Cikkek

Tisztességtelen banki gyakorlatok, avagy a működési kockázatkezelés elméleti és gyakorlati jelentősége napjainkban.

Megjelent:
February 23, 2024
Szerző
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc

Copyright (c) 2024 Dávid Gulyás

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

How To Cite
Kiválasztott formátum: APA
Gulyás, D. (2024). Tisztességtelen banki gyakorlatok, avagy a működési kockázatkezelés elméleti és gyakorlati jelentősége napjainkban. Régiókutatás Szemle, 1-14. https://doi.org/10.30716/RSZ/24/1/1
Absztrakt

Manapság a banki működési kockázatok, azon belül az üzletviteli kockázatok kezelése egyre hangsúlyosabb szerepet kap a kockázatkezelésen belül. A 2008-as pénzügyi krízis és részben ehhez kapcsolódva a magyar devizahitel-válság is rámutatott ennek jelentőségére. Mindkét válsághelyzet kirobbanásáért felelőssé tehetők többek között a tisztességtelen banki gyakorlatok, a fair bankolás elvének figyelmen kívül hagyása. A kutatásom célja választ találni arra a kérdésre, hogy mennyiben tekinthető tisztességtelen banki gyakorlatnak az, hogy a bankok ügyfeleikre számos olyan pénzügyi terméket, például biztosításokat, folyószámla-hitelkereteket erőltetnek rá, amelyekre egyáltalán nincs szükségük. Azt is vizsgálom, hogy az ügyfelek milyen mértékben vannak tudatában annak, hogy milyen kapcsolt termékeket vesznek igénybe, s mit jelent ez rájuk nézve kockázatvállalási szempontból. Kutatásom több részből épül fel. Elsőként  a működési, üzletviteli kockázatok kerülnek definiálásra. Ezt követően Magyarországra fókuszálva a devizahitel-válság kialakulásában szerepet játszó értékesítői- és kereskedelmi banki gyakorlatokat vizsgálom, különös tekintettel a felmerülő üzletviteli kockázatokra vonatkozóan. Meghatározásra kerül, hogy mi minősülhet tisztességtelen banki gyakorlatnak. Elméleti áttekintésem végén számba veszem, hogy miért problémásak a mai magyar pénzintézetek által árusított kapcsolt termékek, valamint hogy az információs aszimmetria hogyan ver éket a bank és az ügyfél közé. Primer kutatást is folytatok kutatásom elkészítése során. Egy online kérdőív segítségével a magyar felnőtt lakosság folyószámla-konstrukciók közti választását vizsgálom. Az eredmények statisztikai módszerek segítségével kerülnek elemzésre.

Hivatkozások
  1. évi XLVII. törvény a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról. 2023. 06. 02.
  2. évi LXXVIII. törvény a fogyasztónak nyújtott hitelről szóló 2009. évi CLXII. törvény és egyes kapcsolódó törvények módosításáról. 2023. 06. 02.
  3. Balás T, Nagy M. (2010): A devizahitelek átváltása forinthitelekre. Hitelintézeti Szemle. 2010. IX. évf. 5. szám: pp. 416–430. ISSN 2416-3201
  4. www.bankszovetseg.hu
  5. Basel Committee on Banking Supervision, BCBS (2006): International Convergence on Capital Measurement and Capital Standards. A Revised Framework. Basel Committee on Banking Supervision. http://www.bis.org/publ/bcbs128.pdf. 2023. 06. 03.
  6. Cohn, A., Fehr, E., Maréchal, M. A. (2014): Business culture and dishonesty in the banking industry. Nature. Volume 516, pp. 86–89. DOI: 10.1038/nature13977
  7. Európai Parlament és a Tanács 2005/29/EK irányelve a belső piacon az üzleti vállalkozások fogyasztókkal szemben folytatott tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatairól. 2023. 06. 01.
  8. European Banking Authority (2014): Guidelines on common procedures and methodologies for the supervisory review and evaluation process (SREP). http://www.eba.europa.eu/documents/10180/935249/EBA-GL-2014-
  9. +%28Guidelines+on+SREP+methodologies+and+processes%29.pdf. 2023. 06. 02.
  10. Fülöp K. (2020): A Covid–19 árnyékában óriásira növekvő információs aszimmetria. In Medias Res. 2020. évf. 2. szám: pp. 205-226. ISSN 2786-1522
  11. Golovics J. (2015): Korlátozott racionalitás és altruizmus: behaviorizmus a közgazdaság-tudományban. Hitelintézeti Szemle. XIV. évf. 2. szám: pp. 158–172. ISSN 1588–6883
  12. Magyarország Kormánya (2017): A pénzügyi tudatosság fejlesztésének stratégiája. https://2015-2019.kormany.hu/download/5/39/21000/P%C3%A9nz%C3%BCgyi%20tudatoss%C3%A1g%20fejleszt%C3%A9s%C3%A9nek%20strat%C3%A9gi%C3%A1ja.pdf 2023. 11. 16.
  13. MNB (2015): Vezetői körlevél. Figyelemfelhívás a devizahitelesek megsegítését célzó jogszabályoknak való megfelelésből eredő veszteségek működési kockázati besorolása tárgyában kiadott MNB iránymutatásról. https://www.mnb.hu/letoltes/vezetoi-korlevel-honlapra-vegleges.pdf. 2023.06.04.
  14. Risk.net (2019): Top 10 operational risks for 2019. https://www.risk.net/risk-management/6470126/top-10-op-risks-2019, 2023. 06. 04.
  15. Risk.net (2020): Top 10 operational risks for 2020. https://www.risk.net/content-hub/top-10-operational-risks-for-2020-7501816, 2023. 06. 04.
  16. Risk.net (2021): Top 10 operational risks for 2021. https://www.risk.net/risk-management/7800126/top-10-operational-risks-for-2021. 2023. 06. 04.
  17. Risk.net (2022): Top 10 operational risks for 2022. https://www.risk.net/risk-management/7935126/top-10-operational-risks-for-2022. 2023. 06. 04.
  18. Risk.net (2023): Top 10 operational risks for 2023. https://www.risk.net/risk-management/7956128/top-10-operational-risks-for-2023. 2023. 06. 04.
  19. Seregdi L. (2015): Az üzletvitel kockázata a hitelintézetekben. https://www.mnb.hu/letoltes/ seregdi-laszlo-az-uzletvitel-kockazata-a-bankokban.pdf. 2023. 06. 06.
  20. Szendrey O., Szini R., Tomsics A. (2018): Üzletviteli kockázat a szabályozó fókuszában. Gazdaság és Pénzügy. V. évf. 2. szám: pp. 132-153.
  21. Valentiny P. (2011): Árukapcsolás és csomagban történő értékesítés: jogesetek és közgazdasági elmélet. Külgazdaság. LV. évf. 7-8. szám: pp. 79–107.
  22. Varian H. R. (2016): Mikroökonómia középfokon. Akadémiai Kiadó, Budapest
  23. Vincze, J. (2010): Miért és mitől védjük a fogyasztókat?: Aszimmetrikus információ és/vagy korlátozott racionalitás. Közgazdasági Szemle. LVII. évf. 9. szám: pp. 725-752. ISSN 0023-4346
Adatbázis logók