A járművásárlást támogató online költségkalkulátor fejlesztése
Szerzők
Megtekintés
Kulcsszavak
Licenc
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Hogyan hivatkozzuk
Absztrakt
A hagyományos üzemanyaggal működő járműflotta fokozatos lecserélése alternatív energiaforrásokkal működő járművekre jelentős lépés a közlekedési rendszerek fenntartható fejlesztése és a hatékony energiagazdálkodás irányába. A kutatásunk során megvizsgáltuk a magyarországi jellemzőket és sajátosságokat; különös figyelmet fordítva a megújuló energiaforrások alkalmazhatóságára. A közúti elektromobilitási rendszert az energiatermelés, a járműállomány, a töltőinfrastruktúra és az üzemeltetési jellemzők szerint elemeztük. Megállapítottuk, hogy a plug-in hibrid járművek (PHEV) kezdeti nagyobb aránya fokozatosan csökken a tisztán elektromos járművekkel (BEV) szemben. Megvizsgáltuk és összehasonlítottuk az online magyar és angol nyelven elérhető elektromos jármű költségkalkulátorokat. Megállapítottuk, hogy hiányzik a járműhasználati szokások alapján a megfelelő hajtás típus kiválasztását támogató funkció. Kidolgoztunk egy hagyományos, hibrid és tisztán elektromos hajtás típusokat értékelő eljárást, ami a fő tudományos újszerűsége a cikknek. A funkciót beépítettük egy új, magyar nyelvű költségkalkulátor alkalmazásba, ami jelentősen hozzájárulhat az elektromobilitás hazai elterjedéséhez.
Hivatkozások
- ACEA (2022): European EV Charging Infrastructure Masterplan. https://www.acea.auto/publication/european-electric-vehicle-charging-infrastructure-masterplan/ 2022.04.11.
- Alternative Fuels Data Center: https://afdc.energy.gov/calc/ 2023. 04.05.
- Bahamonde-Birke, F. J., Hanappi, T. (2016): The potential of electromobility in Austria: Evidence from hybrid choice models under the presence of unreported information. Transportation Research Part A, 83, pp. 30-41, DOI: 10.1016/j.tra.2015.11.002
- Bakker, S., Maat, K., van Wee, G. P. (2014): Stakeholders interests, expectations, and strategies regarding the development and implementation of electric vehicles: The case of the Netherlands. Transportation Research Part A, 66, pp. 52-62 DOI: 10.1016/j.tra.2014.04.018
- BC Hydro: https://electricvehicles.bchydro.com/learn/fuel-savings-calculator 2023.04.06.
- Blaue-Plakette (2022):
- https://www.blaue-plakette.de/en/blue-environment-zones-in-germany/aachen.html 2022.04.08.
- ChargeEVC: https://chargevc.org/ev-calculator/ 2023.04.06.
- ChooseEV: https://chooseev.com/savings-calculator 2023.04.06.
- Csonka, B., Csiszár, Cs., Földes, D. (2021): Total Cost of Ownership Model Development for Electric Cars. 19th European Transport Congress European Green Deal Challenges and Solutions for Mobility and Logistics in Cities. ISBN 978-961-95633-0-4
- Electric Vehicle Council: https://electricvehiclecouncil.com.au/cost-calculator/ 2023.04.06.
- Evenergi: https://www.evenergi.com/tools/car-operating-cost-calculator/ 2023.04.06.
- Falchetta, G., Noussan, M. (2021): Electric vehicle charging network in Europe: An accessibility and deployment trends analysis. Transportation Research Part D, 94, 102813, DOI: 10.1016/j.trd.2021.102813
- Figenbaum, E., Assum, T., Kolbenstvedt, M. (2015): Electromobility in Norway: Experiences and Opportunities. Research in Transportation Economics, 50, pp. 29-38, DOI: 10.1016/j.retrec.2015.06.004
- Hirte, G., Tscharaktschiew, S. (2013): The optimal subsidy on electric vehicles in German metropolitan areas: A spatial general equilibrium analysis. Energy Economics, 40, pp. 515-528, DOI: 10.1016/j.eneco.2013.08.001
- Holtsmark, B., Skonhoft, A. (2014): The Norwegian support and subsidy policy of electric cars. should it be adopted by other countries? Environmental Science and Policy, 42, pp. 160-168, DOI: 10.1016/j.envsci.2014.06.006
- IEA (2020): Global EV Outlook 2021. https://www.iea.org/reports/global-ev-outlook-2020 2022.02.04.
- European Commission (2021): Sustainable and Smart Mobility Strategy – putting European transport on track for the future. https://transport.ec.europa.eu/system/files/2021-04/2021-mobility-strategy-and-action-plan.pdf 2022.02.09.
- ITM (2019): Hazai elektromobilitási stratégia. Jedlik Ányos terv 2.0 https://www.jovomobilitasa.hu/_upload/editor/Strategiak/Hazai_elektromobilita__si_strate__gia.pdf 2022.03.12.
- Kacperski, C., Kutzner, F. (2020): Financial and symbolic incentives promote ‘green’ charging choices. Transportation Research Part F, 69, pp. 151-158, DOI: 10.1016/j.trf.2020.01.002
- KSH: https://www.ksh.hu/ 2022.03.01.
- Mobiliti: https://www.mobiliti.hu/ 2022.03.01.
- MOL Plugee: https://molplugee.hu/hu 2022.03.01.
- Quartz (2022): Brussels will ban diesel cars by 2030 and gasoline cars by 2035
- https://qz.com/2030106/brussels-will-ban-diesel-cars-by-2030-petrol-cars-by-2035/ 2022.04.08.
- Sendek-Matysiak, E., Losiewicz, Z. (2021): Analysis of the Development of the Electromobility Market in Poland in the Context of the Implemented Subsidies. Energies, 14, 222, DOI: 10.3390/en14010222
- Shrimali, G. (2021): Getting to India's electric vehicle targets cost-effectively: To subsidize or not, and how? Energy Policy, 156, 112384, DOI: 10.1016/j.enpol.2021.112384
- Slusarczyk, B. (2020): Chapter 10 - Electromobility for sustainable transport in Poland, In: Tvaronavičienė, M., Slusarczyk, B. (szerk) (2020): Energy Transformation Towards Sustainability, Elsevier. DOI: 10.1016/B978-0-12-817688-7.00010-0
- Vanhaverbeke, L., Van Sloten, R. (2018): Easy mobility incentives for electric vehicles: Best practices based on an international expert survey. Thirteenth International Conference on Ecological Vehicles and Renewable Energies (EVER) 2018, pp. 1-5, DOI: 10.1109/EVER.2018.8362401
- ZapMap: https://www.zap-map.com/tools/journey-cost-calculator/ 2023.04.06.