Articles

Regional differences in perceptions of motivation at work

Published:
2025-10-17
Author
View
Keywords
License

Copyright (c) 2025 Lejla Pelyák

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

How To Cite
Selected Style: APA
Pelyák, L. (2025). Regional differences in perceptions of motivation at work. Régiókutatás Szemle, 9(2), 35-46. https://doi.org/10.30716/RSZ/24/2/4
Received 2025-07-23
Accepted 2025-10-17
Published 2025-10-17
Abstract

The unpredictable labour market environment is forcing more and more organisations to look for sustainable long-term solutions to secure their workforce. Increasing employee satisfaction, which can largely be achieved through the application of appropriate motivational factors, is a key issue. The aim of the research is to explore whether regional differences in employee motivation and expectations at work make a difference. Using primary and secondary methods, I investigated the importance of individual motivational factors and whether there are regional differences in employee preferences. Descriptive statistical methods, correlation and cross-tabulation analysis were used to analyse the data (n=280) collected by questionnaire method. The results showed that respect and esteem were the most influential factors in Hunt's theory of goal motivation, especially in metropolitan settings. In contrast, Herzberg's hygiene factors were found to play a greater role for workers in smaller municipalities. Regional differences show that workers' expectations are adapted to environmental characteristics. The regional differences are mainly reflected in the fact that some factors are more important in smaller settlements (belonging), while other factors are more important for workers in metropolitan areas (stability, self-development).

