Cikkek

Szervezeti kommunikáció elméleti áttekintése különös tekintettel a nyelvi hatásokra és kommunikációs zajokra

Megjelent:
May 23, 2023
Szerző
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

How To Cite
Kiválasztott formátum: APA
Székely, B. (2023). Szervezeti kommunikáció elméleti áttekintése különös tekintettel a nyelvi hatásokra és kommunikációs zajokra. Régiókutatás Szemle, 6(2), 82-88. https://doi.org/10.30716/RSZ/21/2/8
Absztrakt

Jelen cikk célja, hogy szakirodalmi áttekintésen keresztül egységes képet adjon a kommunikáció általános aspektusairól, a kommunikációban megjelenő nyelvi hatásokról, valamint a szervezeti kommunikációban megjelenő zajokról és azok megoldásairól. Ha különböző tudományterületeket vizsgálunk, a kommunikáció alapfogalma eltérően jelenik meg. A kommunikáció során valamennyi esetben kommunikációs zajokat kell figyelembe venni. Zajként szerepelhetnek fizikai jelenségek, pszichikai tényezők, de zajként értelmezendők a nyelvi vagy intellektuális akadályok is, ahova például a jövevényszavak és eltérő megfogalmazás értelmezéséből eredő akadályokat is sorolhatjuk. Hazai vonatkozásban a szervezeti kommunikáció hatékonyságával kapcsolatos kutatások az álláshirdetések eltérő megfogalmazásának hatását általános keretek között vizsgálták, a jövevényszavak használatára, eltérő megfogalmazásra pedig nyelvészeti kutatásokban találhatunk kutatási eredményeket.

Hivatkozások
  1. Andok Mónika (2013): A hatékonyság fogalma eltérő kommunikációs modellekben. In: A hatékony kommunikáció. A kommunikáció oktatása 5. Szerk. Hungarovox Kiadó. p. 18-23.
  2. Antal Zsuzsanna – Dobák Miklós (2004): Vezetés és szervezés. Aula Kiadó. p. 24-28.
  3. Barrow, S. – Ambler, T. (2016): The employer brand: Origins of brand equity. Journal of Brand Equity. 4(3), p. 21-39. https://doi.org/10.1057/bm.1996.42
  4. Balázs László – H.Tomesz Tímea – H. Varga Gyula (2013): A kommunikáció elmélete és gyakorlata. Gramma Kiadó, p. 6-50.
  5. Barber, A.E. (1998): Recruiting employees: Individual and organizational perspectives. Thousand Oaks: Sage. p. 45-51.
  6. Belt, J. A. – Paolillo, J. G. P. (1982): The influence of corporate image and specificity of candidate qualifications on response to recruitment advertisement. Journal of Management, 8(1). p. 105-112. https://doi.org/10.1177/014920638200800107
  7. Bickart, B. – Schindler, R. M. (2001). Internet forums as influential sources of consumer information. Journal of Interactive Marking. p. 31–40. https://doi.org/10.1002/dir.1014
  8. Blundell, R. (2004): Effective Organisational Communication: Perspective, principles and practices (2nd end). FT Prentice Hall. p. 23-45.
  9. Boudreau, J.W. – Rynes, S.L. (1985): Role of recruitment in staffing utility analysis. Journal of Applied Psychology. 70, p. 354-366.
  10. Buda Béla (2011): A közvetlen emberi kommunikáció szabályszerűségei. Animula Kiadó. p. 34-37.
  11. Chapman, D.S. – Webster, J. (2003): The use of technologies in the recruiting, screening, and selection processes for job candidates. International Journal of Selection of Assessment. p. 113-120.
  12. Eschleman, K. – Mast, D. – Coppler, Q. – Nelson, J. (2019). Organizational factors related to attracting job seekers higher in hardiness. International Journal of Selection and Assessment. p. 169-179, https://doi.org/10.1111/ijsa.12245
  13. Feldman, D. C. – Bearden, W. O. – Hardesty, D. M. (2006): Varying the content of job advertisements: The effects of message specificity. Journal of Advertising. p. 123-141. https://doi.org/10.1007/s10869- 004-2231-1
  14. Fülöp Géza (1996): Az információ. ELTE BTK. p. 105. Gerbner, G. et al (eds.) (1969): The Analysis of Communication Content. Development in Scientific Theories and Computer Techniques. Wiley, New York. p. 103-109.
  15. Hajdu Miklós – Pintér Róbert – Somi Gábor – Székely Levente (2011): Ügyfélkommunikáció és ügyfélkapcsolatok az információs társadalomban. Excenter Füzetek VII. p. 73-78.
  16. Jakobson, R. (1969): Hang – jel – vers. Budapest, Gondolat Kiadó. p. 73-75.
  17. Keeling, A. K. – McGoldrick, P. – Sadhu, H. (2013). Staff Word-of-Mouth (SWOM) and retail employee recruitment. Journal of Retailing, 89(1), p. 88–104. https://doi.org/10.1016/j.jretai.2012.11.003
  18. Raátz Judit – Fercsik Erzsébet (1996): Kommunikáció és nyelvhasználat. Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó. p 50.
  19. Ryan, A. – Horvath, M. – Kriska, S. (2005). The role of recruiting source informativeness and organizational perceptions in decisions to apply. International Journal of Selection and Assessment. 2351–3249. https://doi.org/10.1111/j.1468-2389.2005.00321.x
  20. Rynes, S.L. (1991): Recruitment, job choice, and post-hire consequences: A call for new research directions. In M.D. Dunnette and L.M. Hough (Eds) Handbook of industrial and organisational psychology, 2 nd edition. Vol. 2. Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press. p. 399-444.
  21. Székely Kinga Katalin (2019): A munkáltatói márkaépítés kommunikációs vetülete a vidéki kis- és középvállalkozásoknál. Vállalkozásfejlesztés a XXI. században. 2019/2 kötet. p. 122-134.
  22. Veres Zoltán – Szilágyi Zoltán (szerk. 2005): A marketing alapjai. Perfekt Kiadó. p. 23-34.
  23. Verwaeren, B. – Van Hoye, G. – Baeten, X. (2017): Getting bang for your buck: The specificity of compensation and benefits information in job advertisements. The International Journal of Human Resource Management. p. 2811–2830. https://doi.org/10.1080/09585192.2016.1138989
  24. Vinnai Edina – Czékmann Zsolt (2014): Szervezeti kommunikáció a hatósági eljárásokban. Nemzeti Közszolgálati Egyetem. p. 11-13.
  25. Wilden – Gudergan – Lings (2010): Employer branding: Strategic implications for staff recruitment. Journal of Marketing Management, 26(1–2). p. 56–73. https://doi.org/10.1080/02672 57090 3577091
Adatbázis logók