
DOI 10.26521/profuturo/2023/2/14389 

 

KOLTAY ANDRÁS 

 
A cenzúra mint az állami dezinformáció elleni eszköz: 

az orosz–ukrán háború következményei a sajtószabadságra nézve** 
 

Censorship as a Tool Against State Disinformation:  
The Media Freedom Implications of the Russian–Ukrainian War  

 
 
ABSZTRAKT 
Az Oroszországból származó dezinformációs kampányokat sok vita övezte az elmúlt 
években. A dezinformációnak a 2022 februárjában kezdődött orosz–ukrán háborúban is 
kulcsszerepe van. A kérdés folyamatosan napirenden van az utóbbi években az Európai 
Unióban is, így nem meglepő, hogy az EU által Oroszország ellen bevezetett szankciók a 
dezinformáció elleni fellépéssel is kiegészültek. A jelen tanulmány az orosz 
médiaszolgáltatókra irányuló, korábban példátlan tilalmat kívánja ismertetni, beleértve a 
rendelkezés által a véleménynyilvánítás szabadsága szempontjából okozott problémákat is. 
A tanulmány megvizsgálja különösen a határozat és a rendelet rendelkezéseit, amelyek 
megtiltják az érintett orosz médiaorgánumok terjesztését, valamint az uniós jogszabályok 
következményeit, majd a rendelkezéseket kritikai elemzés alá veti a véleménynyilvánítás 
szabadsága szempontjából, végül megvizsgálja az Európai Unió Bíróságának vonatkozó 
ítéleteit. 
 
Kulcsszavak: sajtószabadság, dezinformáció, propaganda, cenzúra, közösségi média 
 
ABSTRACT 
Disinformation campaigns originating from Russia have been frequently debated in recent 
years. Disinformation also plays a major role in the Russian–Ukrainian war that started in 
February 2022. The issue has been on the agenda in the European Union in recent years, so 
it is not surprising that among the many sanctions the EU introduced against Russia, action 
against disinformation was also added. This paper sets out to describe the previously 
unprecedented ban on Russian media service providers, including the problems the 
provision creates for freedom of expression. In particular, it will examine the content of the 
Decision and the Regulation, which prohibited the distribution of the Russian media outlets 
concerned and the consequences of the EU legislation. It will then go on to critically analyse 
the provisions from the perspective of freedom of expression, and finally, the relevant 
judgments of the Court of Justice of the European Union. 
 
Keywords: media freedom, disinformation, propaganda, censorship, social media 
 
 

 
 Dr. Koltay András, egyetemi tanár, Pázmány Péter Katolikus Egyetem, Jog- és Államtudományi Kar, Polgári 
Jogi Tanszék; kutatóprofesszor, Nemzeti Közszolgálati Egyetem, Államtudományi és Nemzetközi Tanulmányok 
Kar, Társadalmi Kommunikáció Tanszék. E-mail: koltay.andras@uni-nke.hu; ORCID: 0000-0002-4991-4343.  
** A tanulmány eredeti címe és megjelenési helye: Censorship as a Tool Against State Disinformation – The 
Freedom of Expression Implications of the Russian–Ukrainian War. Journal of International Media & 
Entertainment Law, 2023-2024/1, 1–53. Jelen cikk az eredeti szöveg rövidített magyar fordításának átdolgozott 
változata. 



 
 

2 
 

Az Oroszországból származó dezinformációs kampányokat sok vita övezte az elmúlt 
években.1 Az orosz kormány számos országban szisztematikus információs manipulációt és 
dezinformációt alkalmaz,2 többek között az Ukrajna elleni támadás operatív eszközeként. A 
Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet egyik jelentése szerint „Oroszország 
Ukrajna elleni háborúja mind nagyságrendjét, mind az online térben történő megosztását 
tekintve figyelemre méltó.”3 A közösségi média pedig megváltoztatja a módot, ahogy a háború 
a nyilvánosság számára megjelenik.4 

Oroszország dezinformációs kampányai szándékosan összezavarják az információs 
környezetet, arra irányulnak, hogy zavart keltsenek, akadályozzák a konszenzus kialakítását, 
támogatást szerezzenek Oroszország céljaihoz, valamint aláássák Ukrajna reakciójának 
legitimitását. Az ilyen erőfeszítések elsősorban az olyan összetett történelmi, társadalmi és 
gazdasági problémákkal küzdő törékeny demokráciákban jelenthetik a legnagyobb kockázatot, 
mint Ukrajna, mindazonáltal az információs tér efféle torzítása minden demokrácia számára 
romboló hatású.5 A dezinformációnak a 2022 februárjában kezdődött orosz–ukrán háborúban 
is kulcsszerepe van. A kérdés folyamatosan napirenden van az utóbbi években az Európai 
Unióban (EU) is, így nem meglepő, hogy az EU által Oroszország ellen bevezetett szankciók a 
dezinformáció elleni fellépéssel is kiegészültek.6 

A jelen tanulmány az orosz médiaszolgáltatókra irányuló, korábban példátlan tilalmat 
kívánja ismertetni, beleértve a rendelkezéssel a véleménynyilvánítás szabadsága szempontjából 
okozott problémákat (1. rész). A tanulmány megvizsgálja különösen a határozat és a rendelet 
azon rendelkezéseit, amelyek megtiltják az érintett orosz médiaorgánumok terjesztését (1.1. 
rész), valamint az uniós jogszabályok következményeit (1.2. rész), majd a rendelkezéseket 
kritikai elemzés alá veti a véleménynyilvánítás szabadsága szempontjából (1.3. rész), végül 
megvizsgálja az Európai Unió Bíróságának (EUB) vonatkozó ítéleteit (1.4. rész). A tanulmány 
ezt követően néhány következtetés levonását kísérli meg (2. pont). 

 
 
1. Az orosz médiaorgánumok uniós szintű betiltásáról szóló határozat és rendelet 
 
A kommunizmus bukása óta most először fordult elő, hogy médiaorgánumokat tiltanak be 

Európában. A tiltás eszköze az Európai Tanács határozata és rendelete volt, azonban a 
tilalomnak a konkrét rendelkezéseken túlmutató, messzemenő következményei is lehetnek. 

 
 
1.1. A határozat és a rendelet, valamint azok jogi háttere 
 

 
1 Lásd például SAKWA, Richard: The Russia Scare: Fake News and Genuine Threat. Routledge, Abingdon, 2022. 
2 Az Egyesült Államok esetében ld. Foreign Threats to the 2020 U.S. Federal Elections. Intelligence Community 
Assessment ICA 2020-00078D. National Intelligence Council, 2021. március 10., 
https://www.dni.gov/files/ODNI/documents/assessments/ICA-declass-16MAR21.pdf; PAUL, Christopher–
MATTHEWS, Miriam: The Russian „Firehose of Falsehood” Propaganda Model: Why It might Work and Options 
to Counter It. Rand, 2016,  
https://www.rand.org/content/dam/rand/pubs/perspectives/PE100/PE198/RAND_PE198.pdf. 
3 Disinformation and Russia’s War of Aggression Against Ukraine: Threats and Governance Responses. OECD, 
2022. november 3., https://www.oecd.org/ukraine-hub/policy-responses/disinformation-and-russia-s-war-of-
aggression-against-ukraine-37186bde, 1. 
4 The invasion of Ukraine is not the first social media war, but it is the most viral. Ukraine is the most wired 
country ever to be invaded. Economist, 2022. április 2., https://www.economist.com/international/the-invasion-of-
ukraine-is-not-the-first-social-media-war-but-it-is-the-most-viral/21808456. 
5 OECD (2022): i. m., 2. 
6 EU Restrictive Measures Against Russia over Ukraine (Since 2014). Európai Tanács (2022), 
https://www.consilium.europa.eu/en/policies/sanctions/restrictive-measures-against-russia-over-ukraine. 



 
 

3 
 

Az Európa Tanács által közzétett áttekintés részletesen bemutatja, hogy mi történt az orosz–
ukrán háború kitörése után a médiaszabályozás terén.7 Ursula von der Leyen, az Európai 
Bizottság elnöke, 2022. február 27-én nyilatkozatot tett közzé, amelyben felvázolta, hogy 
milyen intézkedéseket tervez az ukrajnai orosz invázióra válaszul.8 Az elnök asszony 
bejelentette, hogy az EU betiltja a Russia Today (RT) és a Szputnyik orosz állami tulajdonú 
médiaorgánumokat, valamint azok leányvállalatait. Josep Borrell, az Európai Unió kül- és 
biztonságpolitikai főképviselője ezt megerősítette, és úgy nyilatkozott, hogy az EU „döntő 
lépést tesz az orosz információs manipuláció európai működésének leállítására azzal, hogy 
megtiltja a Russia Today és a Szputnyik sugárzását az Unióban,” valamint „továbbra is aktív 
erőfeszítéseket tesz Ukrajnában és saját országaiban, hogy felvegye a harcot a valóság 
elferdítésére, a zűrzavar és a bizonytalanság elültetésére irányuló orosz kísérletek ellen.” 9 

Az Európai Unió Tanácsa 2022. március 1-jén az Európai Unióról szóló Szerződés (EUSZ) 
29. cikke alapján egy határozatot,10 valamint az Európai Unió Működéséről szóló Szerződés 
(EUMSZ) 215. cikke alapján egy rendeletet fogadott el,11 amelyek értelmében „Tilos a 
gazdasági szereplők számára a XV. mellékletben felsorolt jogi személyek, szervezetek vagy 
szervek által biztosított bármely tartalom sugárzása, illetve a sugárzás lehetővé tétele, 
elősegítése vagy a sugárzáshoz egyéb módon történő hozzájárulás, ideértve a bármely módon, 
így például – akár új, akár előre telepített – kábelen, műholdon, IPTV-n, internetszolgáltatókon, 
internetes videomegosztó platformokon vagy alkalmazásokon keresztül történő átvitelt vagy 
terjesztést.” (1. cikk 1. bek.) 

Az RT-vel és a Szputnyikkal kötött valamennyi műsorszórási engedélyt, felhatalmazást, 
valamint átviteli és terjesztési megállapodást felfüggesztették. Júniusban ezeket az 
intézkedéseket más orosz médiaorgánumokra is kiterjesztették (Rosszija RTR/RTR Planeta, 
Rosszija 24/Russia 24 és TV Centre International). Az Európai Unió Tanácsa 2022. december 
16-án elfogadta a Tanács (KKBP) 2022/2478 határozatát, amely további négy médiaorgánumot 
vett fel az EU-ban betiltott orosz műsorszolgáltatók listájára. 

Az uniós határozat és rendelet preambulumbekezdései szerint „az Oroszországi Föderáció 
a vele szomszédos országok, valamint az Unió és tagállamai destabilizálását célzó 
stratégiájának megerősítése érdekében a média manipulálására és a tények elferdítésére 
irányuló szisztematikus nemzetközi kampányt folytat” (6. preambulumbekezdés). Továbbá az 
„említett propagandatevékenységeket több, az Oroszországi Föderáció vezetésének állandó 
közvetlen vagy közvetett ellenőrzése alatt álló médiaorgánumon keresztül folytatják. Az ilyen 
intézkedések jelentős és közvetlen fenyegetést jelentenek az Unió közrendjére és biztonságára 
nézve” (8. preambulumbekezdés), és „az említett médiaorgánumok lényegesek és 
kulcsfontosságúak az Ukrajnával szembeni agresszió előmozdításában és támogatásában, 
valamint a szomszédos országok destabilizálása céljából.” (9. preambulumbekezdés) 

A fent említett korlátozó intézkedéseket „mindaddig fenn kell tartani, amíg véget nem ér az 
Ukrajnával szembeni agresszió, továbbá amíg az Oroszországi Föderáció és annak kapcsolódó 
médiaorgánumai fel nem hagynak az Unióval és tagállamaival szembeni 

 
7 CABRERA BLÁZQUEZ, Francisco Javier: The Implementation of EU Sanctions Against RT and Sputnik. Strasbourg, 
European Audiovisual Observatory, 2022, https://rm.coe.int/note-rt-sputnik/1680a5dd5d. 
8 Ursula von der Leyen nyilatkozata az ukrajnai orosz invázióra adott további intézkedésekről (2022. február 27.), 
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/statement_22_1441. 
9 Josep Borrell főképviselő sajtónyilatkozata az ukrajnai orosz invázióra adott további intézkedésekről (2022. 
február 27.), https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/STATEMENT_22_1463. 
10 A Tanács (KKBP) 2022/351 határozata (2022. március 1.) az ukrajnai helyzetet destabilizáló orosz intézkedések 
miatt hozott korlátozó intézkedésekről szóló 2014/512/KKBP határozat módosításáról, https://eur-
lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/HTML/?uri=CELEX:32022D0351&from=EN. 
11 A Tanács (EU) 2022/350 rendelete (2022. március 1.) az ukrajnai helyzetet destabilizáló orosz intézkedések 
miatt hozott korlátozó intézkedésekről szóló 833/2014/EU rendelet módosításáról (a továbbiakban: rendelet), 
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/HTML/?uri=CELEX:32022R0350&from=EN. 



