Keresés

Publikált ez után
Publikált ez előtt

Keresési eredmények

  • THE NUMBER AND SITUATION OF DISADVANTAGED CHILDREN IN SLOVAKIA AND THE FACTORS INFLUENCING THEIR PARTICIPATION IN SPORTS ACTIVITIES
    Megtekintések száma:
    49

    This research paper analyzes socially disadvantaged children in Slovakia, focusing on current statistics and factors influencing their engagement in sporting activities. Drawing on recent data, the study highlights the prevalence and distribution of socially disadvantaged groups among children in Slovakia. It also investigates the multifaceted factors impacting their participation in sports, including the roles of parents, peer groups, coaches, and other socio-cultural influences. By examining these factors, the research aims to understand the barriers and facilitators to sports participation among socially disadvantaged children. The findings contribute to the broader understanding of the intersection between socio-economic status and sports engagement, offering insights for policymakers, educators, and practitioners seeking to develop targeted interventions and programs to promote sports inclusion and equity among disadvantaged youth in Slovakia.

  • A MENTÁLIS FELKÉSZÍTÉS JELENTŐSÉGE FIATAL ÉLSPORTOLÓK KÖRÉBEN
    Megtekintések száma:
    722

    A sportolók mentális felkészítése a versenyekre napjainkban egyértelműen felértékelődött. Ebben a tanulmányban fiatal magyar csapatsportokat űző élsportolókat kérdeztünk meg milyen tapasztalataik és elvárásaik vannak a mentális felkészítéssel kapcsolatban. A kutatás módszere online terjesztett, önkitöltős kérdőív volt. 165 értékelhető válasz érkezett. A kitöltők közt többségében nők, 15-24 év közöttiek, felsőfokú végzettségűek, városban élők voltak. A válaszadók majdnem 90%-a már ütközött olyan akadályba, mely a sportban nyújtott teljesítményére negatív hatással volt. A sportolók többsége tisztában van a sportpszichológus tevékenységével, mégis csak 10%-uk jutott el eddig mentális tréningre, miközben a minta 70%-nak lenne erre igénye. Az utánpótlás nevelésre nagy hangsúlyt fektető sportegyesület a tehetségkutatók során már sportpszichológust is bevonnak a kisgyerekek felmérésébe, így sokkal sikeresebb eredményeket érnek el. Ezek alapján elmondható, hogy a sportszervezeteknek érdemes lenne sportpszichológus szakembert alkalmazniuk mind felnőtt, mind utánpótlás szinten, hiszen ez elősegíthetné a játékosok és a csapatok jobb sportteljesítményének elérését.

  • EXAMINATION OF SPORTS HABITS IN DISADVANTAGED SETTLEMENTS
    Megtekintések száma:
    134

    The study aims to explore sporting habits and sporting opportunities among the young and middle-aged adult population living in disadvantaged settlements.

    Method: As secondary research, we reviewed the literature related to the topic, studied the legislation on the classification of settlements, and analyzed the CSO data. As primary research, we conducted an online questionnaire survey among adults aged 18 to 60 living in 6 disadvantaged settlements. The questionnaire was shared in specific groups on a community site accessible to 870 people. One hundred sixty-one people completed the questionnaire.

    Results: Our study found that most regular athletes perform intellectual work; however, they typically perform sports activities only once a week. Most traditional athletes have a high school diploma, and the proportion of university graduates is relatively low. The research results also revealed that most people living in disadvantaged settlements prefer individual sports over team sports; however, this shows a significant difference in gender breakdown between men and women. The proportion of women who like individual sports is significantly higher, while this is reversed in the case of team sports.

  • OFFICIALS DECISION-MAKING PROCESS IN OPEN SKILL SPORTS, A SYSTEMATIC REVIEW
    Megtekintések száma:
    349

    In the ever-accelerating world of sports, decisions are playing a more critical role. The coaches' decisions determine the outcome of the match. The study aimed to review what factors determine the decisions of sports officials in different sports. Today, many former players choose to stay in the sport and continue their activities as coaches. Nonetheless, there is no unified system for determining the experience of coaches. Various factors influence sports officials in their decisions. These can be both external and internal factors. Take the First heuristic leads to more consistent and better decisions. In terms of coaches and referees, the most studied and examined sport is football. Research in other sports appears in minimal numbers.

