Search
Search Results
-
The impact of the support system on people living in segregated areas
131-141Views:119The Quality of Life Panel Research
in Nyíregyháza (2008-2018) has been examining the
changes in allowances. Similarly to the national data, there
is a decrease in household allowance, the allowance for
economically active people, and the number of people getting
allowances. This study examines whether these tendencies
are the same in two segregated areas, the Husar and
Eastern settlements in Nyíregyháza, since here the residents
are in a more disadvantageous position which stems from
their education attainment, housing conditions, employment
and related financial situation. Although the rate of those
who live and get allowance is higher than that of the city
dwellers, despite being entitled to allowances fewer people
have applied for them. In this study we examine the underlying
reasons by analysing our sample through social and
economic characteristics, and along their changing attitude
towards allowances. -
Az inklúzió és a sajátos nevelési igény lehetséges kontextusai egy nemzetközi kutatás tükrében
112-132Views:154Tanulmányunkban az iskolai inklúzió és a sajátos nevelési igénye (a továbbiakban: SNI) összefüggéseit vizsgáltuk egy nemzetközi kutatás keretében. Az elméleti részben vázoljuk a szegregációtól az integráción át az inklúzióig tartó folyamatot, mely alapján vitatott az egyes fogalmak használata. Az iskolarendszerben az integráció a fogyatékossággal élő tanulók szegregált oktatásával szemben kialakult megközelítést és gyakorlatot jelenti, melynek célja az elkülönített oktatás felszámolása volt. Az SNI nem diagnosztikus, hanem iskoláztatási fogalom, és a gyógypedagógiai és a jogi fogalomhasználat sem esik egybe. Kutatásunkba ukrajnai (kárpátaljai, 280 fő), lengyel (271 fő) és magyarországi (552 fő) tanulók kerültek. Az iskolai befogadást és a társas támogatást az iskolai sikerek alakítják, növelik. A sikerek képesek a tanulási problémákkal küzdő tanulók önbecsülését is növelni, ami együtt jár a társas támogatás növekedésének és a kirekesztés csökkenésének a szubjektív észlelésével.