 
 

4 
 

propagandatevékenységek folytatásával.” (10. preambulumbekezdés) Ezen intézkedések „nem 
akadályozzák meg, hogy az említett médiaorgánumok és azok munkatársai a 
műsorszolgáltatástól eltérő tevékenységeket folytassanak az Unióban, így például kutatást és 
interjúkészítést.” (11. preambulumbekezdés) A rendelet tisztázza az EU hatáskörét az ilyen 
korlátozó intézkedések meghozatalára, és kifejti, hogy azok „a Szerződés hatálya alá tartoznak, 
ennélfogva – különösen a valamennyi tagállamban történő egységes alkalmazásuk biztosítása 
céljából – a végrehajtásukhoz uniós szintű jogszabály szükséges.” (12. preambulumbekezdés) 

Ezek a szankcionálási szabályok közvetlenül az EUSZ rendelkezéseiből származnak. Az EU 
Tanácsa élt az EUSZ 21. cikk 2. bekezdés c) pontjában, illetve a 29. cikkben (Az unió külső 
tevékenységére vonatkozó általános rendelkezések és a közös kül- és biztonságpolitikára 
vonatkozó különös rendelkezések) foglalt előjogokkal.12 

Az Európai Elektronikus Hírközlési Szabályozók Testülete (BEREC) 2022. március 4-i 
nyilatkozatában megerősítette, hogy az RT és a Szputnyik internetszolgáltatók általi blokkolása 
nem akadályozza a hálózatsemlegességi szabályok érvényesülését (mivel az intézkedés egy 
uniós jogalkotási aktusnak való megfelelést szolgál). A BEREC 2022. március 11-én kiadott 
nyilatkozatában megerősítette, hogy kész technikai segítséget nyújtani a nemzeti szabályozó 
hatóságoknak annak biztosítása érdekében, hogy az internethozzáférés-szolgáltatók 
megfeleljenek az uniós rendeletnek, és kifejtette, hogy a rendelet hatálya kiterjed minden 
domainre és azok aldomainjeire is (pl. www.rt.com, francais.rt.com, sputniknews.com, 
sputniknewslv.com, sputniknews.gr és sputniknews.cn).13 

 
 
1.2. A rendelet következményei  
 
Finnországban a magántulajdonú médiaorgánumok saját hatáskörükben gyors cselekvésre 

szánták el magukat az Ukrajna elleni katonai agresszió kezdetét követően, és felfüggesztették 
az orosz hírcsatornák sugárzását. A nemzeti hatóságok öt országban (Belgiumban, 
Észtországban, Lettországban, Litvániában és Lengyelországban) már röviddel az invázió 
megkezdése után utasítást adtak az orosz médiaorgánumok felfüggesztésére, még azelőtt, hogy 
az Európai Bizottság elnöke bejelentette volna, hogy az egész EU-ban ilyen intézkedést kíván 
bevezetni.14 A nemzeti hatóságok és a magánszereplők összehangolt tevékenységének 
eredményeképpen az egész EU-ban nagyon rövid időn belül felfüggesztették a hozzáférést 
egyes orosz médiaorgánumokhoz. Néhány uniós tagállam jogszabályi változtatásokat is 
bevezetett: Litvániában például a műsorszolgáltatás és a közösségi médiafelületek ellenőrzésére 
is kiterjedő szükségállapotot vezettek be, az EU-n kívüli Moldovában pedig a biztonsági 
szerveket további hatáskörökkel ruházták fel a háborúról szóló tudósítások ellenőrzésére.15 

A rendelet hatálya szélesebb, mint első olvasásra tűnhet. A kissé félreérthető szöveg 
hivatalos értelmezése szerint „az internetes keresőszolgáltatóknak biztosítaniuk kell, hogy i) az 
RT és a Szputnyik internetes oldalaira mutató linkek, valamint ii) az RT és a Szputnyik bármely 
tartalma – köztük rövid szöveges leírások, vizuális elemek és a vonatkozó weboldalakra mutató 
linkek – ne jelenjenek meg az EU-ban található felhasználók részére megjelenített keresési 

 
12 CABRERA BLÁZQUEZ: i. m.  
13 BEREC Supports ISPs in Implementing the EU Sanctions to Block RT and Sputnik. BEREC, 2022. március 
11., https://www.berec.europa.eu/en/news-publications/news-and-newsletters/berec-supports-isps-in-
implementing-the-eu-sanctions-to-block-rt-and-sputnik. 
14 Susi, Mart et al. (szerk.): Governing Information Flows During War: A Comparative Study of Content 
Governance and Media Policy Responses After Russia’s Attack on Ukraine. (2022), https://gdhrnet.eu/wp-
content/uploads/GDHRNet-Working-Paper-42.pdf (https://doi.org/10.21241/ssoar.78580). 4. 
15 Uo., 17. 



 
 

5 
 

eredményekben.”16 Továbbá minden közösségimédia-platformnak „meg kell akadályoznia, 
hogy a felhasználók az RT és a Szputnyik bármilyen tartalmát sugározzák. (...) E rendelkezés 
egyaránt vonatkozik a valószínűleg az RT/Szputnyik által igénybe vett vagy bármely más 
személyhez tartozó fiókokra. Fel kell függeszteni továbbá azokat a közösségimédia-fiókokat is, 
amelyek hivatalosan vagy de facto az RT-hez, a Szputnyikhoz, vagy azok leányvállalataihoz 
tartoznak.”17 

Az illetékes uniós szervek által nyújtott pontosítás szerint mindezek ellenére van némi 
lehetőség arra, hogy a betiltott orgánumok által sugárzott tartalmakat más európai orgánumok 
felhasználják. „Amikor a Russia Today-tól és a Szputnyiktól [és a listára később felvett más 
médiumoktól] eltérő más médiaorgánumok beszámolnak a jelenlegi rendeletről és annak 
következményeiről, akkor többek között közreadhatják a kérdéses tartalmakat, és e tekintetben 
hivatkozhatnak az RT és a Szputnyik egyes híreire, annak érdekében, hogy szemléltessék a két 
érintett orosz médiaorgánum által nyújtott információk jellegét, és ezáltal objektíven és teljes 
körűen tájékoztassák olvasóikat vagy nézőiket.”18 

Az intézkedés alkalmazási köre ezzel példátlanul tágra nyílik, mivel az audiovizuális és a 
közösségi média tartalmainak minden típusára kiterjed, egyúttal eltérést jelent az elektronikus 
kereskedelemről szóló irányelv 15. cikkében foglalt általános nyomon követési tilalomtól is.19  

A nem uniós tagállamok többsége – az Egyesült Királyság kivételével – nem vezetett be 
szankciókat. Az Ofcom brit hírközlési hatóság 27 vizsgálatot indított az RT ellen, míg az 
Egyesült Királyság közszolgálati műsorszolgáltatója (a BBC) leállította az orosz szolgáltatók 
engedélyezését.20 Norvégia és Svájc az uniós tagállamoktól eltérő álláspontot alakított ki. A 
norvég kormány április 26-án bejelentette, hogy a norvég médiahatóság (Medietilsynet) 
ajánlásainak megfelelően nem vezet be szankciókat az RT és a Szputnyik ellen; a médiahatóság 
és a kormány úgy értékelte, hogy a norvég társadalom és közvélemény képes ellenállni az orosz 
állami média manipulációs kísérleteinek.21  

A svájci szövetségi tanács (Bundesrat) szintén úgy döntött, hogy nem korlátozza az RT-hez 
és a Szputnyikhoz való hozzáférést. A szövetségi tanács úgy ítélte meg, hogy a hamis 
információknak a tényekkel való szembeállítása hatékonyabb, mint a közzétételük betiltása.22 
A rendelet hatályba lépése után a holland újságírók szakszervezete peres eljárást 
kezdeményezett a tilalom bevezetése miatt, mivel álláspontja szerint az sérti az európai 
polgárok szabad tájékozódáshoz való jogát.23 Az RT France is pert indított.24 

A rendeletben meghatározott intézkedés hatálya példa nélküli, hiszen nemcsak a televízióra 
és a rádióra, hanem a közösségimédia-platformokra is kiterjed. A rendelet hatályba lépése után 
számos ismert közösségimédia-platform betiltotta az RT és a Szputnyik elérését. Natali 

 
16 Az Európai Tanács levele nem azonosított címzettek részére, 
https://lumendatabase.org/file_uploads/files/5061360/005/061/360/original/6-
9267000032260.pdf?1646430529&access_token=w6YC_Vjutt85UvZMLExMag, 2. 
17 Uo. 
18 Uo., 3. 
19 Az Európai Parlament és a Tanács 2000/31/EK irányelve (2000. június 8.) a belső piacon az információs 
társadalommal összefüggő szolgáltatások, különösen az elektronikus kereskedelem egyes jogi vonatkozásairól 
(Elektronikus kereskedelemről szóló irányelv). 
20 HELBERGER, Natali–SCHULZ, Wolfgang: Understandable, but Still Wrong: How Freedom of Communication 
Suffers in the Zeal for Sanctions. LSE, 2022. június 10., 
https://pure.uva.nl/ws/files/107416984/Understandable_but_still_wrong.pdf. 
21 Chris Dziadul: Switzerland and Norway refuse to ban RT and Sputnik. Broadband TV News, 2022. június 14., 
https://www.broadbandtvnews.com/2022/06/14/switzerland-and-norway-refuse-to-ban-rt-and-sputnik. 
22 Uo. 
23 STERLING, Toby: Dutch Journalists, Rights Group File Lawsuit Challenging EU Ban on RT, Sputnik. Reuters, 
2022. május 2., https://www.reuters.com/business/media-telecom/dutch-journalists-rights-group-file-lawsuit-
challenging-eu-ban-rt-sputnik-2022-05-25. 
24 Az EU Törvényszékének ítéletét lásd e tanulmány 1.4. fejezetében. 



