Cikkek

Online vásárlói magatartás az Észak- és Dél-Alföld régiókban

Megjelent:
2024-04-16
Szerzők
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc

Copyright (c) 2023 Kata Földi, Ibolya Rózsa Pénzes

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Hogyan hivatkozzuk
Kiválasztott formátum: APA
Földi, K., & Pénzes, I. R. (2024). Online vásárlói magatartás az Észak- és Dél-Alföld régiókban. Régiókutatás Szemle, 8(2), 13-24. https://doi.org/10.30716/RSZ/23/2/2
Absztrakt

A tanulmány célja annak feltárása, hogy az alföldi régiókban milyen a fogyasztók online vásárláshoz kapcsolódó attitűdje, az mennyiben különbözik az országos kutatási eredményektől, a vásárlók hogyan ítélik meg az online beszerzés előnyeit és hátrányait, valamint az élelmiszerek online beszerzésének milyen regionális sajátosságai vannak. A szakirodalom feldolgozását hazai és külföldi szerzők témához kapcsolódó publikációinak összehasonlító elemzésével végeztük, amelynek során kiemeltnek tekintettük a vásárlási döntést befolyásoló tényezőket, az online csatornák használatának előnyeit és hátrányait. A szekunder kutatás során a globális, majd a magyarországi online kiskereskedelem változásán túlmenően vizsgáltuk az FMCG szektorban zajló folyamatokat és a vásárlói magatartást is. Primer kutatásunk során Magyarország két régiójára fókuszáltunk. A megkérdezést standardizált, strukturált, online kérdőív segítségével végeztük a Debreceni Egyetem és a Wekerle Sándor Üzleti Főiskola hallgatóinak közreműködésével. A feldolgozható kérdőívek száma 623 volt, a megkérdezettek szocio-demográfiai jellemzőit az online vásárlás meghatározó ismérvei szerint mértük. Az alföldi régióban élő lakosok online vásárlásának aránya 6 százalékponttal alacsonyabb az országos átlagnál, amely az élelmiszerek online vásárlásában fokozottan gyengébb eredménnyel jelenik meg. Az online vásárlás előnyei közül azonos megítélésű a kényelem és az időtakarékosság fontossága, míg más tényezők pl. házhozszállítás értékelése eltérő volt. Az Észak-Alföldön és Dél-Alföldön élő online vásárlók hátrányként leginkább a fizetési feltételeket és az adatbiztonságot emelték ki. A válaszadók jövőbeni online vásárlási szándéka bizonytalan és azt korlátok között képzelik el, illetve a potenciális vásárlás csak a tartós élelmiszerekhez kapcsolható. Online vásárlás régióspecifikus (Észak- és Dél-Alföld) illetve termékspecifikus (élelmiszer) vizsgálata. A regionális sajátosságokon alapuló, online vásárlásra irányuló attitűdök indokolják azt, hogy az üzletláncoknak célszerűbb lenne differenciált marketingstartégiát alkalmazni, amely elsősorban a marketingkommunikációt és az értékesítés-szervezést érintheti.

Hivatkozások
  1. Balogh-Kardos V. - Gál, T. (2021): A közösségi média hatása a médiafogyasztásra és a reklámpiacra. Régiókutatás Szemle, 6. évf. 1. szám: pp. 121-132, ISSN 2559-9941, DOI: 10.30716/rsz/21/1/11
  2. Balogh-Kardos V. - Gál, T. (2022): Az online vásárlási szokások vizsgálata a generációk szempontjából. Studia Mundi – Economica, 9. évf. 2. szám: pp. 1-11, ISSN 2415-9395, DOI: 10.18531/studia.mundi.2022.09.02.1-11
  3. Bang, J. – Cho, Y. J. – Sun, M. K. (2015): Getting Business Insights through Clustering Online Behaviors. Modelling and Simulation in Engineering, 1. évf. 4. szám: pp. 1-8, ISSN 1687-5655, DOI: 10.1155/2015/914314
  4. Bányai E. –Novák P. (szerk.) (2011): Online üzlet és marketing. Akadémiai Kiadó, Budapest
  5. Benn, Y. – Webb, T. L. – Chang, B. – Reidy, J. (2015): What information do consumers consider, and how do they look for it, when shopping for groceries online?, Appetite, 89. szám: pp. 265–273, ISSN 0195-6663, DOI: 10.1016/j.appet.2015.01.025
  6. Calviño F. (2022): Top 7 trends for online retail on 2023 https://cross-border-magazine.com/online-retail-trends/ 2023. 04. 29.
