Cikkek

Humántőke befektetési döntéseket befolyásoló makrotényezők vizsgálata a gyógyszeriparban

Megjelent:
2024-02-05
Szerző
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc

Copyright (c) 2023 Gergő Tömöri

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Hogyan hivatkozzuk
Kiválasztott formátum: APA
Tömöri, G. (2024). Humántőke befektetési döntéseket befolyásoló makrotényezők vizsgálata a gyógyszeriparban. Régiókutatás Szemle, 8(1), 10-20. https://doi.org/10.30716/RSZ/23/1/2
Absztrakt

A gyógyszeriparban tevékenykedő szereplők innovációs politikáját jelentős mértékben meghatározzák az érintett vállalatok stratégiai irányait kívülről befolyásoló makrokörnyezet elemei. A tanulmány célja megvizsgálni, hogy a gyógyszereket fejlesztő, illetve azokkal kereskedő piaci szereplők munkaerőkapacitásának bővítését vagy leépítését az elmúlt évtizedben meghatározták-e és amennyiben igen, milyen mértékben a stratégiai döntéseiknél is fokozottan figyelembe vett makrokörnyezeti, azaz a politikai, a gazdasági, a társadalmi, valamint a technológiai-innovációs környezetet jól jellemző indikátorok. Az elemzés alapjául 27 európai ország ágazati és makrogazdasági mutatói, valamint az iparági foglalkoztatottsági adatok szolgáltak. A többváltozós statisztikai vizsgálatok eredményei alapján egyrészt az egyes országok felvevőpiacának, illetve a kormányok által nyújtott támogatásoknak a volumenét együttesen kifejező gazdasági potenciál, másrészt a humán fejlettségi index befolyásolta szignifikánsan a gyógyszeripari foglalkoztatás alakulását a vizsgált időszakban.