 
 

6 
 

Helberger és Wolfgang Schulz szerint „a Tanács döntését lehet úgy értelmezni, hogy »végre a 
platformok viselik a felelősséget«, azonban egy másik olvasat szerint az nyílt felhívás a 
platformok számára, hogy megkérdőjelezzék a felelősségteljes tartalommoderáció néhány 
kritikus alapelvét, amelyet Európa megpróbált rájuk erőltetni.”25 Mint kiderült, egyetlen 
nagyobb online platform sem emelt kifogást a tiltással kapcsolatban. David Kaye szerint a 
platformok „emberi jogi irányelveik alapján akár meg is kérdőjelezhetnék a tilalmat, ez pedig 
lehetővé tenné számukra iránymutatások kidolgozását arra vonatkozóan, hogy az állami 
hatóságoknak mikor van joguk korlátozni az ellenséges kormányok ellenőrzése alatt álló 
médiaorgánumokhoz való hozzáférést.”26 

A rendelet hatálybalépését követően a legnagyobb közösségimédia-vállalatok enyhítettek az 
Ukrajnában állomásozó orosz katonák elleni fenyegetésekkel kapcsolatos szabályaik 
betartatásán.27 A Meta – egy kiszivárgott belső levél szerint – engedélyezte, hogy az ukrajnai 
invázióval összefüggésben a Facebook és az Instagram felhasználói erőszakra buzdítsanak 
Vlagyimir Putyin orosz és Alekszandr Lukasenko fehérorosz vezetők, valamint az orosz 
katonák ellen (kivéve a hadifoglyokat), feltéve, hogy nem utalnak konkrét, tényleges 
erőszakcselekményre, ami a Meta gyűlöletbeszéd-politikájának korlátozott és ideiglenes 
módosítását jelenti.28 

A Meta hivatalos kommunikációja nem utal kifejezetten erre a szabálymódosítására, 
azonban Nick Clegg, a Meta globális ügyekért felelős elnöke, egy nyilatkozatában feltehetően 
erre a módosításra célzott, amikor azt mondta, hogy „szabályzataink célja, hogy megvédjük az 
embereknek a véleménynyilvánításhoz mint az országuk katonai inváziójára reagáló önvédelem 
kifejezéséhez való jogát. Tény, hogy a jelen helyzetben az általános tartalommoderálási 
szabályok változatlan alkalmazása esetén most kénytelenek lennénk eltávolítani a 
megszállókkal szembeni ellenállásukat és dühüket kifejező ukránok tartalmait, amit pedig 
helyesen tarthatnánk elfogadhatatlannak.”29 

A Twitter is bejelentette, hogy módosította a háborúval kapcsolatos szabályait, bár a 
gyűlöletbeszéddel kapcsolatos általános irányelveit nem.30 

Rendkívül veszélyes fejlemény, hogy a platformok jogosultak alkotmányos garancia vagy 
felügyelet nélkül, tetszésük szerint módosítani a szólásszabadság határait. Tovább növeli a 
véleménynyilvánítás szabadságát fenyegető kockázatokat, hogy a platformok hajlandók a 
tartalommoderálást érintő változtatásokat kevésbé átlátható módon végrehajtani, elkerülve a 
javasolt módosításokról szóló érdemi nyilvános vitát. Kaye szerint „sem az emberi jogi 
irányelvek és kockázatértékelés nyilvános kommunikációja, sem a szabályok átlátható 
elfogadása és betartatása nem része a vállalati gyakorlatnak Ukrajna orosz megszállása óta. 
De még nem késő ezen változtatni.”31 

 
 

 
25 HELBERGER–SCHULZ: i. m. 
26 KAYE, David: Online Propaganda, Censorship and Human Rights in Russia’s War Against Reality. 116 AJIL 
Unbound (2022) 140, https://www.cambridge.org/core/journals/american-journal-of-international-
law/article/online-propaganda-censorship-and-human-rights-in-russias-war-against-
reality/359EF362F588AC8F601FE6C28260AD83 (https://doi.org/10.1017/aju.2022.24). 
27 VENGATTIL, Munsif–CULLIFORD, Elizabeth: Facebook allows war posts urging violence against Russian 
invaders. Reuters, 2022. március 10., https://www.reuters.com/world/europe/exclusive-facebook-instagram-
temporarily-allow-calls-violence-against-russians-2022-03-10. 
28 BROOKING, Emerson T.: Meta Meets the Reality of War. SLATE, 2022. március 17., 
https://slate.com/technology/2022/03/meta-facebook-calls-violence-invading-russians.html. 
29 Meta’s Ongoing Efforts Regarding Russia’s Invasion of Ukraine. Meta, 2022. február 26., 
https://about.fb.com/news/2022/02/metas-ongoing-efforts-regarding-russias-invasion-of-ukraine. 
30 MCSWEENEY, Sinéad: Our Ongoing Approach to the War in Ukraine. Twitter 2022. március 16., 
https://blog.twitter.com/en_us/topics/company/2022/our-ongoing-approach-to-the-war-in-ukraine. 
31 KAYE: i. m. 



 
 

7 
 

1.3. A rendelet szólásszabadság-szempontú elemzése és kritikája  
 
Az európai közvélemény és a politikai szereplők különösebb vita nélkül üdvözölték a 

jogszabályt, azonban a sajtószabadsággal és a médiajoggal foglalkozó szakemberek komoly 
kritikával illették azt. Az EU intézkedése által felvetett jogi problémákat az alábbiakban 
tárgyaljuk. 

 
1.3.1. Az Európai Unió hatáskörei  
 
Ricardo Gutiérrez, az Európai Újságíró Szövetség (European Federation of Journalists) 

főtitkára rámutatott arra, hogy „a médiaszabályozás nem tartozik az Európai Unió hatáskörébe. 
Úgy véljük, hogy az EU-nak nincs joga műsorszórási engedélyeket kiadni vagy visszavonni. Ez 
az államok kizárólagos hatáskörébe tartozik. Liberális demokráciáinkban nem az állam, hanem 
a független szabályozó hatóságok jogosultak rendelkezni az engedélyek kiosztása felett. Az EU 
döntése teljes szakítást jelent ezekkel a demokratikus garanciákkal. A modern történelemben 
először fordul elő, hogy nyugat-európai kormányok konkrét médiaorgánumokat tiltanak be.”32 

Nyilatkozatában emlékeztetett az Emberi Jogok Európai Bíróságának (EJEB) ítélkezési 
gyakorlatára, ami szerint egy médiaorgánum betiltása súlyos cselekmény, amelynek az 
önkényesség elkerülése érdekében szilárd jogi alapokon és objektív elemeken kell alapulnia. 
„A demokráciák feladata, hogy úgy harcoljanak a dezinformáció ellen, hogy mindeközben a 
szólásszabadságot is megőrzik” – mondta Gutiérrez.33 Dirk Voorhoof, az EJEB ítélkezési 
gyakorlatának talán legismertebb kommentátora kiemelte, „az EU nem áll háborúban 
Oroszországgal, Ukrajna pedig nem az EU tagállama.”34 Ennek megfelelően kizárólag igen 
nyomós okok fennállása esetén lehet indokolt az orosz médiaorgánumok uniós betiltása. 

Az audiovizuális médiaszolgáltatásokról (AVMS) szóló uniós irányelv35 a fentieknek 
megfelelően lehetőséget biztosít az audiovizuális médiaszolgáltatások engedélyének 
felfüggesztésére vagy visszavonására a nemzeti médiaszabályozó hatóságokon keresztül, az 
Európai Bizottság felügyelete alatt lefolytatott megfelelő eljárás útján, amennyiben az ilyen 
szolgáltatások által sugárzott műsorok ismételten erőszakra vagy gyűlöletre uszítanak valamely 
csoport vagy annak tagja ellen. (6. cikk) A médiaszabályozás területén az EU-nak nem terjed 
ki a hatásköre arra, hogy a tagállamok számára előírja valamely műsorszolgáltató 
tevékenységének korlátozását. 

A média területének legfontosabb uniós szabályozási eszköze, az AVMS irányelv 
szabályozza az audiovizuális médiára – a hagyományos televíziós műsorszolgáltatásra, a 
lekérhető videószolgáltatásokra és a videómegosztó platformok szolgáltatásaira – vonatkozó 
nemzeti jogszabályok uniós szintű összehangolását. Az AVMS irányelv kizárólag az uniós 
tagállamok közötti vételi és közvetítési szabadságra vonatkozik, és attól függően, hogy melyik 
ország rendelkezik joghatósággal a jogsértő médiaorgánum felett, a médiaorgánum adásaival 
szembeni korlátozó intézkedések elfogadására irányuló eljárás igen nehézkes lehet. A harmadik 
országokból származó és nem valamely uniós tagállam joghatósága alá tartozó audiovizuális 
médiaszolgáltatások tekintetében az AVMS irányelv 54. preambulumbekezdése úgy 
rendelkezik, hogy a tagállamok szabadon meghozhatnak bármilyen, alkalmasnak tartott 

 
32 Fighting disinformation with censorship is a mistake. EFJ, 2022. március 1., 
https://europeanjournalists.org/blog/2022/03/01/fighting-disinformation-with-censorship-is-a-mistake. 
33 Uo. 
34 VOORHOOF, Dirk: EU Silences Russian State Media: A Step in the Wrong Direction. Inforrm, 2022. május 8., 
https://inforrm.org/2022/05/08/eu-silences-russian-state-media-a-step-in-the-wrong-direction-dirk-voorhoof. 
35 Az Európai Parlament és a Tanács 2010/13/EU irányelve (2010. március 10.) a tagállamok audiovizuális 
médiaszolgáltatások nyújtására vonatkozó egyes törvényi, rendeleti vagy közigazgatási rendelkezéseinek 
összehangolásáról (Audiovizuális médiaszolgáltatásokról szóló irányelv). 



 
 

8 
 

intézkedést, feltéve, hogy azok összhangban állnak az uniós jogi előírásokkal és az Unió 
nemzetközi kötelezettségeivel. 

Litvánia és Lettország 2015 óta többször felfüggesztette az RTR Planeta orosz nyelvű 
televíziós csatorna sugárzását. Ezek a határozatok az AVMS irányelv 3. cikk 4. bekezdés a) 
pontjának i. alpontján és 6. cikkén alapultak, amelyek lehetővé teszik a televíziós 
műsorszolgáltatások felfüggesztését, ha azok bizonyos kritériumok szerint gyűlöletkeltésre 
uszítanak. Az Európai Bizottság megerősítette, hogy Litvánia és Lettország helyesen ítélte úgy, 
hogy a más államok megszállására és „megsemmisítésére” felszólító televíziós műsorok 
háborús propagandának minősülnek, és ez megfelelő alapot szolgáltatott az adások 
felfüggesztésére.36 A Baltic Media Alliance ügyében az Európai Unió Törvényszéke 
megállapította, hogy a háborús propaganda formájában, nemzetiségi alapon történő 
gyűlöletkeltés elleni fellépés legitim közpolitikai célnak minősül.37 

A médiaorgánumok engedélyeinek kiadása, amelyet a sokszínűség védelmét célzó 
keretrendszer szabályoz,38 az uniós tagállamok hatáskörébe tartozik, ahogyan rendes 
körülmények között azok visszavonása is. Továbbra is erősen kérdéses, hogy az EUMSZ 215. 
cikkének a harmadik országokkal, természetes és jogi személyekkel, csoportokkal vagy nem 
állami, illetve államisággal nem rendelkező entitásokkal szembeni korlátozó intézkedésekre 
vonatkozó tanácsi határozatokra irányadó rendelkezései érintik-e ezt az általános hatásköri 
rendszert. De még ha létezne is ilyen uniós hatáskör, egyértelmű, hogy az uniós intézményeket 
az ilyen szankciók elfogadásakor továbbra is kötik az alapvető jogok – nevezetesen a 
véleménynyilvánítás szabadsága, a sajtószabadság és a közönség tagjainak szabad 
tájékozódáshoz való joga.39 

Az Article 19 emberi jogi szervezet a közleményében szintén megjegyzi, hogy az EU nem 
áll közvetlen fegyveres konfliktusban Oroszországgal, és úgy érvel, hogy „ahhoz, hogy az 
összes uniós tagállamban indokolt legyen a tiltás, az EU-nak bizonyítania kellene, hogy az RT 
és a Szputnyik műsorai valóban komoly és közvetlen fenyegetést jelentenek a közrendre és a 
biztonságra.” A szervezet rámutat továbbá, hogy „a demokratikus országokban és a 
véleménynyilvánítás szabadságára vonatkozó nemzetközi normák alapján az audiovizuális 
médiumok engedélyeinek felfüggesztéséről vagy visszavonásáról független szabályozó 
hatóságoknak, nem pedig politikai intézményeknek kellene dönteniük.”40 

