Keresés

Publikált ez után
Publikált ez előtt

Keresési eredmények

  • MUSIC EDUCATION OF THE UNDERGRADUATE STUDENTS OF BALLET PEDAGOGY AT THE SS. CYRIL AND METHODIUS UNIVERSITY IN SKOPJE, FACULTY OF MUSIC
    15-20.
    Megtekintések száma:
    62

    Balettpedagógia alapszakos hallgatók zeneoktatása a Szkopjei Szent Cirill és Metód Egyetem Zeneművészeti Karán

    Szkopjei Szent Cirill és Metód Egyetem Zeneművészeti Karán a balettpedagógia szak, a 2010/2011-es akadémiai évben indult, klasszikus balett és kortárstánc szakirányon. A képzési programok előkészítése során kiemelt figyelmet fordítottak a zenei tantárgyak leendő táncosok és táncoktatók képzésébe való bevonására. A tanulmányok első évében a zenei alapozás a Zeneelmélet kötelező tárgy kereteiben történik. A továbbiakban a hallgatóknak lehetőségük nyílik a zenetörténetet és zeneelméletet, a népzenét bemutató fakultatív tantárgyak választására. E tanulmányok keretében a zenét tágabb kulturális kontextusban, a zene- és táncművészet összefüggéseinek aspektusából ismerhetik meg.

    Музыкальное образование студентов бакалавриата балетной педагогики на факультете музыкального искусства Университета им. Св. Кирилла и Мефодия в Скопье

    Обучение балетной педагогике (классический балет и современный танец) на факультете музыкального искусства Университета им. Св. Кирилла и Мефодия в Скопье началось в 2010/2011 учебном году. В процессе подготовки учебных программ особое внимание уделялось вопросу включённости музыкально-теоретических и исторических дисциплин в комплексное обучение будущих профессиональных танцоров и педагогов балета и современного танца. На первом курсе студенты получают базовое музыкальное образование, изучая обязательный предмет Теория музыки. Затем у студентов появляется возможность расширить свои знания путём самостоятельного выбора предметов из области музыкальной теории, истории и эстетики, а также музыкального фольклора, что способствует осознанию более широкого культурного контекста и взаимосвязи между музыкальным и танцевальным искусствами.

  • TESTING A BALLET HISTORICAL THREE-DIMENSIONAL CLASSROOM AS AN EDUCATIONAL, COLLABORATIVE AND PROMOTIONAL SPACE
    9-15.
    Megtekintések száma:
    7

    3D balett történeti tanterem oktatási, együttműködési és promóciós térként való tesztelése. A cikk művészethez kapcsolódó VR tereket mutat be, amelyek nagyrészt a Debreceni Egyetemen készültek el. Ezek a terek a MaxWhere balett történeti előadóterem előzményeként szolgálnak. A cikkben összefoglalunk néhány, a háromdimenziós virtuális balett tanterem teszteléséhez kapcsolódó eredményt.

    The article introduces VR spaces related to art, which were largely created at the University of Debrecen. These spaces serve as a prequel to the MaxWhere ballet history auditorium. We summarise some results connected to testing of the three-dimensional virtual ballet classroom.

  • INTERNATIONAL CONFERENCE 
ON APPLICATIONS OF VIRTUAL REALITY IN PERFORMING ARTS AND THE BALLETWHERE PROJECT
    3-8.
    Megtekintések száma:
    5

    Absztrakt

    A cikk a „3Dance 3Didactics” nagyprojekt részét képező “Balletwhere – Testing a ballet historical 3D classroom as an educational, collaborative and promotional space” keretében zajló konferenciáról ad ismertetést. A „Conference on Applications of Virtual Reality in Performing Arts” címmel megrendezett esemény 2022 augusztusában zajlott, az Ohridi-tó partján.

    Abstract

    The article reports on the conference that was held in the frame of project "Balletwhere - Testing a ballet historical 3D classroom as an educational, collaborative and promotional space", which is part of the "3Dance 3Didactics" larger project. The event, entitled "Conference on Applications of Virtual Reality in Performing Arts", took place in August 2022 on the shores of Lake Ohrid.

  • ADDITIONS TO THE ISSUES OF EUROPEAN FOLKLORE PROCESSING IN CONNECTION WITH THE STYLE OF SÁNDOR TIMÁR AND THE TANEC ENSEMBLE IN SKOPJE
    21-32.
    Megtekintések száma:
    133

    Absztrakt

    A cikk a néptánc színpadi feldolgozásának két európai példán való összehasonlító vizsgálatát adja. A Timár Sándor nevével fémjelzett, a szakirodalom által újfolklorista irányzatnak nevezett művészi koncepció legfontosabb vonásait hasonlítja össze a Tanec Macedón Nemzeti Tánc- és Énekegyüttes folklórfeldolgozási stílusának jellegzetességeivel. Mindkét művészeti stílusban felfedezi a klasszikus zenei formaalkotás jelenlétét és a tradicionális anyag különféle formájú művészi feldolgozásait. Timár Sándor és a Tanec Együttes legismertebb színpadi művei közül elemzésre kerülnek például Timártól a Szatmári táncok vagy a Magyarszováti táncok, a Tanectől a Gyurgyovden vagy a Lazarenki. A cikket két részben teszi közzé a folyóirat. A második rész a következő, 2021/2 számban olvasható.

    Abstract

    The article provides a comparative study of the folk dance stage processing in two European examples. The most important features of the artistic concept, which is marked by the name of Sándor Timár and is called the new folklorist trend in the literature, are compared with the characteristics of the folklore processing style of the Tanec National Ensemble of Dances and Songs of Macedonia. In both artistic styles, it discovers the presence form-shaping of the of classical music and artistic adaptations of traditional material in various forms. Among the most well-known works of Sándor Timár and the Tanec Ensemble, the article analyzes, for example, the Dances of Szatmár, the Dances of Magyarszovát from Timár, Ghyurghyovden as well as Lazarenki from Tanec. The article is published in two parts by the journal. The second part can be read in the next issue.