  7. Chang C. (2011): The Effect of the Number of Product Subcategories on Perceived Variety and Shopping Experience in an Online Store. Journal of Interactive Marketing, Volumes 25, 3, pp. 159–168. ISSN 1094-9968, DOI: 10.1016/j.intmar.2011.04.001
  8. Clemes, M. D. – Gan, C. – Zhang, J. (2014): An Empirical Analysis of Online Shopping Adoption In Beijing, China. Journal of Retailing and Consumer Services, Volumes 21, 3, pp. 364–375, ISSN 0969-6989, DOI: 10.1016/j.jretconser.2013.08.003
  9. E-CLEAR E-Commerce 2023: The 6 most relevant trends https://eclear.com/article/e-commerce-2023-the-6-most-relevant-trends/?gad=1&gclid=Cj0KCQjwgLOiBhC7ARIsAIeetVBNqN8w8YfWBJaDJgm5d_I6h4bKNuHOoOTO1oYrfesjvmNCjeHRJhAaAvruEALw_wcB 2023. 04. 29.
  10. Elwalda, A. – Lü, K. – Ali, M. (2016): Perceived Derived Attributes of Online Customer Reviews. Computers in Human Behavior, Volumes 56, pp. 306–319, ISSN 0747-5632, DOI: 10.1016/j.chb.2015.11.051
  11. eNet (2020): Új szintre léphet a hazai e-kereskedelem. 2020. https://enet.hu/hirek/uj-szintre-lephet-a-hazai-e-kereskedelem/ 2022.05.25.
  12. Eszes I. (2011): Digitális gazdaság – Az e-kereskedelem marketinges szemmel, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest
  13. EURO E-COMMERCE REPORT 2022 https://ecommerce-europe.eu/wp content/uploads/2022/06/CMI2022_FullVersion_LIGHT_v2.pdf 2023. 04. 28.
  14. Fehér A. – Soós M. – Szakály Z. (2014): Az élelmiszer-fogyasztói magatartás vizsgálata online környezetben: Létezik-e hazánkban digitális élelmiszer-fogyasztó?, Táplálkozásmarketing, 1. évf. 1–2. szám: pp. 29–38. ISSN 2631-1380, DOI: 10.20494/tm/1/1-2/3
  15. Fehér A. (2015): The impact of the Internet on Hungarian food consumer’s ways of seeking information from the aspect of health awareness. Apstract – Applied Studies in Agribusiness and Commerce, Volumes 9, 3, pp. 13–18. ISSN 1789-221X, DOI: 10.19041/apstract/2015/3/2
  16. Galante, N. – López, E. G. – Monroe, S. (2013): The Future of Online Grocery in Europe. McKinsey & Company. pp. 22–31.
  17. GKI Digital-Árukereső.hu (2015): Hogyan vásárolunk online https://markamonitor.hu/2015/03/31/hogyan-vasarolunk-online 2023. 04. 29.
  18. GKI Digital (2020): A koronavírus nyertese?! – lendületben az e-kereskedelem. 2020. https://gkidigital.hu/2020/05/07/ koronavirus/ 2022.04.21.
  19. GKID (2021): Itt az e-TOPLISTA 2021 a GKID-től https://trademagazin.hu/hu/etoplista2021-a-legnagyobb-forgalmu-online-kereskedok-rangsora/ 2022. 05. 05.
  20. GKID, (2022): Közel 70 millió vásárlás pörgette tavaly az online kiskereskedelmet https://gkidigital.hu/2022/03/24/70-millio-online-vasarlas/ 2022. 10.12.
  21. GKID (2023): Madar Norbert: Digitális kereskedelmi körkép Törés vagy csak megtorpanás 2023. március 09. MTA Fogyasztás-gazdaságtan munkabizottság program MTA irodaházban
  22. Hsu, S.-H. - Luan, P. M. (2017): The Perception Risk of Online Shopping Impacted on the Consumer’s Attitude and Purchase Intention in Hanoi, Vietnam. Journal of Business & Economic Policy, Volumes 4, 4, pp. 19-29. ISSN 2375-0774, DOI: 10.12691/jbms-8-3-2
  23. Jayashree, P. R. (2016): A Study on Consumer Online Shopping Habits Using Cluster Anaysis. Imperial Journal of Interdisciplinary Research, Volumes 2, 11, pp. 515-518. ISSN 2454-1362, http://www.imperialjournals.com/index.php/IJIR/article/view/2567/2465 2022.11.20.