 
1.3.2. Megilleti-e a médiaszabadság az állami médiát? 
 
Egyes vélekedések szerint az RT rendelettel szembeni fellebbezése ellenére elképzelhető, 

hogy az RT és a Szputnyik nem hivatkozhat az Emberi Jogok Európai Egyezményének (EJEE) 
a véleménynyilvánítás szabadságát védő 10. cikkére, mivel mindkettő az állami szervekhez 
hasonló entitásnak tekinthető. Magánfelek ugyanakkor hivatkozhatnak az információhoz való 

 
36 Decision of Latvia to Suspend Broadcast of the TV Channel „Rossiya RTR” Compatible with EU Law. Európai 
Bizottság, 2021. május 12., https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/news/decision-latvia-suspend-broadcast-tv-
channel-rossiya-rtr-compatible-eu-law. 
37 A C-622/17 sz., Baltic Media Alliance Ltd v. Lietuvos radijo ir televizijos komisija ügyben a Bíróság (Második 
Tanács) 2019. július 4-én hozott ítélete, 
https://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf;jsessionid=76C80A1CD12E5A8E1B570F1C84A05777?text
=&docid=217526&pageIndex=0&doclang=HU&mode=req&dir=&occ=first&part=1&cid=2083809. 
38 Az Európai Unió Alapjogi Chartája, 11. cikk. 
39 BURI, Ilaria–LERENO MONTEIRO GUEDES, Isabel–BALLUFF, Lucas: The European Union’s RT and Sputnik Ban: 
Necessary and Proportionate? DSA Observatory, 2022. április 22., https://dsa-observatory.eu/2022/04/22/the-
european-unions-rt-and-sputnik-ban-necessary-and-proportionate. 
40 Response to the Consultation of the UN Special Rapporteur on Freedom of Expression on Her Report on 
Challenges to Freedom of Opinion and Expression in Times of Conflicts and Disturbances. Article 19, 2022. július 
19., https://www.ohchr.org/sites/default/files/documents/issues/expression/cfis/conflict/2022-10-07/submission-
disinformation-and-freedom-of-expression-during-armed-conflict-UNGA77-cso-article19.pdf. 



 
 

9 
 

hozzáférés őket megillető jogára, és így az EJEE 10. cikkére.41 Az érvelés szerint az RT és a 
Szputnyik nem médiumnak, hanem az orosz kormány meghosszabbított kezének minősülnek, 
és mint ilyenek, nem élvezhetik a szabad véleménynyilvánításhoz való jogot. Megalapozott a 
gyanú, hogy az RT és a Szputnyik az orosz kormány közvetlen ellenőrzése alatt áll, ami azt 
jelenti, hogy mint állami műsorszolgáltatók, kellő szerkesztői autonómia és újságírói 
függetlenség hiányában az EJEB ítélkezési gyakorlata szerint nem tarthatnak igényt a 
véleménynyilvánítás szabadságához való jog védelmére.42 

Ez felvetheti azt a kérdést, hogy egy kormány (vagy bizonyos állami szerv) által befolyásolt, 
finanszírozott és ellenőrzött médiaorgánum egyáltalán hivatkozhat-e a sajtószabadság 
védelmére. Azonban a valamely kormány célját szolgáló, vagy közvetve vagy közvetlenül 
annak ellenőrzése alatt álló médiumokat kizárni a médiaszabadságból épp olyan önkényes és a 
médiaszabadságra nézve káros lépés lenne, mint bárki mást kategorikusan kizárni a jog 
gyakorlásából. Ez a lépés olyan döntést feltételez, amely meghatározza, hogy ki rendelkezik a 
joggal, és ki nem, miközben az emberi jogok egyetemesek és egyenlők. Ha létezne olyan 
bírósági ítéletet, amely azt mondaná ki, hogy „a kormánybarát újságírók nem jogosultak a 
médiaszabadság gyakorlására” – ez ijesztően hangzana, annál is inkább, mert innen már csak 
egy lépés lenne ugyanezt mondania (például egy kormánynak) egy ellenzéki beállítottságú 
újságíróról is. 

A médiaszabadság megkettőzése nemcsak azért értelmetlen, mert a véleménynyilvánítás 
szabadságának korlátairól szóló bírósági ítéletek teljesen más jellegű szempontokat vesznek 
figyelembe, mint a médiának a szimpátiák vagy világnézetek szerinti kategorizálása, hanem 
azért is, mert a szándékolttal ellentétes hatást váltana ki. Amikor Európában a 
médiaszabadságot elválasztják a véleménynyilvánítás szabadságától, akkor ez éppen a 
demokratikus nyilvánosság biztosítása érdekében történik, amely magában foglalja a médiának 
a forrásai védelméhez való jogát, az egyébként jogellenes cselekmények eltűrését egy 
oknyomozás során, vagy hogy független legyen a tulajdonostól és a hirdetőktől. Ezek a jogok 
akkor válnak élővé és szükségessé, ha a média a demokráciát szolgálja. 

Kétségtelen, hogy az érintett orosz médiaszolgáltatók nem a médiaszabadság demokratikus 
normái szerint működnek, de szigorúan véve a média nem köteles megfelelni ezeknek a 
normáknak (még Nyugat-Európában sem). A média általánosságban véve szabadon lehet 
elfogult, pártos, és követhet meghatározott politikai irányvonalat (a médiaszolgáltatások 
szabályozása terén fennálló néhány figyelemre méltó kivételtől, mint például a hírműsorok 
kiegyensúlyozottságától eltekintve). Szabadságuk megtagadása nem indokolható pusztán a 
fenti körülményekkel – ilyen korlátozás alapja csak az általuk közzétett tartalom jogellenessége 
lehet. A véleménynyilvánítás minden formája élvezi a szólásszabadság védelmét, néha még a 
dezinformáció és a propaganda azon formái is, amelyeket a nemzeti jogszabályok nem 
nyilvánítanak jogellenesnek. Okkal lehet amellett érvelni, hogy minden médiumot, még az RT-
t és a Szputnyikot is megilleti a médiaszabadság védelme.  

 
1.3.3. A cenzúra és az előzetes korlátozás problémája 
 
A sajtószabadság fogalmának történeti fejlődése során általánosan elfogadott nézetté vált, 

hogy a vélemények közzétételének folyamatába való előzetes és önkényes beavatkozás 
megengedhetetlen, míg az utólagos felelősségre vonás a jogsértő tartalmak közzétételéért – a 
megfelelő jogi garanciák mellett – elfogadható.43 A lapindítás engedélyhez kötése – és így a 
hivatalos cenzúra gyakorlata – 1694-ben formálisan megszűnt Angliában, William Blackstone 

 
41 BURI–LERENO MONTEIRO GUEDES–BALLUFF: i. m. 
42 Radio France and Others v. France, app. no. 53984/00, 2004. március 30-i ítélet; Österreichischer Rundfunk v. 
Austria, app. no. 35841/02, 2006. december 7-i ítélet; ld. még VOORHOOF: i. m. 
43 GOSZTONYI Gergely: Cenzúra Arisztotelésztől a Facebookig. Budapest, Gondolat, 2022. 



 
 

10 
 

nyomán pedig általánossá vált a nézet, hogy a sajtó szabadsága az előzetes korlátozásoktól való 
mentességet jelenti: „A sajtószabadság valóban nélkülözhetetlen egy szabad államban, de ez 
abban áll, hogy nem vezetnek be előzetes korlátozásokat a kiadványokra, nem pedig abban, 
hogy valaki mentesül a megrovás alól, ha a törvénysértő kéziratot közzéteszi.”44 Az előzetes és 
önkényes beavatkozás tilalma olyannyira a sajtószabadság alapvetésévé vált Európa-szerte, 
hogy az egyes állami alkotmányok és törvények már csak elvétve rögzítik külön.45 

Az EJEB azonban elvben nem zárja ki az előzetes korlátozó intézkedések alkalmazását. Ez 
világosan kitűnik a Bíróság korábbi ítélkezési gyakorlatából,46 és a Bíróság ezt kifejezetten ki 
is mondta a Sunday Times kontra Egyesült Királyság (No. 2)47 és az Observer és Guardian 
kontra Egyesült Királyság ügyekben hozott ítéletekben.48 Annak érdekében azonban, hogy a 
korlátozás ne sértse az EJEE 10. cikkében biztosított szólás- és sajtószabadságot, a Bíróságnak 
a legnagyobb körültekintéssel kell megvizsgálnia az ilyen eseteket. 

A rendelet nem foglalkozik érdemben a cenzúra tilalmának kérdésével, de a konkrét 
körülményeket és a tiltandó tartalmakat figyelembe véve magától értetődőnek tekinti, hogy az 
előzetes és általános korlátozás – amely értelemszerűen az érintett médiaszolgáltatók minden 
tartalmára kiterjed, nem csak a közéleti tájékoztatást végzőkre – a jelen esetben megengedhető. 
Ez azonban csak abban az esetben tekinthető összeegyeztethetőnek a médiaszabadság európai 
megközelítésével, ha a korlátozás egyéb általános indokai (különösen a szükségesség és az 
arányosság) megalapozottak. 

 
1.3.4. A tilalom jogszerű célja 
 
Az európai és a nemzetközi jog nem tiltja a dezinformációt önmagában. Amennyiben a 

dezinformáció tiltott gyűlöletbeszédnek minősül, az egyes államok a Polgári és Politikai Jogok 
Nemzetközi Egyezségokmányának 20. cikke és az EJEB ítélkezési gyakorlata alapján kötelesek 
lehetnek azt betiltani.49 Bár az egyes államoknak nem feladata küzdeni a dezinformáció ellen, 
a véleménynyilvánítás szabadságára vonatkozó nemzetközi szabályok és doktrínák lehetővé 
teszik a dezinformáció korlátozását, ha teljesülnek az Egyezségokmány 19. cikk 3. bekezdése, 
illetve az EJEE 10. cikk 2. bekezdése szerinti tesztben foglalt feltételek a jogszerűség, a 
legitimitás, a szükségesség és az arányosság tekintetében. Az EJEB először azt vizsgálja, hogy 
a vitatott állami döntés érintette-e a kérelemben megjelölt alapvető jogot. Ha megállapítja, hogy 
korlátozták a szólásszabadságot, akkor megvizsgálja a korlátozás megfelelőségét: annak a jogi 
szabályozás által előírtnak kell lennie, azaz előre meghatározott, megismerhető, világos 
tartalmú jogi normán kell alapulnia. Emellett a korlátozásnak szükségesnek kell lennie a 
demokratikus társadalomban. A szükségesség – amelyben implicite benne foglaltatik az 
arányosság követelménye is – mindig valamely, a 10. cikk 2. bekezdésében meghatározott 
érdek védelmére tekintettel vizsgálandó. Akkor szükséges a korlátozás – és ez már nem a 

 
44 BLACKSTONE, William: A köznyugalom elleni vétségek. Ford. Reményi Édua. In Reményi Édua–Koltay András 
(szerk.): A szólásszabadság káprázata. A szólásszabadság brit, amerikai és francia klasszikusainak 
szöveggyűteménye. Budapest, Wolters Kluwer, 2017, 151., 154–155.  
45 Példák a cenzúra alkotmányban rögzített tilalmára: német alkotmány, 5. cikk; görög alkotmány, 14. cikk; holland 
alkotmány, 7. cikk; luxemburgi alkotmány, 24. cikk. 
46 The Sunday Times v. the United Kingdom, app. no. 6538/74, 1980. november 6-i ítélet; Markt Intern Verlag and 
Klaus Beerman v. Germany, app. no. 3/1988/147/201, 1989. november 20-i ítélet. 
47 The Sunday Times v. the United Kingdom (No. 2), app. no. 13166/87, 1991. november 26-i ítélet. 
48 The Observer and The Guardian v. the United Kingdom, app. no. 13585/88, 1991. november 26-i ítélet. 
49 Ld. Jersild v. Denmark (app. no. 15890/89, 1994. szeptember 23-i ítélet) és a számos többi azt követő  EJEB-
határozatot. 



