Cikkek

Vállalkozói hajlandóság vizsgálata a Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Kar mesterszakos hallgatói körében

Megjelent:
August 24, 2023
Szerző
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

How To Cite
Kiválasztott formátum: APA
Szántó, G. (2023). Vállalkozói hajlandóság vizsgálata a Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Kar mesterszakos hallgatói körében. Régiókutatás Szemle, 7(2), 31-40. https://doi.org/10.30716/RSZ/22/2/3
Absztrakt

Napjainkban nagy érdeklődés övezi a vállalkozások világát, számos kezdeményezés van arra is, hogy a fiatalokat bevezessék a vállalkozói lét rejtelmeibe. A vállalkozásindítás és -vezetés különböző kompetenciákat, illetve magasfokú kockázatvállalást igényel, hiszen egy kezdő vállalkozónak a tapasztalatai hiányában ez ismeretlen terület. Számos akadályozó tényezővel lehet találkozni, ami sok esetben már az alapítástól is elijeszti az egyént. Jelen kutatásomban arra vállalkoztam, hogy felmérjem a Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Kar mesterszakos hallgatóinak vállalkozói hajlandóságát és a vállalkozói léthez szükséges kompetenciáikat. Kutatási kérdésem arra irányult, hogy milyen jövőbeli terveik vannak a hallgatóknak, szeretnének-e vállalkozni, milyen akadályozó tényezőket gondolnak a vállalkozásokkal kapcsolatban, illetve hogyan értékelik magukat meglévő kompetenciáik mentén a vállalkozásindítás, illetve – vezetés tekintetében. Kutatási kérdéseim vizsgálatára egy kérdőívet állítottam össze, ami a demográfiai kérdéseken túl, meglévő vállalkozói tapasztalatokat, terveket, akadályozó tényezőket és alapvető kompetenciákat vizsgál. A kérdőíves felmérés 2022 márciusában valósult meg, személyes megkereséssel. 84 mesterszakos hallgató töltötte ki a kérdőívet. A kutatás következtetései alapján megállapítható, hogy megoszlik a minta annak tekintetében, hogy vállalkoznának-e a fiatalok, illetve akadályozó tényezők sora van jelen a fiatalok életében, viszont a vállalkozói léthez szükséges felsorolt kompetenciáikat önbevallás alapján magasra értékelik.

Hivatkozások
  1. Baker, E.W. – Sinkula, M.J. (2009): The Complementary Effects of Market Orientation and Entrepreneurial Orientation on Profitability in Small Businesses. Journal of Small Business Management, Vol. 47, Iss. 4: p. 443–464
  2. Gódány, Z. (2018): Női vállalkozók–kutatási területek. Elméleti áttekintés. Vezetéstudomány-Budapest Management Review, 49(4), 58-67.
  3. Hofmeister Tóth, Á., Kopfer-Rácz, K., Sas, D. (2015): A magyar kis-és közepes vállalkozások vezetőinek vállalkozói hajlandósága. Vezetéstudomány-Budapest Management Review, 46(7), 41-51.
  4. Kassai, Á. (2020): Kiből lehet sikeres vállalkozó? Vállalkozói vezetői kompetenciák vegyes módszertanú vizsgálata. Vezetéstudomány/Budapest Management Review, 51(9), 54-66.
  5. Kerékgyártó, G. (2021): Fiatalok vállalkozóvá válását serkentő és gátló tényezők [védés előtt] (Doctoral dissertation, Budapesti Corvinus Egyetem).
  6. Kimberly, J.R. (1981): Managerial innovation. in: Nystrom, P. C. – Starbuck, W. H. (eds.): Handbook of organizational design. Vol. 1. New York: Oxford University Press: p. 84–104
  7. Kun, G. (2018). Vállalkozási hajlandóság a Debreceni Egyetem hallgatói körében. International Journal of Engineering and Management Sciences, 3(3), 181-194.
  8. Lazányi, K. (2013): What is entrepreneurship?, Erenet Profile, 7:(2), 15-19
  9. Lumpkin, G.T., Dess, G.G. (1996): Clarifying The Entreprenurial Orientation Construct And Linking It To Performance. Academy of Management Review, Vol. 21, No. 1: p. 135–172
  10. Miller, D., Friesen, P. (1978): Archetypes of strategy formulation. Management Science, Vol. 24, No. 9: p. 921–933.
  11. Nábrádi A. (2019): Vállalkozási ismeretek. Debreceni Egyetem, Debrecen.
  12. Ogbor, J. O. (2002): Mythicizing and Reification in Entrepreneurial Discourse: Ideology-Critique of Entrepreneurial Studies. Journal of Management Studies, 37(5), p. 605-635. doi:DOI: 10.1111/1467-6486.00196
  13. Schumpeter, J. (1934): The Theory of Economic Development. Cambridge, MA: Harvard University Press
  14. Slevin, D.P., Covin, J.G. (1995): New Ventures and Total Conpetitiveness: a Conceptual Model, Empirical Results, and Case Study Examples. Frontiers of Entrepreneurship Research, Bahson College
  15. Stewart, Jr.H.W., Watson, E.W., Carland, C.J., Carland, W.J. (1999): A Proclivity For Entrepreneurship: A Comparison Of Entrepreneurs, Small Business Owners, And Corporate Managers. Journal of Business Venturing, Vol. 14, Iss. 2: p. 189–214.
Adatbázis logók