References
  1. Armstrong, M., Taylor, S. (2020): Armstrong’s Handbook of Human Resource Management Practice 15th Edition. Kogan Page Publishers, London
  2. Bäckström, M., Björklund F. (2024): Why forced-choice and Likert items provide the same information on personality, including social desirability. Educational and Psychological Measurement, 84(3), pp. 549–576. https://doi.org/10.1177/00131644231178721
  3. Balogh L. (2015): Sport-Kultúra-Sportkultúra. Dél-alföldi Ifjúsági Életmód és Szabadidő Alapítvány. Szeged
  4. Bakacsi Gy. (2010): A szervezeti magatartás alapjai. Aula Kiadó, Budapest
  5. Barizsné Hadházi E. (2020): Etikus vezetés, egy kutatás kezdetén. International Journal of Engineering and Management Sciences, 5(1), pp. 188–195. https://doi.org/10.21791/2020.1.16
  6. Bauer A., Mitev A. Z. (2016): Eladásmenedzsment. A személyes értékesítés folyamata és irányítása. Akadémiai Kiadó, Budapest. Elektronikus kiadvány. https://mersz.hu/mitev-bauer-eladasmenedzsment
  7. Berke S., Kőműves Zs. (2023): Munkaerő megtartás a hazai kkv szektorban Somogy megyében. Régiókutatás Szemle, 6(1), pp. 66-77. https://doi.org/10.30716/RSZ/21/1/6
  8. Cheremisova, I., Suvorova, O., Sorokoumova, S. (2020): Employee motivational structure as a factor of organizational commitment. In E3S Web of Conferences (Vol. 210, p. 18080), EDP Sciences. https://doi.org/10.1051/e3sconf/202021018080
  9. Chikán A. (2020): Vállalatgazdaságtan Akadémiai Kiadó, Budapest, Elektronikus Kiadvány. https://mersz.hu/chikan-vallalatgazdasagtan
  10. Cullinan, J., Flannery, D., Walsh, S., McCoy, S. (2013): Distance Effects, Social Class and the Decision to Participate in Higher Education in Ireland. The Economic and Social Review 44(1), pp. 19–51.
  11. Dajnoki K., Ujhelyi M., Filep R. (2021): Motiváció vizsgálata Herzberg kéttényezős modellje és az öndeterminációs elmélet alapján. Studia Mundi – Economica, 8(2), pp. 2-12. https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2021.08.02.2-12
  12. Dajnoki K., Héder M. (2017): „Új szelek újnak”–a HR válasza a globalizáció és a változás kihívásaira. Hadtudomány: A Magyar Hadtudományi Társaság Folyóirata, 27(E-szám), pp. 84–93. https://doi.org/10.17047/HADTUD.2017.27.E.84
  13. Fenyves V., Bács Z., Karnai L., Nagy A., Tarnóczi T. (2018): Financial performance measurement of hungarian retail food companies. Contemporary Economics, 12(4 Special Issue), pp. 459–472. DOI: 10.5709/ce.1897-9254.290
  14. Fratričová, J., Kirchmayer, Z. (2018): Barriers to work motivation of generation Z. Journal of Human
  15. Resource Management, 21(2), pp. 28-39.
  16. Gibbons, S., Vignoles, A. (2012): Geography, choice and participation in higher education in England. Regional Science and Urban Economics, 42(1-2), pp. 98–113. https://doi.org/10.1016/j.regsciurbeco.2011.07.004
  17. Hattie, J., Hodis, F. A., Kang, S. H. K. (2020): Theories of motivation: Integration and ways forward. Contemporary Educational Psychology, Volume 61 101865, pp. 1-8. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2020.101865
  18. Heo, C. Y., Kim, B., Park, K., Back, R. M. (2022): A comparison of best-worst scaling and Likert scale methods on peer-to-peer accommodation attributes. Journal of Business Research - Turk, 148, pp. 368–377. DOI: 10.1016/j.jbusres.2022.04.064
  19. Herzberg, F. (1987): One more time: How do you motivate employees? Harvard Business Review, 65(5), pp. 109–120.
  20. Herzberg, F., Mausner, B., Snyderman, B. B. (1959): The Motivation to Work. John Wiley and Sons, New York
  21. Hunt, J. W. (1992): Managing People at Work: a manager’s guide to behaviour in organizations. McGraw Hill, London, Third Edition.
  22. Indra, M., Munadi, S., Widari, T. (2023): The Correlation of Motivation and Habit with Learning Outcomes in New Normal Era. Jurnal Iqra': Kajian Ilmu Pendidikan, 8(1), pp. 51-70. https://doi.org/10.25217/ji.v8i1.2749
  23. Jancsó T. – Szalkai G. (2017): A magyarországi felsőoktatási vonzáskörzetek jellemzői, az intézmények elérhetősége és a középiskolák szerepe a jelentkezésekben. Földrajzi Közlemények 141(4), pp. 370-385.
  24. Juhász I. – Matiscsákné L. M. (2013): Emberi erőforrás-gazdálkodás. Médiainformatikai Kiadványok, Eger, Eszterházy Károly Főiskola