 
 

11 
 

szövegből, hanem a bíróság gyakorlatából olvasható ki –, ha valamely nyomós társadalmi érdek 
indokolja.50 

Valamely információ puszta valótlansága vagy félrevezető jellege önmagában nem elégíti 
ki a teszt követelményeit.51 A dezinformáció korlátozásának összefüggésben kell állnia az 
Egyezségokmány 19. cikk 3. bekezdése vagy 20. cikke, illetve az EJEE 10. cikk 2. bekezdése 
szerinti valamelyik konkrét jogszerű céllal. 

A dezinformációhoz hasonlóan önmagában az „állami propaganda” sem tiltott a nemzetközi 
jog szerint. Sőt, valójában a propaganda legtöbb formája a véleménynyilvánítás szabadságának 
védelmet élvezi. Például „a fegyveres támadás áldozatává váló állam esetében a propaganda 
az önvédelem legitim aktusának tekinthető, mivel a hazai lakosságon belül fenntarthatja az 
egységet, a lojalitást és a bizalmat, és növelheti a többi állam támogatását. Azonban nem 
minden propaganda megengedett a nemzetközi jog alapján – fegyveres konfliktusokkal 
összefüggésben korlátozható, (...) de csak szűk körben, konkrét esetekben.”52 

A nemzetközi emberi jogi normák – néhány ritka és nem rendszerszintű korlátozástól 
eltekintve – általában megengedik a propagandatevékenységet. „Különösen megengedett az 
úgynevezett hadi cselnek minősülő műveletek végzése, amelyek célja az ellenfél félrevezetése 
vagy az ellenséges erők meggondolatlan cselekvésre késztetése.” Megengedettek továbbá „az 
ellenséges hadviselő fél polgári lakossága elleni közvetlen propagandaműveletek.”53 Az 
Egyezségokmány 20. cikk 1. bekezdése azonban kifejezetten rögzíti, hogy „[m]inden háborús 
propagandát törvényben kell megtiltani.” A tilalom a propaganda minden olyan formájára 
kiterjed, amely az Egyesült Nemzetek Szervezete Alapokmányával ellentétes agresszióval vagy 
a béke megsértésével fenyeget, vagy azt eredményezi. Voorhoof álláspontja szerint „az EU 
érvelése, miszerint az RT és a Szputnyik „jelentős és közvetlen fenyegetést” jelentenek az Unió 
közrendjére és biztonságára nézve, (…) igazolhatja a kormányzati beavatkozást. A jogalap 
azonban homályos, és az eljárási garanciák hiánya miatt fennáll az önkényes alkalmazás valós 
veszélye. A közrendre és a biztonságra való hivatkozás továbbá nem igazán meggyőző, mivel 
az RT és a Szputnyik adásait a legtöbb uniós tagállamban csak korlátozott mértékben és 
korlátozott hatással sugározzák. Semmi nem utal arra, hogy az RT és a Szputnyik műsorai 
valóban olyan komoly és közvetlen veszélyt jelentenének a közrendre és a biztonságra, ami 
indokolná a betiltást valamennyi uniós tagállamban.”54 

A határozat és a rendelet preambulumbekezdései két indokot jelölnek meg a tilalom alapjául: 
a dezinformációt és a propagandát.55 A tilalom által védendő alanyok az EU polgárai és 
nyilvánossága.56 Ahogy Igor Popović megjegyzi, „ezek az okok önmagukban nem tartozhatnak 
a Polgári és Politikai Jogok Nemzetközi Egyezségokmánya vagy az EJEE által előírt, a szólás 
korlátozására legitimnek tekintett célok közé; pusztán az a tény, hogy a szólás objektíve hamis, 
nem elegendő annak korlátozásához. A két orosz médiaorgánum által terjesztett valótlanságok 
terjesztése azonban – konkrét károkat okozva – a legitim célok valamelyike, például a közrend 
vagy a nemzetbiztonság alá tartozhat (a közrendet veszélyeztető álhírek terjesztése).”57 

Az Európai Unió Alapjogi Chartája 52. cikk 1. bekezdése szerint a beavatkozásnak „az Unió 
által elismert általános érdekű célkitűzéseket” kell szolgálnia. Ennek megfelelően a 
dezinformációra és a propagandára irányuló korlátozás összhangban állhat az Alapjogi 

 
50 Handyside v. the United Kingdom (app. no. 5493/72, 1976. december 7-i ítélet), 48. bek.; Sunday Times v. the 
United Kingdom (app. no. 6538/74, 1979. április 26-ai ítélet), 59. bek. 
51 Article 19: i. m. 
52 Uo. 
53 Uo. 
54 VOORHOOF, i. m. 
55 Rendelet, 3–10. preambulumbekezdések; határozat, 4–6. és 10. preambulumbekezdések. 
56 Rendelet, 6. és 7. preambulumbekezdések. 
57 POPOVIĆ, Igor: The EU Ban of RT and Sputnik: Concerns Regarding Freedom of Expression. EJIL: Talk!, 2022. 
március 30., https://www.ejiltalk.org/the-eu-ban-of-rt-and-sputnik-concerns-regarding-freedom-of-expression. 



 
 

12 
 

Chartával.58 Björnstjern Baade szerint azonban az EU-nak nem volna szabad a dezinformáció 
vagy a propaganda tiltására mint legitim célra hivatkozni, mivel ezek védett megnyilvánulások 
lehetnek. Alternatív cél a háborús propaganda leállítása lehetne59 – a háborús propaganda 
tilalmát az Egyezségokmány 20. cikke írja elő. Mivel az EU valamennyi tagállama ratifikálta 
az Egyezségokmányt, ez a tilalom az uniós jog általánosan elfogadott alapelvének is tekinthető.  

Baade szerint az RT és a Szputnyik elleni tiltás indokolása a jelen helyzetben nem 
támaszkodhat kizárólag a tartalom propaganda-jellegére vagy a benne foglalt 
dezinformációra.60 A propagandát a fent írottak szerint – bizonyos kivételektől eltekintve – 
általában védi a véleménynyilvánítás szabadsága. 

Megváltozott a helyzet, amikor Oroszország háborút indított Ukrajna ellen, és az RT és a 
Szputnyik elkezdett nyíltan háborús propagandát terjeszteni. Az EU az Egyezségokmány 
alapján és az európai emberi jogi eszközökkel összhangban jogszerűen betilthatná a háborús 
propagandát. Úgy tűnik azonban, hogy „a médiaorgánumok által terjesztett tartalmak és a 
háborús propaganda közötti kapcsolat meglehetősen laza, illetve közvetett. Az említett 
médiaorgánumok (legalábbis az RT) pusztán azáltal, hogy félrevezető tartalmakat közölnek, 
nem támogatják egyértelműen a háborút; nyelvezetük finom és célzatos. Ugyanakkor az orosz 
csatornák által tett hamis nyilatkozatok kielégíthetik a háborús propaganda definícióját, de 
csak akkor, ha ezek a nyilatkozatok a jogellenes háborúra uszítanak vagy arra bátorítanak. 
Nem biztos, hogy a félrevezető tartalom önmagában eléri a háborús propaganda küszöbét.”61 

Popović a „háborús propaganda” és az emberi jogok nemzetközi joga terén is elismert vezető 
szaktekintélyekre is hivatkozik, köztük például Michael Kearneyre is, akinek álláspontja szerint 
az „álhírterjesztés” háborús propagandának való minősítése „a véleménynyilvánítás 
szabadsága indokolatlan és elnyomó korlátozásának” tűnik.62 Tehát – ahogy Andrei Richter 
megjegyzi – csak a „közvetlen háborús uszítás” minősül háborús propagandának.63 A teljes 
tilalom elrendeléséhez azt kellene bizonyítani, hogy az adott tartalom rendszeresen vagy 
visszatérően megjelenik az érintett szolgáltatók tartalmai között. 

 
1.3.5. A tilalom szükségessége 
 
A véleménynyilvánítás szabadságának korlátozása esetén egyértelmű és közvetlen 

kapcsolatot kell kimutatni a véleménynyilvánítás és a szóban forgó veszély (jelen esetben a 
háborús propaganda) között, valamint azt, hogy a korlátozás szükséges valamely jogszerű cél 
elérése érdekében.64 A tilalom elemzése azonban rávilágít arra, hogy csak korlátozott 
mennyiségű adat áll rendelkezésre az RT és a Szputnyik tényleges hatóköréről, valamint arra, 
hogy a különböző tagállamokban nem egységes az általuk okozott tényleges veszély.65 

 
58 Uo. 
59 BAADE, Björnstjern: Don’t Call a Spade a Shovel: Crucial Subtleties in the Definition of Fake News and 
Disinformation. Verfassungsblog, 2020. április 14., https://verfassungsblog.de/dont-call-a-spade-a-shovel. 
60 BAADE, Björnstjern: The EU’s „Ban” of RT and Sputnik: A Lawful Measure Against Propaganda for War. 
Verfassungsblog, 2022. március 8., https://verfassungsblog.de/the-eus-ban-of-rt-and-sputnik. 
61 POPOVIĆ: i. m. 
62 KEARNEY, Michael: The Prohibition of Propaganda for War in the International Covenant on Civil and Political 
Rights. Netherlands Quarterly of Human Rights 2005/4, 551–570. (DOI: 10.1177/016934410502300402), 
különösen 568–569. 
63 RICHTER, Andrei: The Relationship between Freedom of Expression and the Ban on Propaganda for War. In 
Wolfgang Benedek et al. (szerk.): European Yearbook on Human Rights 15. Cambridge, Intersentia, 2015, 489–
503. 
64 Lásd a Polgári és Politikai Jogok Nemzetközi Egyezségokmányát és az Emberi Jogok és Alapvető Szabadságok 
Védelméről szóló Egyezményt. 
65 EU Sanctions on Russian Broadcasters. Global Network Initiative, 2022. augusztus 3., 
https://globalnetworkinitiative.org/eu-sanctions-russia-ukraine-foe. 



