4.0 on education contents. Verslas Teorija ir Praktika 22(1):29-38. DOI: 10.3846/btp.2021.13166
  16. Jaiswal, A., Arun, C. J., Varma, A. (2022): Rebooting employees: upskilling for artificial intelligence in multinational corporations. The International Journal of Human Resource Management, 33:6, 1179-1208, DOI: 10.1080/09585192.2021.1891114
  17. Klein, H. J., Potosky, D. (2019): Making a conceptual contribution at Human Resource Management Review. Human Resource Management Review 29(3):299–304. DOI: 10.1016/j.hrmr.2019.04.003
  18. Kovács, I., Keresztes, É. R. (2022): Young Employees’ Perceptions about Employability Skills for E-Commerce. Economies 10: 309. DOI: 10.3390/economies10120309
  19. Landes, D. (1969): The unbound prometheus: technological change and development in Western Europe from 1750 to the present. Cambridge, University Press, UK
  20. Leitch, S. (2006): Prosperity for all in the global economy-world class skills: final report. https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/243599/0118404865.pdf. 2023.09.08.
  21. A., Mey, M. R. (2022): Industry 4.0: Emerging job categories and associated competencies in the automotive industry in South Africa. SA Journal of Human Resource Management / SA Tydskrifvir Menslikehulpbronbestuur, 20(0), a1916. DOI: 10.4102/sajhrm.v20i0.1916
  22. Manyika, J., Lund, S., Robinson, K., Valentino, J., Dobbs, R. (2015): A Labour Market That Works: Connecting Talent with Opportunity in the Digital Age. McKinsey Global Institute. https://www.mckinsey.com/~/media/McKinsey/Featured%20Insights/Employment%20and%20Growth/Connecting%20talent%20with%20opportunity%20in%20the%20digital%20age/MGI_Online_talent_A_labor_market_that_works_Full_report_June_2015.ashx. 2023.09.08.
  23. McPhillips, M., Licznerska, M. (2021): Open Innovation Competence for a Future-Proof Workforce: A Comparative Study from Four European Universities. Journal of Theoretical and Applied Electronic Commerce Research. 16, 2442–2457. DOI: 10.3390/jtaer16060134
  24. Mok, K. H., Xiong, W., Ye, H. (2021): COVID-19 crisis and challenges for graduate employment in Taiwan, Mainland China and East Asia: a critical review of skills preparing students for uncertain futures. Journal of Education and Work, 34:3, 247-261, DOI: 10.1080/13639080.2021.1922620
  25. Pandya, B., Patterson, L., Ruhi, U. (2022): The readiness of workforce for the world of work in 2030: perceptions of university students. International Journal of Business Performance Management, Vol. 23, Nos. 1/2, pp.54–75. DOI: 10.1504/IJBPM.2021.10036854
  26. Rousseau, D. M., Manning, J., Denyer, D. (2008): 11 evidence in management and Organizational Science: assembling the field’s full weight of scientific knowledge through Syntheses. Academic Manager Annuals 2(1):475–515. DOI: 10.5465/19416520802211651
  27. Schwab, K. (2017): The fourth industrial revolution. Crown Business, 192 p. ISBN 978-1524758868
  28. Shariff, N. M., Razak, R. A. (2022): Exploring hospitality graduates’ competencies in Malaysia for future employability using Delphi method: a study of Competency-Based Education. Journal of Teaching in Travel & Tourism, 22:2, 144-162, DOI: 10.1080/15313220.2021.1950103
  29. Shtembari, E., Elgün, R. F. (2023): Generation Z “Life Skills” Acquired and Enhanced through Internships before and during COVID-19 Pandemic. Administrative Sciences 13: 38. DOI: 10.3390/admsci13020038
  30. Tranfield, D., Denyer, D., Smart, P. (2003): Towards a methodology for developing evidence-informed management knowledge by means of systematic review. Br J Manag 14(3):207–222. DOI: 10.1111/1467-8551.00375
  31. Tsiligiris, V., Bowyer, D. (2021): Exploring the impact of 4IR on skills and personal qualities for future accountants: a proposed conceptual framework for university accounting education. Accounting Education, 30:6, 621-649, DOI: 10.1080/09639284.2021.1938616
  32. Van Laar, E., Van Deursen, A. J. A. M., Van Dijk, J. A. G. M., De Haan, J. (2017): The Relation Between 21st-Century Skills and Digital Skills: A Systematic Literature Review. Computers in Human Behavior 72: 577–88. DOI: 10.1016/j.chb.2017.03.010
  33. Weritz, P. (2022): Hey Leaders, It’s Time to Train the Workforce: Critical Skills in the Digital Workplace. Administrative Sciences 12: 94. DOI: 10.3390/admsci12030094
  34. Wilson, R. (2013): Skills anticipation - the future of work and education. International Journal Education Resources 61, pp. 101–110. DOI: 10.1016/j.ijer.2013.03.013
  35. Woolf, B. P., Lane, H. C., Chaudhri, V. K., Kolodner, J. L. (2013): AI Grand Challenges for Education. AI Magazine 34:9. DOI: 10.1609/aimag.v34i4.2490
  36. World Economic Forum (2020): The Future of Jobs Report. https://www.weforum.org/reports/the-future-of-jobs-report-2020/. 2023.09.08.
  37. Ylitalo, A., Laukka, E., Heponiemi, T., Kanste, O. I. (2023): Primary healthcare managers’ perceptions of management competencies at different management levels in digital health services: secondary analysis. Leadership in Health Services, Vol. 36 No. 2, pp. 247-260. DOI: 10.1108/LHS-07-2022-0078
  38. Ziberi, B., Rexha, D., Ukshini, K. (2021): Skills mismatch in the labor market: The future of work from the viewpoint of enterprises in case of Kosovo. Journal of Governance & Regulation, 10(3), 104–116. DOI: 10.22495/jgrv10i3art9
Adatbázis logók