Cikkek

A közösségi gazdaság az EU-28-ban és népszerűségük Magyarországon és Romániában

Megjelent:
May 23, 2023
Szerzők
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

How To Cite
Kiválasztott formátum: APA
Kovács, T. Z., & Nábrádi, A. (2023). A közösségi gazdaság az EU-28-ban és népszerűségük Magyarországon és Romániában . Régiókutatás Szemle, 5(1), 88-103. https://doi.org/10.30716/RSZ/20/1/8
Absztrakt

A közösségi gazdaság a tercier szektorba történő berobbanását követően, alaposan átrendezte az erőviszonyokat, teljesen új alapokra helyezve át annak elérési módját. A tanulmány célja bemutatni napjaink egyik legnépszerűbb gazdasági mechanizmusát, a közösségi gazdaságnak a nevezéktanát, definícióit. A szolgáltató szektorban a kereskedelmi platformok (platform alapú vállalkozások) megjelenése virtuális piacterek sokaságát hozta létre, ahol fogyasztók és értékesítők közvetlenül egymással lépnek kapcsolatba, érdeklődési körüknek megfelelően. Fókusz alá veszi a magyarországi és a romániai közösségi gazdaság piacát, abból a célból, hogy az olvasó tisztább képet kapjon annak elterjedtségéről és formáiról. A cikk primer és szekunder kutatásokat egyaránt tartalmaz, épít szakirodalmi forrásokra, továbbá az Európai Bizottság nyílt hozzáférésű adatbázisára, melyet SPSS 24 szoftverrel elemeztünk. Vizsgáltuk a közösségi gazdaságot a fogyasztó és a szolgáltató szemszögéből egyaránt, felmértük a fogyasztók és szolgáltatók arányát a két ország és az EU-28 viszonylatában, a tapasztalt előnyöket és hátrányokat, az ily módon kínált szolgáltatások mellőzésének okait és a szolgáltatók sharing economy platformokon való részvételének indíttatásait. Ismereteink szerint a téma ilyen jellegű összevetése ez idáig még nem történt meg.

Hivatkozások
  1. Botsman, R., & Rogers, R. (2010. 10). Harwad Business Review. Letöltés dátuma: 2019. 03 12, forrás: Beyond Zipcar: Collaborative Consumption: https://hbr.org/2010/10/beyond-zipcarcollaborative-consumption
  2. Botsman, R., & Rogers, R. (2010). What's Mine Is Yours: The Rise of Collaborative Consumption. New York: Harper Business.
  3. CBInsights. (2020. 01 16). cbisights.com. Forrás: The Global Unicorn Club: https://www.cbinsights.com/reports/CB-Insights_Global-Unicorn-Club_2019.xlsx
  4. Codagnone, C., Biagi, F., & Abadie, F. (2016). The Passions and the Interests: Unpacking the ‘Sharing Economy’. Institute for Prospective Technological Studies. Seville: JRC Science for Policy Report EUR 27914 EN. doi:10.2791/474555
  5. Európai Bizottság. (2016). A közösségi gazdaságra vonatkozó európai menetrend. Brüsszel: Európai Bizottság. Letöltés dátuma: 2019. 01 06, forrás: file:///C:/Users/User/Downloads/COM_2016_356_F1_COMMUNICATION_FROM_COM MISSION_TO_INST_HU_V2_P1_851616%20(1).PDF
  6. Feiner, L. (2019. 05 10). Uber ends its first day of trading down more than 7%. Letöltés dátuma: 2019. 09 15, forrás: CNBC: https://www.cnbc.com/2019/05/10/uber-ipo-stock-starts-trading-on-thenew-york-stock-exchange.html
  7. Heinrichs, H. (2013). Sharing Economy: A Potential New Pathway to Sustainability. Gaia(22(4)), 228- 231.
  8. Kovács, T., & Nábrádi, A. (2020). Types of sharing economies and collaborative consumptions. Faculty of Economics & Business (old.: megjelenés alatt). Zagreb: University of Zagreb.
  9. Martin, C., Upham, P., & Budd, L. (2015. Október). Commercial orientation and grassroots social innovation: insight from the sharing economy. Ecological Economics(118), 240-251.
  10. Nábrádi, A. (2015). Vállalkozási ismeretek. Debrecen: University of Debrecen.
  11. Porter, M. (1979. March). How Competitive Forces Shape Strategy. Harvard Business Review.
  12. Schor, J. (2014. 10). Debating the Sharing Economy. Great Transition Initiative. Forrás: https://www.greattransition.org/publication/debating-the-sharing-economy
  13. Shueh, J. (2014. 02 11). Government Technology. Letöltés dátuma: 2019. 03 12, forrás: Why Everyone is Watching the Sharing Economy: http://www.govtech.com/local/Why-Everyone-isWatching-the-Sharing-Economy.html
  14. Smith, A. (2019). Uber and Airbnb: Lessons from Sharing Economy Success Stories. Letöltés dátuma: 2019. 09 15, forrás: Method:CRM: https://www.method.me/blog/uber-and-airbnb-lessonsfrom-sharing-economy-success-stories/
  15. Stephany, A. (2015). The Business of Sharing: Making it in the New Sharing Economy. London: Palgrave Macmillan UK.
  16. Sundararajan, A. (2015. 04 08). The Sharing Economy, Part I. Ideas Never Sleep. (N. Stern, Kérdező:) Letöltés dátuma: 2019. 01 06, forrás: http://ideasneversleep.com/article/the-sharing-economypart-i/
  17. Szegedi, L. (2019. 02 15). Digitális platformok mint a sharing economy munkáltatói? Letöltés dátuma: 2019. 05 23, forrás: arsboni.hu: https://arsboni.hu/digitalis-platformok-mint-a-sharingeconomy-munkaltatoi/
Adatbázis logók