 
 

13 
 

A tilalom szükségességét elméletileg indokolhatja annak ideiglenes jellege (hat hónapos 
időszak, amely meghosszabbítható, ahogy ez 2022 augusztusában már meg is történt). A 
rendelet szerint az „intézkedéseket mindaddig fenn kell tartani, amíg véget nem ér az 
Ukrajnával szembeni agresszió, továbbá amíg az Oroszországi Föderáció és annak kapcsolódó 
médiaorgánumai fel nem hagynak az Unióval és tagállamaival szembeni 
propagandatevékenységek folytatásával.”66 Így még ha az agresszió véget ér is, a tilalom az EU 
és tagállamai elleni propaganda megszűnéséig hatályban marad. Popović szerint „minden jel 
arra mutat, hogy a szankciók nem pusztán a háborúról szólnak, hanem az általános 
propagandáról és dezinformációról is, ezzel gyengítve az érvet, miszerint a háborús 
propaganda betiltása jogszerű célként szolgál.”67 

 
1.3.6. A tilalom arányossága 
 
Az Egyezségokmány 19. cikk 3. bekezdése szerint a szólásszabadság korlátozásának 

„megfelelőnek kell lennie a védelmi funkciója eléréséhez; a legkevésbé beavatkozó eszköznek 
kell lennie azok közül, amelyekkel a védelmi funkciót el lehet érni; arányosnak kell lennie a 
védendő érdekkel.”68 Az arányosság szintén lényeges követelmény az emberi jogoknak az 
EJEE rendelkezései szerinti korlátozása esetén az.69 Az EJEB állandó ítélkezési gyakorlata 
szerint a hírszolgáltató csatornák, weboldalak vagy internetes platformok konkrét tartalmak 
miatt történő teljes betiltása vagy blokkolása sérti az EJEE 10. cikkét.70 A szóban forgó tilalom 
ennek nyilvánvalóan ellentmondva jelentős mennyiségű olyan tartalom továbbítását korlátozza, 
amely nem kapcsolódik az ukrajnai háborúhoz. Az illetékes hatóságok mérlegelhették volna, 
hogy „nem állnak-e rendelkezésre kevésbé beavatkozó eszközök a jogszerűen korlátozható 
tartalmak kezelésére, ezáltal minimálisra csökkentve az egyébként érintett, de a tiltott 
tartalmakhoz nem kapcsolódó véleménynyilvánítás mennyiségét.”71 

A véleménynyilvánítás szabadságába való jogszerű beavatkozás általában csak valamely 
meghatározott típusú véleménynyilvánításra irányul, például a gyűlöletbeszédre, a terrorizmus 
támogatására vagy az erőszakra való felbujtásra. Popović szerint „lehet azzal érvelni, hogy az 
RT és a Szputnyik visszaeső törvényszegők, hiszen az Unió már korábban is »szankciókkal 
sújtotta az RT vezetőségét«, és » logikus, hogy az e szervezetek által az EU-n belül folytatott 
tevékenységeket is célba kell venni« ([fogalmazott] Borell). Tanúi voltunk annak is, hogy a 
tagállamokban pénzbírságokat és szankciókat szabtak ki az RT ellen. Ez az érv helytálló, de 
számos gyenge pontja van, (…) ráadásul egyes újságírók vagy szerkesztők szankcionálása (...) 
nem ugyanaz, mint az egész médiaorgánum betiltása, hiszen ez utóbbinak szélesebb körű és 
mélyebb hatása van.”72 

Voorhoof összefoglaló megállapítása szerint „az RT és a Szputnyik elleni uniós tilalom 
többé-kevésbé elhamarkodottnak tűnik, és az EJEE 10. cikke által védett »országhatárokra 
tekintet nélküli« véleményalkotás és az információk megismerésének szabadságába való EU 
általi önkényes és különösen aránytalan beavatkozásnak tekinthető, egyúttal sérti az EU 
Alapjogi Chartájának 11. cikke által garantált médiaszabadságot.”73  

 
66 Rendelet, 10. preambulumbekezdés. 
67 POPOVIĆ: i. m. 
68 Emberi Jogi Bizottság, 34. sz. általános megjegyzés, CCPR/C/GC/34, 2011. szeptember 12., 34. bek. 
69 Lásd például VILLIGER, Mark E.: Handbook on the European Convention on Human Rights. Leiden, Brill, 2023. 
514–515. 
70 Ahmet Yıldırım v. Turkey, app. no. 3111/10, 2012. december 18-i ítélet; Cengiz and Others v. Turkey, app. no. 
48226/10 és 14027/11, 2015. december 1-jei ítélet; OOO Flavus and Others v. Russia, app. no. 12468/15, 23489/15 
és 19074/16, 2020. június 23-i ítélet. 
71 Global Network Initiative i. m. 
72 POPOVIĆ: i. m. 
73 VOORHOOF: i. m. 



 
 

14 
 

 
1.3.7. A paternalizmus veszélye 
 
Nem egyértelmű, hogy a szankciók hatásosak voltak-e a háborús propaganda fenyegetése 

ellen. A legújabb kutatások rávilágítanak arra, hogy az RT tartalmai továbbra is hozzáférhetők 
maradtak Európában, bár némileg diffúz és homályos formában.74 A szabályok kijátszásának 
lehetősége önmagában természetesen nem teszi indokolatlanná az intézkedést, hiszen a tilalom 
sikeresen érvényesíthető a médiaszolgáltatókon (kábel- és műholdas társaságok) és az 
internetszolgáltatókon keresztül is, még ha nem is teljes körűen. A szóban forgó tilalom egyfajta 
paternalista intézkedésnek tekinthető. A korlátozás bevezetésével az EU úgy döntött, hogy az 
európaiak ne láthassák az orosz propagandagépezet termékeit. „A tilalom megakadályozza az 
információkhoz való hozzáférést az EU-ban élő személyek – köztük újságírók és kutatók – 
számára, akik így nem tudnak első kézből tájékozódni az orosz propaganda által alkalmazott 
narratívákról, és nem képesek tudósítani azokról.”75 Ez egyúttal megnehezíti a 
propagandabeszéddel való vitába szállást és az egyéb reakciókat is. Svájc az EU-tól eltérő utat 
választott, azzal érvelve, hogy „még ha ezek a csatornák az orosz propaganda és 
félretájékoztatás eszközei is, meggyőződésünk, hogy a pontatlan és káros állítások elleni 
küzdelemben hatékonyabb eszköz a szembenézés, mint a betiltás.”76 

 
1.3.8. Veszélyes precedens 
 
Egyes vélemények szerint fennáll a veszélye annak, hogy a szóban forgó tilalmat más 

kormányok a független médiumokhoz való hozzáférés korlátozásának igazolására fogják majd 
felhasználni.77 A korlátozások az EU-n belül is mintát teremthetnek, amelyet a jövőben akár 
kevésbé kényszerítő körülmények között is alkalmazni lehet.78 „A jövőben – esetleg kevéssé 
nyilvánvalóan szükséges helyzetben is – a véleménynyilvánítás szabadságát akár a hatalmukkal 
való visszaélés útján is korlátozni képes államokkal kapcsolatos elvont aggályokkal szemben 
olyan kijelentések állnak, amelyek szerint a véleménynyilvánítás szabadságát egyszerűen azért 
nem fogják komolyabb fenyegetések érni, mert a legtöbb állam eddig sem élt vissza a 
hatalmával, jóllehet arra képes lett volna.”79 

A tilalom Oroszország részéről is ellenreakciót válthat ki, és ennek már láthatók is a jelei. 
Oroszország márciusban megszüntette a hozzáférést néhány nyugati médiaorgánumhoz 
(például a BBC-hez és a Deutsche Welléhez), amelyeket azzal vádolt, hogy „hamis 
információkat” és „oroszellenes” nézeteket terjesztenek az ukrajnai háborúval kapcsolatban. 
Miután a Törvényszék helybenhagyta az RT és a Szputnyik uniós betiltását,80 a Kreml szóvivője 
úgy reagált, hogy „természetesen mi is hasonló nyomásgyakorló intézkedéseket fogunk hozni 
az országunkban működő nyugati médiumokkal szemben,” és ezeket az intézkedéseket valóban 
meg is hozták. A szóvivő hozzátette továbbá, hogy „az európaiak lábbal tiporják a saját 
eszméiket.”81 

 
74 Global Network Initiative i. m. 
75 Article 19: i. m. 
76 Switzerland Expands Sanctions Against Russia but Decides Not to Censor Russian Media. Infobae, 2022. 
március 25., https://www.infobae.com/en/2022/03/25/switzerland-expands-sanctions-against-russia-but-decides-
not-to-censor-russian-media. 
77 Global Network Initiative i. m.; The Fundamental Rights Consequences of the EU Media Ban. EDRi, 2022. 
április 1., https://edri.org/our-work/edri-statement-the-fundamental-rights-consequences-of-the-eu-media-ban. 
78 SUSI i. m., 27. 
79 Uo., 28–29. 
80 Lásd alább az 1.4. alpontot. 
81 MCHANGAMA, Jacob: In A War of Ideas, Banning Russian Propaganda Does More Harm than Good. Time, 
2022. augusztus 12., https://time.com/6205645/russian-propaganda-censorship-history. 



 
 

15 
 

 
1.4. Az Európai Unió Törvényszéke által hozott ítéletek 
 
Az RT fellebbezését követően az Európai Unió Törvényszéke, mint az Európai Unió 

Bíróságának elsőfokú bírósága is megvizsgálta a tilalmat. A Törvényszék már ezt megelőzően 
is hozott egy határozatot egy hasonló ügyben, amely egy orosz hírügynökség vezetőjére 
vonatkozott, akit személyesen szankcionált a dezinformáció terjesztésében játszott szerepe 
miatt. 

 
1.4.1. A Kiszelev ügy 
 
Mielőtt rátérnénk a Törvényszék RT France ügyben hozott határozatának elemzésére, 

érdemes megvizsgálni a Törvényszéknek a Kiszelev kontra az Európai Unió Tanácsa ügyben 
hozott ítéletét Dmitrij Konsztantyinovics Kiszelevvel,82 a Rosszija Szevodnya (RS) orosz 
szövetségi állami hírügynökség vezetőjével szembeni szankciókkal kapcsolatban. Kiszelev 
2014-ben felkerült a korlátozó intézkedések hatálya alá tartozó személyek listájára, mivel 2014 
óta az orosz erők ukrajnai bevetését támogató kormányzati propaganda egyik központi 
szereplője volt.  

A felperes azt kérelmezte, hogy az Európai Unió Bírósága semmisítse meg az ellene hozott 
intézkedéseket, mivel azok sértik a szabad véleménynyilvánításhoz fűződő, az Alapjogi Charta 
11. cikkében és az EJEE 10. cikkében biztosított jogát. Kiszelev szerint a véleménynyilvánítás 
szabadságának korlátairól jogszabályban kell rendelkezni, figyelembe véve a jogbiztonság 
elvét, és a korlátozásoknak általános érdekű célt kell szolgálniuk, e célhoz mérten szükségesnek 
és arányosnak kell lenniük, ugyanakkor e szabadság lényegét nem csorbíthatják és az újságírói 
tevékenységet sem akadályozhatják jelentősen. Álláspontja szerint emellett a nemzetbiztonság 
és a gyűlöletbeszéd fogalmát is megszorítóan kell értelmezni. 

A Bíróság elutasította a felperes keresetét. A Bíróság indokolása szerint az, hogy „a Tanács 
korlátozó intézkedéseket fogadott el a felperessel szemben az orosz kormány Ukrajnát 
destabilizáló tevékenységét és politikáját támogató propagandája miatt, nem tekinthető az ő 
véleménynyilvánítási szabadsága aránytalan korlátozásának.”83 Egyébiránt pedig „a Tanács 
nem tudna az orosz kormányra nyomást gyakorló politikát folytatni, ha nemcsak azokkal a 
személyekkel szemben alkalmazna korlátozásokat, akik felelősek e kormány Ukrajnával 
szembeni intézkedéseiért és politikáiért, vagy akik ezeket az intézkedéseket vagy politikákat 
végrehajtják, hanem azokkal szemben is, akik aktív támogatást nyújtanak e személyeknek.”84 

A Bíróság szerint a felperest korlátozó intézkedésekkel kapcsolatban valóban meg kell 
vizsgálni, hogy azok nem tántorítják-e el az orosz újságírókat attól, hogy szabadon kifejtsék 
véleményüket a közérdekű politikai kérdésekről (116. bek.), azonban ez a dermesztő hatás nem 
alakulhatott ki, mivel a felperes különleges, sőt sajátos helyzetben van, „nevezetesen az orosz 
kormány Ukrajnát destabilizáló intézkedései és politikái javára az RS elnökeként 
rendelkezésére álló eszközök és hatalom felhasználásával folytat propagandát, ezt a posztot 
pedig egyenesen Putyin elnök rendelete alapján kapta.”85 Más újságíró nem szerepelt a szóban 
forgó listán (119. bek.). Következésképpen a véleménynyilvánítás szabadságának korlátozása 
szükséges volt, és nem aránytalan (120. bek.). 

 

 
82 A T-262/15. sz., Dmitrij Konsztantyinovics Kiszelev kontra az Európai Unió Tanácsa ügyben a Törvényszék 
(Kilencedik Tanács) 2017. június 15-én hozott ítélete, https://eur-lex.europa.eu/legal-
content/HU/TXT/HTML/?uri=CELEX:62015TJ0262&from=EN. 
83 Uo., 112. bek. (a fordításon módosítottam – KA). 
84 Uo., 113. bek. (a fordításon módosítottam – KA). 
85 Uo., 117. bek. (a fordításon módosítottam – KA). 