  24. Jepsen, A. L. (2007): Factors affecting consumer use of the Internet for information search. Journal of Interactive Marketing, 21. évf.3. szám: pp. 21–34. ISSN 1094-9968, DOI: 10.1002/dir.20083
  25. Jiang, L. – Yang, Z. – Jun, M. (2013): Measuring Consumer Perceptions of Online Shopping Convenience. Journal of Service Management, Volumes 24, 2, pp. 191–214, ISSN 1757-5818, DOI: 10.1108/09564231311323962
  26. Karpińska-Krakowiak, M. (2014): Consumer Behavior While Grocery Shopping Online — Research Propositions. Marketing i Rynek, Volumes 6, pp. 20–26, ISSN 1231-7853
  27. Katawetawaraks, C. ¬ Wang, C. L. (2011): Online Shopper Behavior: Influences of Online Shopping Decision. Asian Journal of Business Research, Volumes 1, 2, pp. 66-74. ISSN 2463-4522, DOI:10.14707/ajbr.110012
  28. Kau, A. K. – Tan, Y. E. – Ghose, S. (2003): Typology of online shoppers. Journal of Consumer Marketing, Volumes 20, 2, pp. 139-156. http://web.it.nctu.edu.tw/~etang/Tang_Publication/Typology.pdf DOI: 10.1108/07363760310464604
  29. Kohli, S. – Fabius, V. – Timelin, B. – Veranen, S. M. (2020): How COVID-19 is Changing Consumer Behavior – Now and Forever. URL: https://b2bsolutionsllc.com/ wpcontent/uploads/2020/12/McKinsey- Company-how-covid-19-is-changing-consumerbehaviornow-and-forever.pdf 2022. 09.04.
  30. Kotler, P. – Keller, K. L. (2006): Marketingmenedzsment, Akadémiai Kiadó, Budapest
  31. Központi Sttaisztikai Hivatal: Fókuszban a vármegyék 2022. I-IV. negyedév. https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/megy/224/index.html 2023. 03.14.
  32. Kurucz I. (2009): Online vásárlói tipológia. IH2009 előadás. 2. rész. https://onlime.blog.hu/2009/12/02/online_vasarloi_tipologia_ih2009_eloadas_2_resz 2014. 03. 16.
  33. Magyar, Á. (2020): Virágzik az online kereskedelem Magyarországon a koronavírus-járvány miatt https://hu.euronews. com/2020/04/01/viragzik-az-online-kereskedelem-magyarorszagon-a-koronavirus-jarvany-miatt 2022.06.26.
  34. Mican, D. – Sitar-Taut, D. A. (2020): Analysis of the Factors Impacting the Online Shopping Decision-Making Process. Studia Universitatis Babes-Bolyai Oeconomica, Volumes 65, 1, pp. 54–66. ISSN 2065-9644, DOI: 10.2478/subboec-2020-0004
  35. Molnár A. – Józsa L. – Dernóczy-Polyák A. (2022): Az élelmiszer-vásárlási szokások változása a covid járvány alatt Szlovákiában és Magyarországon, helyzetkép Dél-Szlovákiában és Nyugat-Magyarországon. Táplálkozásmarketing, 9. évf. 1. szám: pp. 55-70, ISSN 2064-8839, DOI: 10.20494/tm/9/1/5
  36. Mortimer, G. – Hasan, F. M. – Andrews, L. – Martin, J. (2015): Online Grocery Shopping: The Impact of Shopping Frequency on Perceived Risk. The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, Volumes 26, 2, pp. 202–223, ISSN 1466-4402, DOI: 10.1080/09593969.2015. 1130737
  37. Nagy K. – Keller V. (2017): 90 másodperc avagy az online vásárlás a jövő?! https://kgk.sze.hu/images/dokumentumok/kautzkiadvany2017/Nagy_Keller_Kautz_2017.pdf 2023. 04. 29.
