Search

Published After
Published Before

Search Results

  • The impact of the support system on people living in segregated areas
    131-141
    Views:
    119

    The Quality of Life Panel Research
    in Nyíregyháza (2008-2018) has been examining the
    changes in allowances. Similarly to the national data, there
    is a decrease in household allowance, the allowance for
    economically active people, and the number of people getting
    allowances. This study examines whether these tendencies
    are the same in two segregated areas, the Husar and
    Eastern settlements in Nyíregyháza, since here the residents
    are in a more disadvantageous position which stems from
    their education attainment, housing conditions, employment
    and related financial situation. Although the rate of those
    who live and get allowance is higher than that of the city
    dwellers, despite being entitled to allowances fewer people
    have applied for them. In this study we examine the underlying
    reasons by analysing our sample through social and
    economic characteristics, and along their changing attitude
    towards allowances.

  • Az inklúzió és a sajátos nevelési igény lehetséges kontextusai egy nemzetközi kutatás tükrében
    112-132
    Views:
    154

    Tanulmányunkban az iskolai inklúzió és a sajátos nevelési igénye (a továbbiakban: SNI) összefüggéseit vizsgáltuk egy nemzetközi kutatás keretében. Az elméleti részben vázoljuk a szegregációtól az integráción át az inklúzióig tartó folyamatot, mely alapján vitatott az egyes fogalmak használata. Az iskolarendszerben az integráció a fogyatékossággal élő tanulók szegregált oktatásával szemben kialakult megközelítést és gyakorlatot jelenti, melynek célja az elkülönített oktatás felszámolása volt. Az SNI nem diagnosztikus, hanem iskoláztatási fogalom, és a gyógypedagógiai és a jogi fogalomhasználat sem esik egybe. Kutatásunkba ukrajnai (kárpátaljai, 280 fő), lengyel (271 fő) és magyarországi (552 fő) tanulók kerültek. Az iskolai befogadást és a társas támogatást az iskolai sikerek alakítják, növelik. A sikerek képesek a tanulási problémákkal küzdő tanulók önbecsülését is növelni, ami együtt jár a társas támogatás növekedésének és a kirekesztés csökkenésének a szubjektív észlelésével.