Hivatkozások
  1. Abdullah, M. N., Shamsher R. (2011): A Study on the Impact of PEST Analysis on the Pharmaceutical Sector: The Bangladesh Context. Journal of Modern Accounting and Auditing, Vol. 7 (No. 12), pp. 1446-1456.
  2. Asen, E. (2021): Tax Subsidies for R&D Expenditures in Europe. Tax foundation. Online availability: https://taxfoundation.org/rd-tax-incentives-europe-2021/ 2023.05.10.
  3. Becsky-Nagy P., Fazekas B. (2023): Spurring entrepreneurship with public venture capital in developing industries – evidence from Hungary. Journal of Entrepreneurship in Emerging Economies. DOI: 10.1108/JEEE-06-2022-0167
  4. JOURNAL OF ENTREPRENEURSHIP IN EMERGING ECONOMIES ahead-of-print : ahead-of-print Paper: 10.1108/JEEE-06-2022-0167 (2023)
  5. Becker K. (2009): Pharma patents in Europe: where are we going? Future Medicinal Chemistry, Vol. 1 (No. 2), pp. 227-230. ISSN: 1756-8919. DOI:10.4155/fmc.09.19
  6. Bramhandkar, A., Erickson, S., Applebee, I. (2007): Intellectual capital and organizational performance: an empirical study of the pharmaceutical industry. The Electronic Journal of Knowledge Management Vol. 5 (No. 4): pp. 357 – 362. DOI: 10.4236/cn.2017.91001
  7. Brown, R. S. (2015): Strategic intent, capabilities and financial performance: A study of the pharmaceutical industry. Journal of Management Policy and Practice, Vol. 16 (No. 1): pp. 18-30.
  8. Ding M., Eliashberg J., Stremersch S. (2014): The Pharmaceutical Industry: Specificity, Challenges. In: Innovation and Marketing in the Pharmaceutical Industry. Emerging Practices, Research, and Policies. Springer, pp. 2-18.
  9. Dogramatzis D. (2002): Pharmaceutical Marketing. A Practical Guide. Taylor & Francis Group, pp. 23-42.
  10. Fazekas B., Becsky-Nagy P. (2019): Mit jelez a tulajdonosi szerkezet? – A tulajdonosi szerkezet és a vállalkozások teljesítményének kapcsolata információs aszimmetriák mellett a magyarországi kockázatitőke-befektetések tükrében. Vezetéstudomány. Vol. 50, (No. 7-8): pp. 31-38. DOI: 10.14267/VEZTUD.2019.07.03
  11. Gottinger H. (2010): European Biotech-pharma Industry Development. In: Biotechnology In Agriculture, Industry And Medicine. Strategic alliances in biotechnology and pharmaceuticals (Hans – Umali). Nova Science Publishers, New York, pp. 73-88.
  12. Henderson R.,Cockburn I. (1994): Measuring competence? Exploring firm effects in pharmaceutical research. Strategic Management Journal, Vol. 15: pp. 63-84. DOI: 10.1002/smj.4250150906
  13. Henry, D., Lexchin, J. (2002): The pharmaceutical industry as a medicines provider. The Lancet, Vol. 360: pp. 1590-1595. DOI: 10.1016/S0140-6736(02)11527-3
  14. Hudec, O., Prochádzková, M. (2015): Visegrad Countries and regions: innovation performance and efficiency. Quality Innovation Prosperity, Vol. 19 (No. 2): pp. 55-71. DOI: 10.12776/qip.v19i2.593
  15. Hutton, J., Borowitz, M., Oleksy, I., Luce, B.R. (1994): The pharmaceutical industry and health reform: lessons from Europe. Health Affairs, Vol. 13 (No. 3): pp. 98-111. DOI: 10.1377/hlthaff.13.3.98
  16. Xu, Jianwei (2017): Pharmaceutical industry at risk from Brexit. Bruegel. Online availability: https://www.bruegel.org/blog-post/pharmaceutical-industry-risk-brexit 2023.05.07.
  17. Jørgensen, L. F. (2022): Why does pharmaceutical innovation in Europe matter for jobs and growth? Politico. Online availability: https://www.politico.eu/sponsored-content/why-does-pharmaceutical-innovation-in-europe-matter-for-jobs-and-growth/#_ftn2 2023.05.06.
  18. Kovács, Zs. I. (2018): Innovation and sustainability: disclosure practices of Hungarian pharmaceutical companies. Journal of Accounting and Management, Vol. 8 (No. 2): pp. 129-140
  19. Kremer, M. (2002): Pharmaceuticals and the Developing World. Journal of Economic Perspectives, Vol. 16 (4): pp. 67-90. DOI: 10.1257/089533002320950984
  20. Lengyel, B., Cadil, V. (2009): Innovation policy challenges in transition countries: foreign business R&D in the Czech Republic and Hungary. Transition Studies Review. DOI: 10.1007/s11300-009-0046-5
  21. Lindstone J., Maclennan J. (1999): Marketing Planning for the Pharmaceutical Industry. Second Edition. Taylor & Francis Group, pp. 15-37.
  22. Maclennan, J. (2004): Brand Planning for the Pharmaceutical Industry. Taylor & Francis Group, pp. 19-31. ISBN: 0566085208
  23. Mazzucato M., Parris S. (2015): High-growth firms in changing competitive environments: the US pharmaceutical industry (1963 to 2002). Small Business Economics, Vol. 44, pp. 145–170. DOI: 10.1007/s11187-014-9583-3
  24. Molendowski, E., Żmuda, M. (2013): Changes in competitiveness among the Visegrad Countries after accession to the European Union: A comparative analysis based on a generalized double Diamond Model. Comparative Economic Research, Vol. 16. (No. 4): pp. 121-153. DOI: 10.2478/cer-2013-0031
  25. Mrazek M. F. (2002): Comparative Approaches to Pharmaceutical Price Regulation in the European Union. Croatian Medical Journal, Vol. 43 (No. 4): pp. 453-461.
  26. Nirkisch, K. J., Greuel, J. M., Bode-Greuel, K. M. (2009): How can pharmaceutical and biotechnology companies maintain a high profitability? Journal of Commercial Biotechnology, Vol. 15, pp. 309–323. DOI: 10.1057/jcb.2009.3
  27. Owczarczuk, M. (2013): Government Incentives and FDI into R&D. The Case of Visegrad Countries. Entrepreneurial Business and Economics Review, Vol. 1. (No. 2): pp. 73‐86.
  28. Powell, W.W. (1998): Learning from collaboration: knowledge and networks in the biotechnology and pharmageutigal industries. California management review, Vol. 40. (No. 3): pp. 228-240. DOI: 10.2307/41165952
  29. Rollins B. L., Perri M. (2014): Pharmaceutical Marketing. Jones & Bartlett Learning, pp. 30-49.
  30. Roser M. (2019): Human Development Index. Online source: https://ourworldindata.org/ 2023.05.05.
  31. Wojciechowski, L. (2013): The Determinants of FDI Flows from the EU‐15 to the Visegrad Group Countries – A Panel Gravity Model Approach. Entrepreneurial Business and Economics Review, 1. szám (No. 1): pp. 7‐22.
Adatbázis logók