  38. Piros E. – Fehér A. (2020a): Az élelmiszer-vásárlói magatartás vizsgálata online környezetben – szakirodalmi áttekintés. Táplálkozásmarketing, 7. évf. 1. szám: pp. 67-78, ISSN 2064-8839, DOI: 10.20494/tm/7/1/5
  39. Piros E. – Fehér A. (2020b): Egyetemi hallgatók online élelmiszer-vásárlói magatartás vizsgálata a TAM-modell alapján. Táplálkozásmarketing, 7. évf. 2. szám: pp. 3-19, ISSN 2064-8839, DOI: 10.20494/tm/7/2/1
  40. Pragarauskaité, J. – Dzemyda, G. (2012): Visual decisions in the analysis of customers online shopping behavior. Nonlinear Analysis: Modelling and Control, Volumes 17, 3, pp. 355-368, ISSN 1392-5113, https://www.mii.lt/na/issues/NA_1703/NA17308.pdf DOI: 10.15388/na.17.3.14061
  41. Prashar, S. – Vijay, T. S. – Parsad, C. (2016): Segmenting online shoppers: A study of consumers’web portal selection motivations for e-shopping. Asian Academy of Management Journal, Volumes 21, 1, pp. 27-46. http://web.usm.my/aamj/21012016/aamj21012016_2.pdf
  42. PWC 2020 – Perger, J. – Péterfi, Cs. – Ardelean, A.: Kényszerpihenő helyett túlórák, avagy kik a COVID-19 nyertesei. URL: https://www.pwc.com/hu/hu/kiadvanyok/assets/pdf/ Kenyszerpiheno_helyett_tulorak_avagy_ kik_a_COVID-19_nyertesei.pdf 2023.03.20.
  43. Soós G. (2020): Az élelmiszer-fogyasztói szokások változása a COVID-19 vírus megjelenéséhez kapcsolódóan Magyarországon. ELTE, EKE, Oeconomia, 54. évf. 3. szám: pp. 15–27, ISSN 1215-9093, DOI: 10.15170/MM.2020.54.03.02
  44. STATISTA (2020a): Raynor, D. B Share of consumers who purchased food or groceries online in selected countries in Europe from 2006 to 2019. 2020. https://www.statista.com/ statistics/915391/e-commerce-purchase-rate-of-food-or-groceries-in-europe-by-country/ 2022.06.22.
  45. STATISTA (2020b): Statista: E-commerce. 2020a https:// www.statista.com/outlook/243/100/ ecommerce/worldwide 2020. 06. 28.
  46. STATISTA (2022): Chevalier, S: E- commerce purchase rate of food or groceries in Europe 2006-2019, by country https://www.statista.com/statistics/915391/e-commerce-purchase-rate-of-food-or-groceries-in-europe-by-country/ 2023.06.21.
  47. STATISTA (2023): E-commerce in Hungary - Statistics & Facts https://www.statista.com/topics/6365/e-commerce-in-hungary/#topicOverview 2023. 04. 29.
  48. Szabó, D. (2020): Megváltoztak a magyarok vásárlási szokásai. 2020. https://www.napi.hu/ magyar_vallalatok/mastercard-online-vasarlas-fizetes.706423.html 2022.06.21.
  49. Szakály Z. (2013) :A funkcionális élelmiszerek marketingje és piacvezérelt fejlesztése. Zárótanulmány. GTK2 Munkacsoport. TÁMOP-4.2.2./B-10/1-2010-0019 számú „A Kaposvári Egyetem tudományos képzési tevékenységeinek és szakmai műhelyeinek fejlesztése” c. projekt. Kaposvár, Kaposvári Egyetem, GTK, Marketing és Kereskedelem Tanszék, 2013.
  50. Szakály Z. (szerk) (2017): Élelmiszer-marketing, Akadémiai kiadó Budapest
  51. Szakály, Z., Soós, M., Kontor, E. (2020): Élelmiszer-vásárlói magatartás változása. In: A magyar lakosság életmódja járványhelyzet idején: táplálkozás, testmozgás és lélek. Szerk.: Antal Emese, Pilling Róbert, Táplálkozás, Életmód és Testmozgás Platform Egyesület, Budapest, 58-60, 2020. ISBN: 9786150101248
  52. Toomey, A. – Wysocki, A. (2009): Distinguishing between Traditional and Online Retailing: Evaluating E-commerce with Respect to the Food System, EDIS. (10) https://journals.flvc.org/edis/ article/view/118204 2019.09.23.
  53. Trade magazin (2019): Egyre többen intézik online a heti nagybevásárlást. 2019. https://trademagazin.hu/hu/egyre-tobben-intezik-online-a-heti nagyb evasarlast/?fbclid=IwAR3sZRvXSA n 6 h u E Q e x 5 W A z 7 v u 9 q n Rmn U x U n - BLk5vQPaMLfHPnClzhkn8e0 2021.10.24.
  54. Zeng, L. ¬ Favier, M. ¬ Huang, P. ¬ Coat, F. (2012): Chinese Consumer Perceived Risk and Risk Relievers in E-shopping for Clothing. Journal of Electronic Commerce Research, Volumes 13, 3, pp. 255-274, ISSN 1526-6133
Adatbázis logók