 
 

16 
 

1.4.2. Az RT France ügy 
 
A rendelet nem magánszemélyekre, hanem médiaorgánumokra (jogi személyekre) 

vonatkozik, és hatálya sokkal szélesebb körben érinti a véleménynyilvánítás szabadságát, mint 
Kiszelev esetében. Az ilyen típusú jogszabályok az egész EU-ban közvetlenül alkalmazandók, 
és az EUB valamint a Törvényszék bírósági felülvizsgálatának tárgyát képezik. Ennek 
megfelelően – ahogyan azt korábban említettük – az RT France a tilalom hatálybalépése után 
azonnal jogi eljárást kezdeményezett az EU Tanácsával, valamint az uniós határozattal és 
rendelettel szemben – azonban a Bíróság határozatában elutasította az RT France keresetét.86 

Az ítélet szerint a műsorszolgáltatás ideiglenes betiltása az Alapjogi Charta 11. cikk 1. 
bekezdése értelmében a felperes szabad véleménynyilvánításhoz fűződő jogának gyakorlásába 
való beavatkozásnak minősül (143. bek.). Négy feltételnek kell teljesülnie ahhoz, hogy a 
véleménynyilvánítás szabadságának megsértése összeegyeztethető legyen az uniós joggal. 
Először: a szóban forgó korlátozásnak „jogszabályban előírtnak” kell lennie, abban az 
értelemben, hogy a természetes vagy jogi személy véleménynyilvánítási szabadságát korlátozó 
intézkedést meghozó uniós intézménynek rendelkeznie kell az ehhez szükséges jogalappal. 
Másodszor: a szóban forgó korlátozásnak tiszteletben kell tartania a véleménynyilvánítás 
szabadságának lényeges tartalmát. Harmadszor: a korlátozásnak ténylegesen az Unió által 
elismert közérdekű célt kell szolgálnia. Negyedszer: a kérdéses korlátozásnak arányosnak kell 
lennie (145. bek.). 

A Bíróság szerint, tekintettel a média, különösen az audiovizuális média jelentőségére a mai 
társadalomban, előre látható volt, hogy az agressziót támogató propaganda sugárzásának 
betiltásából álló korlátozó intézkedések célpontjává válhat a teljes egészében az orosz állami 
költségvetésből finanszírozott, az Ukrajna elleni katonai fellépést televíziós és internetes 
adásokkal támogató médiaszervezet tevékenysége (151. bek.). A Bíróság megerősítette, hogy 
teljesült az a feltétel, hogy a véleménynyilvánítás szabadságát csak a jogszabályban 
meghatározott módon lehet korlátozni (152. bek.). A szóban forgó korlátozó intézkedések 
továbbá ideiglenes jellegűek és visszafordíthatók, mivel a módosított 2014/512 sz. határozat 9. 
cikkéből következik, hogy e határozat 2022. július 31-ig alkalmazandó, és folyamatos 
felülvizsgálat tárgyát képezi (154. bek.). 

A megtámadott intézkedések nem akadályoznak az információszabadsággal és a 
véleménynyilvánítás szabadságával kapcsolatos minden tevékenységet. A felperes ellen 
foganatosított ideiglenes műsorszolgáltatási tilalom nem gátolja meg, hogy az az EU-ban a 
műsorszolgáltatáson kívüli más tevékenységet folytasson, például kutatást végezzen és interjút 
készítsen. A Tanáccsal egyetértésben tehát megállapítható, hogy a felperes és annak újságírói 
továbbra is jogosultak a tájékoztatás és a véleménynyilvánítás szabadságával kapcsolatos 
bizonyos tevékenységek végzésére, és hogy az említett tilalom elvben nem akadályozza a 
felperest abban, hogy más, potenciálisan jövedelemszerző tevékenységet folytasson (156. bek.). 

A megtámadott jogi aktusok nem tiltják meg a felperesnek, hogy tartalmait az EU-n kívül 
sugározza, így az intézkedések nem sértik a felperes szabad véleménynyilvánításhoz fűződő 
jogának gyakorlását az EU-n kívül (157. bek.). 

Az ítélet megállapítja továbbá, hogy a kérdéses ideiglenes tilalom jellege és hatálya nem 
sérti a véleménynyilvánítás szabadságának lényeges tartalmát, és önmagában nem veszélyezteti 
ezt a szabadságot (159. bek.). A Tanács célja, hogy megvédje az EU közrendjét és 
közbiztonságát, amelyet az orosz vezetők közvetlen vagy közvetett ellenőrzése alatt álló 
médiaorgánumokon keresztül Oroszország által folytatott szisztematikus, az EU és tagállamai 
destabilizálására, valamint Oroszország Ukrajna elleni katonai agressziójának támogatására 
irányuló nemzetközi propagandakampány fenyeget. Az ilyen propagandatevékenységet végző 

 
86 A T-125/22. sz., RT France kontra az Európai Unió Tanácsa ügyben a Törvényszék (Nagytanács) 2022. július 
27-én hozott ítélete. ECLI:EU:T:2022:483. 



 
 

17 
 

médiaorgánumokkal szembeni korlátozó intézkedések foganatosítása összhangban van az 
EUSZ 21. cikk 2. bekezdés a) pontjában említett, az EU értékeinek, alapvető érdekeinek, 
biztonságának, függetlenségének és integritásának védelmére irányuló célkitűzéssel (161. 
bek.). Mivel a propaganda és a dezinformációs kampányok képesek megkérdőjelezni a 
demokratikus társadalmak alapjait, és a modern háborús eszközök szerves részét képezik, e 
korlátozó intézkedések az EUSZ 3. cikk 1. és 5. bekezdéseiben meghatározott – többek között 
a békére vonatkozó – célkitűzések elérését szolgáló uniós erőfeszítések keretrendszerébe 
illeszkednek (162. bek.). 

A szóban forgó korlátozások arányosságát illetően fontos felidézni, hogy az arányosság elve 
szerint az Unió jogi aktusai által az Alapjogi Chartában biztosított jogokra és szabadságokra 
kifejtett esetleges korlátozások nem léphetik túl a kitűzött jogszerű célok eléréséhez, valamint 
mások jogainak és szabadságainak védelméhez szükséges és megfelelő mértéket. Ez azt jelenti, 
hogy ha több megfelelő intézkedés is alkalmazható, akkor a legkevésbé korlátozó intézkedést 
kell választani, és az okozott kár nem lehet aránytalan a kitűzött célokhoz képest (168. bek.). 

A Bíróság ezt követően az intézkedések arányosságának kérdését vizsgálta – először is azt, 
hogy a Tanács által benyújtott bizonyítékok alkalmasak-e arra, hogy igazolják az RT France 
feletti ellenőrzésre vonatkozó következtetéseket. A Bíróság megállapította, hogy a Tanács 
„kellően konkrét, pontos és következetes bizonyítékokat” nyújtott be erre vonatkozóan (174. 
bek.). Az orosz kormányzati tisztviselők RT-vel kapcsolatos nyilatkozatai mellett a 
bizonyítékok között szerepelt – többek között – az a tény, hogy az RT France alaptőkéje a 
„teljes egészében az orosz állami költségvetésből finanszírozott” TV-Novosti tulajdonában 
van, és hogy az RT France nem tudott felmutatni semmilyen „szabályozási és intézményi” 
keretrendszert, amely bizonyította volna „szerkesztői függetlenségét” és „intézményi 
autonómiáját” az oroszországi anyavállalattól (173. bek.). 

A Bíróság ezt követően azt vizsgálta, hogy a Tanács helyesen ítélte-e úgy, hogy az RT 
France „folyamatos és összehangolt propagandatevékenységet” folytatott az EU polgári 
társadalma ellen azzal a céllal, hogy „igazolja és támogassa” Oroszország Ukrajna elleni 
agresszióját (175. bek.). A Bíróság rámutatott, hogy a Tanács „számos bizonyítékot” nyújtott 
be az általa elfogadott határozat és rendelet alátámasztására, az RT France által közzétett 
különböző cikkekre és videókra való hivatkozások formájában. A vizsgált bizonyítékok alapján 
megállapítható, hogy a Tanács megalapozottan vonhatta le azt a következtetést, hogy a felperes 
által sugározott műsorok az Ukrajna elleni katonai agresszióval kapcsolatos események olyan 
olvasatát tartalmazzák, amely támogatja ezt az agressziót és Oroszország politikai vezetőjének 
ezzel kapcsolatos narratíváját (186. bek.). 

A Tanács ezért megalapozottan juthatott arra a következtetésre, hogy a fent említett 
különböző információk a valószínűsíthető körülmények kellően konkrét, pontos és 
következetes halmazát képezik, amelyek alkalmasak annak megállapítására, hogy a felperes 
egyrészt aktívan támogatta az Oroszország által a szóban forgó korlátozó intézkedések 
elfogadása előtt Ukrajnával szemben folytatott destabilizáló és agresszív politikát, amely végül 
széles körű katonai offenzívához vezetett, másrészt pedig olyan információkat terjesztett, 
amelyek – többek között – az Ukrajna elleni katonai agressziót igyekeztek igazolni, és 
alkalmasak arra, hogy jelentős és közvetlen fenyegetést jelentsenek az EU közrendjére és 
közbiztonságára (188. bek.). 

A Tanács – figyelembe véve az e téren fennálló széles mérlegelési jogkörét – 
megalapozottan értékelhette úgy, hogy az Oroszország által ellenőrzött és az ukrajnai katonai 
inváziót támogató propagandatevékenységet folytató médiaorgánumokra vonatkozó szóban 
forgó korlátozó intézkedések alkalmasak arra, hogy hozzájáruljanak az EU közrendjének és 
közbiztonságának védelméhez, valamint az európai társadalomban folyó demokratikus vita 
tisztaságának, a békének és a nemzetközi biztonságnak a megőrzéséhez (193. bek.). 



 
 

18 
 

Azt is meg kellett vizsgálni, hogy az EU más, kevésbé kényszerítő jellegű intézkedésekkel 
is el tudta volna-e érni a kívánt közérdekű célkitűzéseket (196. bek.). E tekintetben meg kell 
állapítani, hogy a felperes 24 órás hírcsatornájának jellegét figyelembe véve más, kevésbé 
kényszerítő erejű korlátozó intézkedések – például az egyes uniós országokban való sugárzás 
tilalma vagy a műsorok bizonyos módon történő sugárzásának tilalma – nem szükségesek, és a 
bizonyos típusú tartalmakra való korlátozás, illetve banner vagy akár figyelmeztetés 
megjelenítésére vonatkozó kötelezettség nem tenné lehetővé a megtámadott jogi aktusok 
célkitűzéseinek, azaz az uniós közrendet és közbiztonságot közvetlenül fenyegető veszély 
elhárításának, valamint az Ukrajna elleni katonai agresszió megszüntetése érdekében az orosz 
hatóságokra gyakorolt maximális nyomásgyakorlásnak (mint céloknak) ugyanolyan hatékony 
elérését (197. bek.). 