  • SZÓASSZOCIÁCIÓS VIZSGÁLAT TESTNEVELÉS ÓRÁN A RÖPLABDA SZABÁLYOK ELMÉLETI OKTATÁSÁBAN
    Megtekintések száma:
    486

    A testnevelés tantárgy – a többi tantárgyhoz hasonlóan – sajátos műveltségtartalommal bír és elsődleges célja, hogy a mozgásos cselekvésen keresztül a személyiséget formálja. Ebből a szempontból egy a tantárgyak közül. Ugyanakkor az egyetlen a tantárgyak közül, amely a test, a fizikum fejlesztésével foglalkozik, dea testnevelés és a sport belső értékei alatt, annak csak rá jellemző műveltségtartalmát értjük. „A műveltségtartalom kifejezés gyűjtőfogalom, amely magába foglalja a mozgásos cselekvések rendszerét, valamint a hozzájuk kapcsolódó intellektuális ismereteket” (Rétsági 2011).A testnevelés órán különböző mozgásos cselekvések tanulása, gyakorlása zajlik, melynek jelentősége, hogy a tanulók motoros képességét, fizikai fittségét (MÜLLER et. al. 2013. MÜLLERet.al.2017), mentális egészségét (BORBÉLY-MÜLLER 2008) egyaránt fejleszti. Prevenciót jelenthet nagyon sok deformitás vagy betegség kialakulásában, így az egészség megőrzéséhez, megtartásához is hozzájárul (MOSONYI et.al. 2013., MÜLLER 2015). Az elmúlt években ezt felismerte több multinacionális élelmiszeripari vállalat is (Danone, Nestlé), melyek különböző programokkal támogatják az iskolás gyerekek rendszeres testmozgását (RÁTHONYI-ODOR – RÁTHONYI, 2016). Az iskolai testnevelés csak akkor tekinthető eredményesnek, ha a diákok megszeretik és igénylik a rendszeres testmozgást. Ehhez olyan tartalommal kell megtölteni az iskolai testnevelés foglalkozásait, amely komoly, erőfeszítést igénylő (azaz legyen fejlődést inspiráló kihívás), de ugyanakkor minden tanuló számára biztosítson sikereket és szórakozást. Ez, a sokszor erősen különböző tanulókhoz alkalmazkodó (differenciált) tantárgyi munka a sportszakemberek, a testnevelő tanárok feladata (H. EKLER, 2013). A kutatásban bemutatott új módszerrel egy eddig még nem alkalmazott eljárást mutatunk be.

  • RELATIONSHIP NETWORK CHARACTERISTICS OF SPORTS AND NON-SPORTS YOUNG ADOLESCENTS
    Megtekintések száma:
    181

    From school onwards, children spend more and more time with their peers without direct adult supervision. In peer groups, the emphasis is on shared interests, understanding and trust, rather than joint activities. The biological changes associated with adolescent sexual maturation also lead to changes in social relationships. The topic is particularly topical now, in the wake of the COVID-19 pandemic, when opportunities for face-to- face communication have been significantly reduced, leading in many cases to a transformation of relationships.  

    Playing sport expands the individual's range of experience: he or she is exposed to a new social environment, has the opportunity to form new relationships, and encounters a new set of values and norms. All this shapes their personality, their individuality and has an impact on their whole life. However, many children today do not play sport regularly, partly because of the increased mental workload and demands and the resulting lack of time. In my research, I was looking for answers to the question of how regular sporting activities affect the social relationships of young adolescents. As the data from my research show, regular sporting activity has a beneficial effect on both the extension and the intensity of children's relational networks, especially for those playing team sports.

  • A VEZETŐ-, MENTORTANÁR SZEREPE, ÉS SZEMÉLYES FEJLŐDÉSÉNEK LEHETŐSÉGEI A BIPOLÁRIS MENTORI KAPCSOLATBAN
    Megtekintések száma:
    124

    A mentori munka során gyakran vetődik fel az a kérdés, hogy vajon a hallgató, vagy a gyakornok számára mennyire válik modellé a mentor? Mi lehet az oka annak, hogy egyesek pusztán tevékenységükkel, személyiségük megnyilvánulásával, a teljes iskolán belüli létükkel visszatükrözik azokat az értékeket és mintákat, amelyeket maguk képviselnek és ezáltal a hallgatók követik, tisztelik őket? Hogyan lehet hatékonyabbá tenni a mentori feladatot? Ezen kérdések megválaszolása motivált a kutatás elkészítésére, melynek célja, hogy meghatározzuk a mentortanár szerepét a mentorálási folyamatban, és hogy bemutassuk, melyek a mentor - hallgató kapcsolat sikerességének és hatékonyságának ismérvei. A kutatás kérdéseinek megválaszolásához kérdőíves vizsgálatot végeztünk. A vizsgálatban gyakorlatvezető tanárokat és mentortanárokat kérdeztünk (n=30) meg, akiknek 63%-a nő, 36,7%-a férfi (átlagéletkor 51, minimum: 38, maximum: 65). 66,7%-a már több mint 20 év pedagógus munkakörben eltöltött tapasztalattal rendelkezik. A megkérdezettek 11,9%-a tanít a testnevelés és sport műveltségterületen. Eredményeink azt mutatták, hogy a vezető-, mentor tanárnak meghatározó szerepe van a mentorálási folyamatban és a személyes hatása lényeges tényezője lehet a tanárjelöltek pályán maradásnak. A mentorállás folyamatában az új felé nyitottság, a kölcsönös tisztelet és a kritikus, empatikus mentori viselkedés a legösztönzőbb a bipoláris mentori kapcsolatban. A hallgatói magabiztosságot a szakmai tudásra építő, ösztönző tanári magatartás növeli a leginkább. A mentorokat a saját fejlődésük szempontjából pedig leginkább az együttműködő, pozitív hozzáállású hallgatók inspirálják, de legalább ennyire ösztönzően hat rájuk a hallgató érdeklődése a tanítás és a tanárrá válás iránt. Érdekesség, hogy nem az erőteljes vezetői irányítás, hanem a fejlesztő jellegű, reflektivitást feltételező mentori irányítás, ami megjelenik a tanítások során.