  25. Kőműves Zs., Pálmai L., Hebeny-Fuchs O., Szabó-Szentgróti G. (2024): Az érzelmi intelligencia szerepe a vezetésben és hatása a beosztottakra. ÚJ MUNKAÜGYI SZEMLE 5(1), pp. 2-13. https://doi.org/10.58269/umsz.2024.1.4
  26. Kőműves Zs., Pálmai L., Kovács-Kósa P., Szabó-Szentgróti G. (2023): Generációs különbségek elemzése a versenyszférában. ÚJ MUNKAÜGYI SZEMLE 4(3), pp. 37-52. https://doi.org/10.58269/umsz.2023.3.1
  27. Layek, D., Koodamara, N. K. (2024): Motivation, work experience, and teacher performance: A comparative study. Acta Psychologica, 245, 104217 https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2024.104217
  28. Lorincová, S., Štarchoň, P., Weberová, D., Hitka, M., Lipoldová, M. (2019): Employee motivation as a tool to achieve sustainability of business processes. Sustainability, 11(13), 3509. DOI: 10.3390/su11133509
  29. Maslow, A. H. (1970): Motivation and Personality (2nd ed.). Harper & Row, New York
  30. Mohácsi R. (2015): Ösztönzés. Hadtudományi Szemle, 8(1), pp. 474-482. DOI: 10.18531/Studia.Mundi.2022.09.02.37-48
  31. Nicuță, E. G., Diaconu-Gherasim, L. R., Constantin, T. (2024): “Thank You for Your Good Work”: the Impact of Received Gratitude on Employees’ Work Motivation. The Journal of Psychology, 158(2), pp. 161-178. DOI: 10.1080/00223980.2023.2271637
  32. Pelyák L. (2021): Ösztönzési lehetőségek a generációs különbségek tükrében. Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Kari Tudományos Diákköri Konferencia, Debrecen
  33. Pelyák L. (2024): A munkahelyi jóllét dimenziói: az elégedettség és a munka-magánélet egyensúlyának összefüggései. Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Kari Tudományos Diákköri Konferencia, Debrecen
  34. Reinhardt Cs. (2017): Munkamotiváció. Hadtudományi Szemle X. évf. 1. szám, pp. 569-588.
  35. Sipos N. (2016): A munkaelégedettség Herzberg-modelljének továbbfejlesztése a frissdiplomások 2011-2014 adatbázisok alapján. Vezetéstudomány – Budapest Management Review, 47(12), pp. 97-108. DOI 10.14267/VEZTUD.2016.12.09
  36. Rouwendal, H. J., Rouwendal, J. (2024): Are urban labour markets more dynamic? Vacancies and urban scaling. Urban Studies, 62(7), pp. 1293-1315. https://doi.org/10.1177/00420980241280887
  37. Török-Kmoskó J., Dajnoki K. (2023): A" job hopping" jelenség hatásai. Új Munkaügyi Szemle, 4(3), pp. 30-42. https://doi.org/10.58269/umsz.2023.3.3
  38. Warren, J. R., LePore, P. C., Mare, R. D. (2000): Employment during high school: Consequences for students' grades in academic courses. American educational research journal, 37(4), pp. 943-969. DOI: 10.3102/00028312037004943
  39. 2003. CXXV. egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőségről szóló törvény Magyarország Alaptörvénye XV. cikk (4) bekezdés 2017.10.26.
  40. Dobák M. (1999): Szervezeti formák és vezetés. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest
  41. Egyenlő Bánásmód Hatóság: http://www.egyenlobanasmod.hu/app/webroot/jogesetek/hu/79-2013.pdf. Letöltés ideje: 2015. 05. 8.
  42. Chikán, A., Tátrai, T. (2003): Developments in global inventory investment. International Journal of Production Economics, Volumes 81-82, 11 January, pp. 13-26, ISSN 0925-5273, DOI: 10.1016/S0925-5273(02)00348-1.
  43. Hamilton, D. L., Rose, T. L. (1984): Illusory correlation and maintenance of stereotypic beliefs. Journal Personality and Social Psychology, 39, pp. 832-845.
  44. Huitfeldt, T., Dietrichson, J.E., Drangsholt, O. M., Rieber-Mohn, C. (1993): Korszerű Vezetés. EDE-Hungary, Budapest
  45. Pierog A, Bácsné Bába É, Dajnoki K. (2017): Sikeres vezetők tulajdonságainak feltárása a Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Kar hallgatói körében végzett kutatás eredményei alapján. Taylor: Gazdálkodás- és Szervezéstudományi Folyóirat: A Virtuális Intézet Közép-Európa Kutatására Közleményei IX. évf. 1. szám: (No. 27.) pp. 94-100. 2017
  46. Erős I., Jobbágy M. (2002): A Myers-Briggs Típus Indikátor (MBTI) Magyarországon. http://www.sikeres-fengshui.hu/mbti.pdf. Letöltés ideje: 2015.10.10.
  47. Szabados Gy. N. (2005): Csoportmenedzsment. In: Berde Cs., Láczay M. (szerk) (2005): Menedzsment. Nyíregyházi Főiskola, Nyíregyháza
Database Logos