A szóban forgó információk – köztük Oroszország Ukrajnával szembeni jogellenes, 
indokolatlan és igazolhatatlan katonai agressziójának támogatására irányuló 
propagandatevékenységek – kezelése – annak jellegére tekintettel – nem indokolja az Alapjogi 
Charta 11. cikke által a médiaszabadságnak biztosított fokozott védelmet (206. bek.). Azonban 
figyelemmel kell lenni a Polgári és Politikai Jogok Nemzetközi Egyezségokmányára is, 
amelynek az uniós tagállamok mellett az Orosz Föderáció is részes fele, és amely egyike az 
Európai Unió Bírósága által az uniós jog általános elvei alkalmazásakor tekintetbe vett emberi 
jogi nemzetközi szerződéseknek (208. bek.). Az Egyezségokmány 20. cikk 1. bekezdése szerint 
„[m]inden háborús propagandát törvényben kell megtiltani” (209. bek.). A 20. cikk 1. 
bekezdésében meghatározott tilalom – amely „minden” háborús propagandát említ – nemcsak 
egy jövőbeli háborúra való felbujtásra alkalmazandó, hanem a folyamatban lévő háborút 
támogató, folyamatos, ismétlődő és összehangolt módon tett, a nemzetközi joggal ellentétes 
kijelentésekre is, különösen, ha ezek a kijelentések az agresszor állam közvetlen vagy közvetett 
ellenőrzése alatt álló médiaorgánumtól származnak (210. bek.). 

A fentiekből következik, hogy a felperes által az Oroszország Ukrajna elleni katonai 
agresszióját megelőző időszakban és különösen az agresszió kitörését követő napokban 
folytatott szisztematikus tevékenységének célja „válogatott” információk – köztük 
nyilvánvalóan hamis vagy félrevezető információk – terjesztése volt, amely tevékenységet a 
különböző ellentétes álláspontok bemutatásának nyilvánvaló kiegyensúlyozatlansága 
jellemzett, kifejezetten az agresszió igazolása és támogatása céljából (211. bek.). 

Ilyen körülmények között a Tanács észszerűen tarthatta szükségesnek, hogy 
megakadályozza a katonai agresszió igazolására és támogatására irányuló, a nemzetközi jogot 
és az Egyesült Nemzetek Alapokmányát sértő kifejezési formákat (212. bek.). A fenti 
megfontolások – az ismertetett összes körülményre, és különösen a jelen ügy kivételes 
körülményeire tekintettel – elegendők annak megállapításához, hogy a felperes 
véleménynyilvánítási szabadságának a szóban forgó intézkedések általi esetleges korlátozása 
arányos a kitűzött célokkal, mivel elégségesek és szükségesek azok eléréséhez (213. bek.). A 
Bíróság azt is megállapította, hogy nem sérült a nyilvánosság tájékoztatáshoz való joga, mivel 
az uniós intézkedések arányosnak és indokoltnak bizonyultak az erőszakos cselekményt 
támogató műsorok betiltásához (214. bek.). A felperes 2022 szeptemberében fellebbezett az 
ítélet ellen, így az ügyben az Európai Unió Bírósága (mint másodfokú bíróság) mondja majd ki 
a végső szót.  

Ronan Ó Fathaigh és Dirk Voorhoof alapos és átgondolt kritikát tett közzé a határozatról.87 
Az alábbiakban összefoglalom a szerzők által megfogalmazott főbb pontokat. Bár az Európai 
Unió Bírósága megerősítette, hogy az Alapjogi Charta 11. cikkét az EJEE 10. cikkével azonos 

 
87 Ó FATHAIGH, Ronan–VOORHOOF, Dirk: Case Law, EU: RT France v. Council: General Court Finds Ban on 
Russia Today Not a Violation of Right to Freedom of Expression. Inforrm, 2022. augusztus 19., 
https://inforrm.org/2022/08/19/case-law-eu-rt-france-v-council-general-court-finds-ban-on-russia-today-not-a-
violation-of-right-to-freedom-of-expression-ronan-o-fathaigh-and-dirk-voorhoof. 



 
 

19 
 

jelentéssel és hatályban kell értelmezni, ahogyan azt az EJEB is teszi,88 a Törvényszék az RT 
France ügyben vitathatatlanul elmulasztotta megfelelően alkalmazni az EJEB ítélkezési 
gyakorlatát. A Bíróság először is megfeledkezett a NIT S.R.L. kontra Moldova ügyből89 

levezetett alapelvekről, amely ügyben az érintett műsorszolgáltató műsorszolgáltatási 
engedélyét a moldovai médiafelügyeleti szerv visszavonta. A Bíróság abban az ügyben 
megállapította, hogy az intézkedés összhangban van az EJEE 10. cikkével, ugyanakkor azt is 
hangsúlyozta, hogy azt egy „törvény által létrehozott szakosodott szerv” hajtotta végre, és 
„hangsúlyozta,” hogy biztosítani kell az ilyen szerv „függetlenségét.”90 Megjegyzendő, hogy 
az Európai Tanács egy politikai tisztviselőkből álló testület, amely nem független és nem 
szakosodott. 

A szerzők szerint az ítélet sehol sem említi, hogy a szóban forgó beavatkozás „előzetes 
korlátozás” lett volna, amelyet bírósági határozat nélkül vagy független hatóság szabott ki. A 
Bíróság elmulasztotta alkalmazni az Association Ekin kontra Franciaország ítéletben született 
precedenst is,91 amelyben az EJEB megállapította, hogy „előzetes korlátozásnak” minősül az 
olyan jogszabály, amely „széles körű” felhatalmazással ruház fel egy minisztert közigazgatási 
tilalmak kiadására. Az EJEB az Ekin ügyben megállapította, hogy a közigazgatási tilalmi 
mechanizmus sértette az EJEE 10. cikkét, mivel az eljárási garanciák „elégtelenek” voltak: 
többek között nem volt előzetes bírósági felülvizsgálat, és a bírósági felülvizsgálat „nem volt 
automatikus”, mivel arra csak a kiadónak a bírósághoz benyújtott kérelmére kerülhetett sor, 
miközben a kiadó nem volt jogosult szóbeli vagy írásbeli észrevételeket benyújtani „a tilalmat 
elrendelő végzés” elfogadása előtt. 

Ó Fathaigh és Voorhoof szerint az ítélet nem alkalmazta az EJEB ítélkezési gyakorlatát azzal 
kapcsolatban, hogy a műsorszolgáltatás teljes betiltása arányos volt-e, és minden vizsgálat 
nélkül elfogadta a Tanács érvelését, miszerint a „konkrét tartalmak” betiltásához hasonló 
intézkedéseket „gyakorlatilag lehetetlen” lett volna végrehajtani. Ezt a megállapítást nehéz 
összeegyeztetni a Bíróság előzetes korlátozásra vonatkozó alapvető ítélkezési gyakorlatával, 
amely szerint a médiaszolgáltatók „teljes körű blokkolása” a 10. cikket sértő „szélsőséges 
intézkedés,” amely „szándékosan figyelmen kívül hagyja a legális és illegális információk 
közötti különbséget,” és „nagy mennyiségű olyan tartalmat tesz hozzáférhetetlenné, amelyet 
nem minősítettek illegálisnak.”92 

A szerzők problematikusnak tartják, hogy az Egyezségokmány 20. cikkére való 
hivatkozáson kívül a Bíróság nem említette az Egyezségokmány 19. cikke szerinti normákat, 
amelyek a véleménynyilvánítás szabadságát hivatottak garantálni. Amint azt az Emberi Jogi 
Bizottság 34. sz. általános megjegyzésében megállapította, a 20. cikk alapján indokolt 
korlátozásoknak „meg kell felelniük a 19. cikk 3. bekezdésének is.”93 A Törvényszék azt sem 
vizsgálta megfelelően, hogy a beavatkozás „jogszabályban előírt” volt-e. A Tanács 
intézkedéseinek jogalapja – az EUSZ és az EUMSZ – egyáltalán nem tartalmaz rendelkezéseket 
a „propagandáról” és e fogalmat egyetlen uniós jogszabály sem definiálja. A Tanács 

 
88 A C-345/17 sz., Buivids v. Datu valsts inspekcija ügyben a Bíróság (Második Tanács) 2019. február 14-én hozott 
ítélete, 
https://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=210766&pageIndex=0&doclang=EN&mode=
lst&dir=&occ=first&part=1&cid=5745. 
89 NIT S.R.L. v. the Republic of Moldova, app. no. 28470/12, 2022. április 5-i ítélet [GC], 
https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-216872. 
90 Ezzel összhangban az OOO Flavus ügyben az EJEB az Emberi Jogok Európai Egyezménye 10. cikkének 
megsértését állapította meg egy olyan médiaorgánum betiltása miatt, amely ellen „bíróság vagy más független 
bírói testület” nem hozott szankciókat. 
91 Association Ekin v. France, app. no. 39288/98, 2001. július 17-i ítélet. 
92 OOO Flavus, Yıldırım és Cengiz ügyek. 
93 Emberi Jogi Bizottság 102. ülésszak, Genf, 2011. július 11–29., 34. általános megjegyzés a 19. cikkhez: A 
véleményszabadság és a véleménynyilvánítás szabadsága, CCPR/C/GC/34. 



 
 

20 
 

tulajdonképpen létrehozott egy propagandára vonatkozó mércét, majd alkalmazta azt az RT 
France adásaira.  

Ó Fathaigh és Voorhoof szerint a közrendre, közbiztonságra és integritásra hivatkozó 
indokolás nem meggyőző és nagyon spekulatív, tekintettel az RT France (és a többi betiltott 
orosz médiaorgánum) korlátozott terjesztésére és hatására a legtöbb uniós országban. Talán a 
legmeglepőbb, hogy a Törvényszék szerint a tilalom nem csorbítja a véleménynyilvánítás 
szabadságának lényegét, hiszen más lehetőségek továbbra is nyitva maradtak, például az RT 
France újságírói által végzett kutatások és interjúk, a műsorok készítése és azok EU-n kívüli 
terjesztése. Ó Fathaigh és Voorhoof szerint „ilyen érvekkel a véleménynyilvánítás 
szabadságába való minden beavatkozás igazolható, mivel alternatívák mindig maradnak.” 
Életszerűtlen az az állítás, hogy az újságírói jogok lényege nem sérül vagy kerül veszélybe 
jelentősen mindaddig, amíg az újságírók interjúkat készíthetnek és kutatásokat végezhetnek 
anélkül, hogy lehetőségük lenne ezeket az interjúkat és kutatási eredményeket nyilvánosságra 
hozni.94 

 
 
2. Néhány következtetés 
 
Bár az államilag finanszírozott orosz média uniós szintű betiltása széles körű támogatást 

élvez Európában, fennáll a kockázata, hogy a jövőben hasonló tilalmak mintájává válik. Ez a 
kockázat akkor csökkenthető, ha az érintett uniós szervek továbbra is következetesen fellépnek 
a véleménynyilvánítás és a média szabadságának védelme érdekében. 

Fennáll annak a veszélye is, hogy az uniós szervek túllépik a Szerződésben foglalt 
hatáskörüket. Fontos hangsúlyozni, hogy a jogsértő tartalmakat sugárzó médiavállalatokkal 
szembeni fellépés eddig a tagállamok kizárólagos hatáskörébe tartozott, azonban a rendelet 
eltérést engedett e szabály alól a háborúra mint különleges helyzetre való hivatkozással, ami 
mintaként szolgálhat más kivételes körülmények között (például világjárvány vagy súlyos 
gazdasági válság esetén) az EU számára a tagállamok hatáskörének jövőbeni korlátozására – 
ezt pedig mindenképpen el kell kerülni. 

A médiavállalatoknak – köztük a közösségimédia-platformoknak – az emberi jogok 
tiszteletben tartásával kell működniük, és nem válhatnak az alapvető jogok de facto végső 
döntőbírójává; nem hagyhatják figyelmen kívül azt a tényt, hogy a véleménynyilvánítás 
szabadságának jelenlegi doktrínája szerint a hazugság és a dezinformáció önmagában nem 
tiltható, sőt, korlátozást igénylő további körülmények (például háborús propaganda terjesztése 
vagy rágalmazás) hiányában a véleménynyilvánítás szabadsága az ilyen megnyilvánulások 
védelmét is magában foglalja. Az orosz–ukrán háború tragédiája nem vezethet a 
közösségimédia-platformok számára biztosított szabályozási lehetőségek bővítéséhez. 

 

 
94 Ó FATHAIGH–VOORHOOF: i. m. 


